Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Bredbands Router

  1. #1

    Bredbands Router

    Hej jag får snart in fiber i mitt hus!
    Är det någon som har ett bra förslag på en bra router med brandvägg till ett bra pris 0-1200kr?
    Jag fundera på en NETGEAR FR114P FIREWALL ROUTER 4-PORT +1-PRINT 825kr
    -är det någon som erfarenhet av den ?
    mvh RW800

  2. #2
    Nej inte just den - däremot av ProSafe VPN Firewall FVS114. Anledningen till att jag fastnade för denna var att den har en konfigurerbar wan-port. Precis som du fick jag indraget fiber i kåken nu i somras och jag tecknade ett avtal med BB2 om en 10Mbit-lina. För att nyttja denna fullt ut måste linan jobba i fullduplex. Man kanske tror att det funkar med auto-läget i routern - men så är inte fallet alla gånger. Om din port i "fiber-switchen" , alltså porten i andra änden, ställs i full duplex läge MÅSTE även wanporten i din router ställas i detta läge för att du skall vara 100 på att det funkar fullt ut. Det kansle inte var ett svar på din fråga men åtminstone något att tänka på vid anskaffning av ny hårdvara. Det är inte alla routrar som har denna feature åtkomlig via webbgräns-snittet, det har däremot Netgears ProSafe VPN Firewall FVS114.

  3. #3
    Och lika dåligt är det att låsa den i full duplex om andra änden är satt till auto. Så det gäller att veta vad dom levererar. Antingen skall båda sidor vara i auto eller också ska båda sidor vara manuellt konfigurerat. Allt annat ger dålig prestanda.

    Titta också på vad bredbandsroutern har för prestanda. Du kanske vill ha en som klarar 100 Mbit/s, och då gäller det ju att veta att den klarar det, och inte bara har interface som kan sättas till 100 Mbit/s (men har en genomströmningshastighet på max typ 20 Mbit/s)
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    Och lika dåligt är det att låsa den i full duplex om andra änden är satt till auto. Så det gäller att veta vad dom levererar. Antingen skall båda sidor vara i auto eller också ska båda sidor vara manuellt konfigurerat. Allt annat ger dålig prestanda.

    Titta också på vad bredbandsroutern har för prestanda. Du kanske vill ha en som klarar 100 Mbit/s, och då gäller det ju att veta att den klarar det, och inte bara har interface som kan sättas till 100 Mbit/s (men har en genomströmningshastighet på max typ 20 Mbit/s)
    Som sagt:
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av frejac
    Och lika dåligt är det att låsa den i full duplex om andra änden är satt till auto. Så det gäller att veta vad dom levererar. Antingen skall båda sidor vara i auto eller också ska båda sidor vara manuellt konfigurerat. Allt annat ger dålig prestanda.

    Titta också på vad bredbandsroutern har för prestanda. Du kanske vill ha en som klarar 100 Mbit/s, och då gäller det ju att veta att den klarar det, och inte bara har interface som kan sättas till 100 Mbit/s (men har en genomströmningshastighet på max typ 20 Mbit/s)
    Som sagt:
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"
    Igång och kastar paj ser jag!
    Då gäller det att ha rätt och nu är du på tunn is.
    10Mbit full duplex ligger utanför IEEE802.3 (CSMA/CD Ethernet) standard och är därför inte garanterat att funka övr huvud taget. Dock har nästan alla tillverkare lagt in det.

    Om du låser ena sidan till X och AUTO sidan inte upptäcker korrekt vad den bör låsa på (detta har jag sett ett otal gånger) så lägger den sig på lägsta och säkraste hastighet dvs 10Mbit simplex (eller halv duplex om du vill).

    Klarar inte routern Autonegotiation så är det stor risk att du ändå inte får mer än minsta hastighet oavsett vad du låser till då andra sidan faller tillbaka.

    Kontenta, kör en router, testa med Autonegotiaton, lirar det inte byt router och hävda öppet köp.

  6. #6
    csan, menar du att jag har fel?

    Jag arbetar sedan många år som nätverkstekniker med inrikting på Ciscos och Nortels routrar och switchar, så detta är ett område jag kan mycket väl.

    Så här är det, och det gäller allt utom gigabit ethernet eftersom man inte kör halv duplex där:
    När du ställer in ena sidan i fast hastighet och duplex så stängs autonegotiation av på den porten. Och är då kan den andra sidan inte veta vilken duplex den ska köra. Då defaultar den till halv duplex. Det finns ytterst få undantag till den regeln.

    Har man då låst till halv duplex så fungerar det alltså, eftersom autosidan defaultar till det om andra sidan inte pratar auto. Men har man satt full så får man problem.

    Så: Antingen kör man fast konfigurerat på båda sidor eller också kör man auto på båda sidor. Ingenting annat.

    Visst finns det problem med auto - därför väljer man ofta fast konfigurerat, men man måste alltså göra det på båda sidor, annars blir det pannkaka.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  7. #7
    Och csan, tror du mig inte så kanske du tror på till exempel Cisco?

    http://www.cisco.com/warp/public/473/46.html

    Titta på tabell 1

    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Kontentan är väl ändå:

    Fråga ISPn vilka routers de rekommenderar, skaffa den som passar dig bäst.
    Funkar den inte ring supporten och klaga så är det deras problem då du har en "godkännd" router.

  9. #9
    Den är inte dum alls Klart enklast!!

    Alternativt, om dom inte rekommenderar något eller att man inte gillar den routern, få en specifikation på vad dom levererar och se till att man hittar en router som grejar det.
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  10. #10
    Skaffa en gammal dator och installera linux på den istället. Då kan man desstuom ha servrar på den.

Liknande ämnen

  1. Router
    Av Balders-balle i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 12:31
  2. bredbands tv
    Av power28 i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 16:53
  3. Bredbands tv via bredbandsbolaget
    Av Evex i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 11:44
  4. Bredbands hastighet och avtal
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 21:11
  5. Bredbands Router
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 12:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss