Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Viasat/Sirius på HTPC med Skystar2 - kort, hittar ej kanaler

  1. #1

    Viasat/Sirius på HTPC med Skystar2 - kort, hittar ej kanaler

    Hej på er!

    Jag har tunga problem med att få in Sirius-kanaler på min HTPC med Skystar2 - kort (DVB-S)

    Jag har i vanliga fall en Nokia - mottagare som tar in Thor (LNB1) och Sirius (LNB2) och skickar dessa via en två-kanalers Diseqc till mottagaren. Det funkar ju klockrent till mottagaren.

    När jag flyttar kabeln från mottagaren till min HTPC får jag fortfarande in Thor-kanalerna när jag gör channel scans, men Sirius-kanalerna vill bara inte hittas.

    Jag har använt DVBViewerTE som följer med kortet, ProgDVB och Mediaportal. Inga av dom vill hitta Sirius-kanalerna. Därför tror jag det är nåt med kortet, dess drivrutiner eller den medföljande programvaran Setup4PC som måste tweakas till, men jag har ingen aning om vad.

    Nån som varit i samma sits och lyckats lösa det? Snälla, förklara. Jag har 4-5 helkvällar bakom mig som slutat i irritation och sömnsvårigheter :x

  2. #2
    har du fixat diseqc inställningarna i ex. progdvb så det vet att du har en switch å vilken lnb som sitter vart på switchen?

    /mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  3. #3
    Jag har satt inställningarna i ProgDVB för att jag har en Mini-Diseqc, och på LNB1 (överst i listan) satte jag Thor och på LNB2 satte jag Sirius. Det är så jag har det uppsatt på Nokia-mottagaren tror jag. Och att jag får in kanaler på Thor borde väl betyda att jag ställt in det rätt?

    Uppe på taket bredvid parabolen så antar jag att det är en Mini-Diseqc eftersom den har två ingångar och Mini-Diseqc är det enda alternativet med just två ingångar...

  4. #4
    testa sväng på dem i progdvb?

    annars kanske ditt kort har problem med diseqc'en....

    /mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  5. #5
    I går kväll testade jag att byta platser på Thor och Sirius under Diseqc - inställningarna i ProgDVB, och det gjorde inte ett dugg skillnad.

    Faktum är att jag fortfarande fick in Thor-kanalerna vid kanalsökning, även när jag bytt plats...

    Så kanske det är nåt fel med Diseqc-hanteringen på kortet då. Det störiga är att för nån vecka sedan kunde jag helt plötsligt söka in Sirius-kanalerna, men när jag skulle kolla på dom kanalerna på morgonen efter var dom borta....

    Vilket bökande!

    --------------------------------------------------------------------

    Uppdatering: Jag har nu testat med att fippla runt med programmen Setup4PC och Server4PC utan att egentligen ha kunnat hitta nån info om dessa programs syfte.

    Är det någon som vet om dessa program egentligen behövs om jag endast vill använda kortet för TV-tittande?

    Hur som helst så hittade jag ett litet program som hette Satfinder och det ställde jag in på att hitta Sirius 5E på Simple B på min Diseqc och om jag testade att högerklicka på Server4PC ikonen och byta till något av de förval som fanns där så fick jag ibland indikation på riktigt bra signal. Förhoppningsfullt!

    Men eftersom Sirius och Thor inte finns med bland förvalen i den listan man får upp när man högerklickar på Server4PC så tänkte jag att detta måste läggas till. Så jag gick in i Setup4PC oc lade till Sirius / Astra 5E som en ny satellit och lade manuellt till alla transponders. Den tuning som man gjorde i samband med det sade att signaler från Viasat hittades. Sedan skulle jag lägga upp Thor, och dess transponders, men då hittade tuningen inget alls. Och jag kunde sen inte använda ProgDVB till att hitta Thor-kanalerna heller.

    Efter att jag försökte byta satellit / tjänst några gånger i listan i Server4PC så funkade inget.

    Det störiga är att jag inte ser nån logik alls i det här. Varför dyker t.ex. inte Thor och Sirius upp i listan med förval nu när jag lagt till dom manuellt. Varför får man in signal på Sirius / Simple B ibland när man väljer typ Eutelsat eller nåt som förval i Server4PC?

    Har någon fått till det här med Sirius och Thor på ett Skystar2 kort? Det känns ju inte som att jag är den första som provat detta. Kan ni i så fall ge mig en liten kort steg för steg anvisning. Vilka Diseqc-inställningar kör ni? För respektive satellit, vilka inställningar använder ni (finns ju LNB-inställningar som jag inte fattar ett skit av, LOF1, Switch, LOF2 etc)?

    Gör ni några speciella inställningar i Setup4PC?


    Ja, just nu är precis all info från nån som fått detta att funka av intresse!

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 18:13
  2. Hittar inga kanaler på sirius.
    Av wba i forum AzBox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 17:35
  3. Viasat och DVB-s kort i HTPC eller dylikt!
    Av Kalledoo i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 15:17
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 19:17
  5. Hittar inte sirius 5*E
    Av Kvast i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-28, 09:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss