Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konvertering Inmarsat-B Gyro stab. ant. till Sat-tv mottagn.

  1. #1

    Konvertering Inmarsat-B Gyro stab. ant. till Sat-tv mottagn.

    Vi har bytt satelit utrustning på fartyget jag jobbar på och vår fritidskassa fick då den gammal Inmarsat-B (Nera Sat-Bm) utrustning.

    Undrar om någon vet vad som krävs i form av konvertering för att kunna använda den Gyro stabiliserade antennen till tv mottagning på t.ex. Thor 1W.

    Ny ACU som "låser" på rätt frekvens?
    Nytt LNB huvud, quad möjligt?

    Tech spec. finns på nera.no

    /F. Fransson

  2. #2
    Jag är inte säker på vilken Du menar, så lägg en länk till rätt sida, så ska jag kolla.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  3. #3

    Länk till Nera Saturn Bm

    http://download.nera.no/Default.asp

    Nera Saturn B -> Saturn Bm och Saturn Bm Data


    /F.Fransson

  4. #4
    Parabolen kan Du såklart använda. Det behövs bara byta till ett passande LNB, men resten (hårdvaran) har Du knappast nån större användning av på land. Skulle vara om Du har ett mobilt hem då :wink: Men jag kan för lite om den typen av satutrustning. En idé skulle kunna tänkas vara å annonsera ut den i en båtentusiast tidning, till en rimlig summa. Tycker den verkar vara så pass intressant för båtfolk, så att Du bör kunna håva in en summa pengar för den, som sen kan användas till en lämpligare parabol för satellit-Tv.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  5. #5

    Sat B

    Tanken var att vi skulle använt den gyroupphängda parabol antennen för att kunna ha satelit TV ombord även när vi är till sjöss och sedan köra ut ett antal kanaler på vårt nuvarande interntv nät.

    Verkar dock som att det krävs en hel del ny styrutrustning, ska gå att ställa in Azimut och elevation manuellt men är osäker på om den klarar av att "hålla" sateliten utan "tracking" på rätt frekvens... Men som sagt är ingen expert inom detta området jag heller, kör ju bara båten...

    det andra alternativet rä ju att kränga utrustningen för bästa möjliga pening och sedan använda pengarna till något annat...

    Använder föresten nu vår nya V-sat utrustning till att surfa, fast 64k. Ligger låst på 1W, men lite vanskligt att tappa signal från Telenors grejer....


    /F.fransson

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 18:19
  2. Dreambox, Stab och 2xLNB
    Av blizzard i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 15:07
  3. stab hh 100
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 15:00
  4. Program för konvertering
    Av Tinge i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-25, 19:27
  5. Konvertering från AU GK till AU Funcard ?
    Av tsaros01 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-29, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss