Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Comhem analog vs digital

  1. #1

    Comhem analog vs digital

    Har läst på forumet ett bra tag, har nu en liten fråga någon kanske kan svara på.

    Jag bor i ett comhemhus med 3 hål i väggen, har precis köpt en hd-tv och funderar nu lite om comhems utsändningar.
    Är det så att comhem tar in digitala sändningar till sig och gör sedan om dem till analoga signaler för att sedan skicka ut dem som basutbud ?

    Kan jag inte kolla på hd-tv sändningar(om det nu skulle komma) utan en digitalbox(som självklart stöder hdtv). Tycker det verkar lite bakvänt

    Det jag menar är att om jag nu ska kolla på hdtv så måste jag alltså(om det nu är så) först ta emot de analoga utsändningarna som redan är omgjorda från digitala en gång, och sedan koda om dom igen med hjälp av en digitalbox.

    tacksam för svar

    /robert

  2. #2
    Dom analoga kanaler som du kan se utan box har vart digitala men konverterats till analogt innan dom skickas ut i kabelnätet.

    Dom kanaler som kräver box är digitala hela vägen.
    I vägguttaget finns alltså både analoga och digitala kanaler.

    hd-tv är digitalt och om du ska ha nöje att se det så behöver du både box och tv som klarar av det
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3

    jaha

    Det är alltså så dumt som jag antog.
    tack för svaret t-bird

  4. #4
    Vad är det för dumt med det? Det är väl det enda möjliga?

  5. #5

    det dumma

    Jag ska alltså betal för något som jag egentligen inte vill ha.
    jag vill inte egentligen att comhem gör om signalerna från början utan kör det digitalt ända ut till mig det ska väll inte vara någon omöjlighet. Men det är klart då får de säkert bygga om delar av fastighetsnätet

  6. #6
    Hänger inte med i resonemanget :shock:

    Om dom inte gjorde om det fria utbudet till analogt så skulle dom tvinga ALLA hyresgäster att ha en digitalbox, även om signalen var okodad.
    Hur glada skulle dom vara då? :roll:
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7

    Re: det dumma

    Citat Ursprungligen postat av robert76
    Jag ska alltså betal för något som jag egentligen inte vill ha.
    jag vill inte egentligen att comhem gör om signalerna från början utan kör det digitalt ända ut till mig det ska väll inte vara någon omöjlighet. Men det är klart då får de säkert bygga om delar av fastighetsnätet
    Alla kanalerna i det analoga basutbudet (utom Kanal 5) sänds även digitalt i Com hem. Du behöver alltså en digitalbox, då kommer du att få något bättre bild. Detta är dock INTE HDTV eftersom denna typ av TV ännu inte sänds via Com hem.

Liknande ämnen

  1. Analog-Digital
    Av Brobben i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:45
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:26
  3. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  4. Comhem analog.
    Av Murra i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 13:22
  5. [LÖST] digital och analog mottagare
    Av niltz i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-13, 14:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss