Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stream:a OS till mobilen

  1. #1

    Stream:a OS till mobilen

    Hej gott folk!

    Jag sitter och funderar på om jag skulle ta o fixa så jag kan se hockeymatcherna i mobilen. Jag jobbar mycket och många matcher går dagtid. Datatrafiken betalar jag inte för så det är inget problem.

    Jag har tittat på att köra VLC (www.videolan.org) och det kan nog funka bra. Tittat lite på StreamTranscoderV3 från www.oddsock.org men vet inte om det klarar av jobbet helt...

    Nu måste jag få in mina tvkanaler till datorn först för att få ut något.
    Har ni några förslag på hur man smidigast gör detta? Jag har en boxerbox med kort. Dock inget video in på mitt grafikkort. Kanske investera i ett tvkort när man ändå är på G?

    Sedan måste jag transcoda källan till ett format som mobilen gillar. Det lutar åt MPEG4 rakt av i 112kbps så har man lite mariginal med i nätet.

    Sedan får man ju bestämma vilket protokoll man skall använda. SDP, RTSP eller HTTP. Det hänger lite på vad mobilen klarar av.

    Nu skrev jag av mig lite av mina tankar runt det och om någon är intresserad av samma sak kan ni väl komma med lite inputs, förslag, hjälp ect etc. Allt är välkommet. :smile:
    www.mobilmedia.se - En jävla massa kul till din mobil
    www.soundport.se - independent music exposed - Independent TOP40

  2. #2
    Jäkligt kul idé, men du kan väl inte räkna med att ha en aning om vad som händer i matchen. Ska du inte streama till en dator istället? Eller är det bara jag som jobbar framför en skärm hela dagarna?

  3. #3
    Det finns väldigt många mobila alternativ för att kunna se detaljer. Det räcker med en Sony Ericsson W900 eller Motorola Razr för att få tillräckligt stor skärm och upplösning. Finns även större alternativ som Qtek etc. Sedan gäller det att kräma ur så mycket kvalite terminalen orkar av den bandbredd man får av 3G nätet. Välja rätt codecs etc.

    Jag sitter visserligen vid en dator och jobbar men det mesta är spärrat genom proxyn. Sedan vill jag kunna ha möjligheten att titta vart jag vill. Pendlar mer än 3 timmar per dag etc.

    Jag har även en PSP med Wifi anslutning. Jag funderar på att koppla den till en terminal med wifi, Qtek t.ex eller P990. Den agerar accesspunkt och hämtar data via 3G nätet. Då kan man helt plötsligt ha en mycket behaglig skärm att titta på. PSPn stödjer även mpeg4 så det är fullt möjligt att få hyffsad kvalite på lite bandbredd.

    Hittills har jag iallafall lyckats att streama ondemand från videofilm jag har på hårddisken till mobilen. Hade jag bara haft ett tvkort så hade jag nog löst resten med.

    Har en MP3.5 usb läsare/brännare som man kanske kan använda till att läsa in boxerbetalkanalerna från till datorn? Eller finns det tvkort med läsare?

    Vet att Vodafone har Eurosport i mobilen som sänder OS men de hoppar mellan alla grenarna så man kan inte se klart nåt. Vill ju se en hel match utan att den hoppar till nåt annat.

    SVT1 o 2 sänder hockeymatcherna och det är mest intressant för min del.

    Kom gärna med mer funderingar! Det hjälper mig att tänka till.
    www.mobilmedia.se - En jävla massa kul till din mobil
    www.soundport.se - independent music exposed - Independent TOP40

  4. #4

    streama

    Det jag använd är Windows Media encoder 7.5 Det har fungerat bäst att streama med det.
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

  5. #5
    Skall ta en titt på det. Har inte kört det alls. Frågan är om man kan streama andra format än windows media? Klart att man kan ju streama till en Qtek eller annan windows mobile enhet...

    Tack för tipset!
    www.mobilmedia.se - En jävla massa kul till din mobil
    www.soundport.se - independent music exposed - Independent TOP40

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av abuze Visa inlägg
    Skall ta en titt på det. Har inte kört det alls. Frågan är om man kan streama andra format än windows media? Klart att man kan ju streama till en Qtek eller annan windows mobile enhet...

    Tack för tipset!

    Måste kolla om det är någon som kommit på en lösning för detta?
    Dreambox 600 C
    Gemini 4.2

Liknande ämnen

  1. Streama Live-TV till Mobilen
    Av milox i forum Guider
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 16:50
  2. smileys till mobilen
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 15:18
  3. streama till mobilen nokia N95
    Av hingstin i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 17:37
  4. Stream till Turkiska Super lig?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 17:34
  5. Kartprogram Till Mobilen....
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 19:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss