Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: köpa pellets brännare

  1. #1

    köpa pellets brännare

    tänkte köpa mig en pellets brännare nu när oljan blivit dyr.
    har någon tips om vilken man ska välja? fick ett tips om en som heter euro fire men jag är inte så hemma på brännare :shock:

  2. #2
    prova varmepumpsforum.com

    finns folk där som kan pellets också
    Auktoriserad julmusttestare.

  3. #3
    Köp Roslagsbrännaren det har jag gjort, jag håller på att installera den nu, den är så enkel att man installerar den själv, och kostar bara 16000 kr med matarrör,och gratis support dyngnet runt i 10 år.

  4. #4
    Är de inte bättre å sattsa på en bergvärme(are). Inga utsläpp å man slipper fylla på. Vi har en hemma och den kostade runt 120k

  5. #5
    Hej

    Gå in på http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1 så kan du få svar av dom riktiga experterna!
    Förresten så är det en viss skillnad på att investera 25 000 mot 120 000.
    Jag skulle nog avvakta till regeringen har beslutat om det nya bidraget.
    Om det kommer efter nyår som planerat så får du 1/3 av investeringen till förnyelsebar energiomställning.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av petero
    Hej

    Gå in på http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1 så kan du få svar av dom riktiga experterna!
    Förresten så är det en viss skillnad på att investera 25 000 mot 120 000.
    Jag skulle nog avvakta till regeringen har beslutat om det nya bidraget.
    Om det kommer efter nyår som planerat så får du 1/3 av investeringen till förnyelsebar energiomställning.
    Fördelarna med bergvärme är att du inte är direkt beroende av nått (möjligtvis elen). Pelletsmaskinerna går ju som bekant på pellets och på dom så kan man höja priser på om de skulle bli populärt, brist eller liknande. Sedan måste man ju fylla på pellets masksinen 3 ggr /år tror jag de är. Inga utsläpp på bergvärme. Nackdelen är ju isf priset men de ska man tydligen tjäna in på 10 år om man gämmför med oljan.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Snouser
    Är de inte bättre å sattsa på en bergvärme(are). Inga utsläpp å man slipper fylla på. Vi har en hemma och den kostade runt 120k
    Nackdelen med bergvärme är att värmen i berget tar slut en dag.
    Bergvärme skall man helst undvika på lång sikt.

    Min tjej's mamma har en pelletspanna som heter nåt med Euro..
    låter förskräckligt mycket då maskinen suger upp pellets från pellets "båset" upp genom röret och in i elden så att säga.
    Dels låter det då kedjan och motorn snurrar och sen så låter det då pelletserna slår emot gummiplastslangen från båset till maskinen
    låter som en kulspruta eller nåt. Mycket störande trots att denna står i ett eget rum på nedervåningen och man stänger dörren där uppe.
    Men jag antar att det finns olika modeller och lösningar.

  8. #8
    Välj Janfajer för det är värkligen testat o ingen rörmakar firma för de har inte så mycket kunskap.Inget illa menat till rörmakarna men jag har varit lurat.

  9. #9
    Jag vill påpeka att bergvärme faktiskt inte går att få på alla platser i Sverige och för kontrollera ifall man kan få det så måste det genomföras en provborrning. Provborrningen måste man oftast betala för oavsett om det visar sig att man kan bergvärme eller inte, dvs. det värmer mer om man eldar upp de pengar istället.

  10. #10
    Men det finns ju olika värmepumpssystem. Bergvärme och jordvärme är väl dom vanligaste idag. Har man möjlighet att lägga slingor i marlen så slipper man ju borra och det blir betydligt billigare. Sen har det ju börjat komma värmepumpar som tar värmen direkt ur luften och ska vara lika effktiva som vanlig berg/gordvärme. En sån är jag väldigt sugen på, men jag ska nog vänta ett par år och se hur dom fungerar. Kanske kommer det in några fler märken på marknaden också så priserna sjunker.

    "Värmen i berget tar slut en dag" ?! Ööööh, det är mycket möjligt att den gör, men det lär ju ta miljontals år och så lång livslängd tror jag ingen värmepump har.


    Det bästa för min del vore om det fanns någon värmepump som kunde samverka med min vedpanna. Pumpen får gå när jag är på jobbet och när jag är hemma vedeldar jag.
    Nollvision i skogen

Liknande ämnen

  1. vilken brännare ska man köpa
    Av aguila i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 18:19
  2. var kan man köpa mp 3,5 brännare??
    Av Zidan_junior i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 21:51
  3. [LÖST] Var kan man köpa toma kort och brännare?
    Av Regnu i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 15:59
  4. viken brännare ska man köpa???
    Av markling i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-08, 00:23
  5. Köpa Brännare.
    Av 9802ACE i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 10:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss