Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Problem vid inspelning till datorn

  1. #1
    Spidde
    Gäst

    Problem vid inspelning till datorn

    Har mountat en hårddisk i datorn och vid inspelning blir det lite mosaik vid upspelning och ännuvärre om jag spelar upp det inspelade i dreamboxen.
    Enligt datorn har jag 100mbit mellan dator och db.
    Någon ide vad som kan få det bättre!?

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    vad har du för dreambox?

    500? 7020?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Spidde
    Gäst
    500s med gemeni 2.40

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Har haft liknande problem... Dock glömmt hur det fixa sig...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Gäst

    DVR eller NGRAB

    Hej

    Kör du med DVR eller NGRAB?

    Min erfarenhet är att NGRAB inte blir lika tungt för 500:an som DVR blir.
    (DVR har jag fått liknande problem som du har med)

    MVH

    Dennis

  6. #6
    Spidde
    Gäst
    Ska testa ngrab då

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det
    Helt rätt, men det är inget specifikt för DM500. Oftast skiter man i å kolla hur bra nätet fungerar, å skyller på/misstänker allt annat istället. Bra kablar/kontaktering, rätt placerade trådlösa enheter m.m, är en förutsättning för att det ska fungera bra. Å det är i den ändan som man ska börja med att söka felet... Ett tips: Använder Ni trådlöst, se till att huvudenheten för ev trådlös telefon inte finns i närheten, framförallt gäller det D-Link, som verkar otroligt känslig för störningar från den.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  9. #9
    Gäst

    Mina erfarenheter

    Visst kan det vara så att man har ett dåligt fungerande nätverk och om man kör trådlöst någonstans mellan DM500:an och datorn med den monterade hårddisken så kanske man får titta på den biten.

    I mitt fall så var det dock så att det var inga problem med mitt nätverk. De flesta plugins, mm som man lägger in lastar ned dreamboxen på olika sätt. Det är därför inte så konstigt att minstingen inte hinner med ibland och bilden pixelerar. Många som har DM500 har det problemet medans de som kör lite kraftigare boxar inte upplever samma problem. I dessa fall är det nästan alltid ett prestandaproblem.

    Det är ganska lätt att sätta upp och testa NGRAB. Jag skulle vilja säga att det är lättare än att analysera ett eventuellt nätverksproblem. Därför hade jag nog hellre rekommenderat att prova med NGRAB först i de fall man sitter med en DM500 och inte har trådlöst nätverk mellan maskinerna och har problem med att bilden pixelerar ibland. Löser sig problemet med NGRAB så kan man nästan utesluta att man har allvarliga problem i sitt interna nätverk.

    Inspelning via NGRAB kräver inte att man fjärrmonterar någon hårddisk. Däremot krävs att man installerar en tjänst på sin PC som tar emot NGRAB-strömmen som skickas från Dreamboxen. NGRAB tar hand om strömmen och lagrar den som en mpg-fil (e.g. m2p)

    Inspelningarna kan man se på med hjälp av VLC media Player till exempel. Vill man se inspelningarna på sin TV via dreamboxen så går det också bra. krävs dock att man fjärrmonterat hårdisken som CIFS om det är en PC och delar ut den i nätverket som en resurs. Ett tips är att ställa in NGRAB på datorn så att den lagrar sina filer i en katalog i roten på den utdelade resursen som heter "movie". Då blir den lätt att hitta. För att dreamboxen ska känna igen m2p filer så måste man också kopiera en fil som heter /etc/mime.types till /var/etc/mime.types samt redigera kopian och boota om burken. Glöm inte gå in i dreamboxens setup och konfigurera NGRAB.

    OK, lycka till!!!

    Dennis

  10. #10
    Spidde
    Gäst
    ok Denniso men var kan man hitta detta program för pcn och mime.types filen?

Liknande ämnen

  1. problem med inspelning på NAS.
    Av Grizzly76 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 17:45
  2. DM 600C Problem med inspelning
    Av quez i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 10:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 11:55
  4. Problem med inspelning
    Av PxxxN i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 20:47
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 00:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss