Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: CS och BBB

  1. #1

    CS och BBB

    Kompisen har precis flyttat till ny bostad, tidigare använde han sig av BBB fiber och CS med Dreambox DM500S, allt funkade jättefint osv.
    Nu flyttade han in i sin nya bostad och beställde BBB 24Mbit via telefon, kopplade upp Dreamboxen och inget händer, när man byter till en kodad kanal så säger den bara något som ungefär "This service does not send any signal" eller nått sånt och även där nere under klickan där det står CD, ND m.m. så markerar den inte någon av följande system som den vill ha.

    Jag tog hem hans box till mig och kopplade in och den började funka direkt, sen så tänkte jag att BBB's modem/switch som han har fått måste ha nån slags inbyggd brandvägg, vilket den hade, så vi öppnade upp portat som skulle vara öppna men inget hände ändå.

    E de nån som har haft samma problem och har någon smidig lösning på detta?

  2. #2
    är han uppkopplad än då ? kan ta nåra veckor från de att man ringt o beställt

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    På mitt BBBmodem går det bara och använder en port i taget, därför har jag en Linksys router som fördelar internetet.

    Mvh Kalle

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Kalle_P
    På mitt BBBmodem går det bara och använder en port i taget, därför har jag en Linksys router som fördelar internetet.

    Mvh Kalle
    Bredbandet är uppkopplat osv.

    Kalle_P: Hur menar du? Menar du att bara en dator i taget kan komma åt internet?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Om du INTE har en bredbandsrouter så kan du bara koppla upp dig med en dator i taget. Och utan bredbandsrouter (brandvägg) så är du ju helt oskyddad dessutom. Det tar typ 10 minuter innan någon har hittat din DB & börjar byta kanaler på den :x
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av matkoh
    Hmmm.

    Om du INTE har en bredbandsrouter så kan du bara koppla upp dig med en dator i taget. Och utan bredbandsrouter (brandvägg) så är du ju helt oskyddad dessutom. Det tar typ 10 minuter innan någon har hittat din DB & börjar byta kanaler på den :x
    Finns inbyggd brandvägg i BBB's modem som kompisen fått, de va där ajg konfigurerade portar osv för dreamboxen.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Kalle_P: Hur menar du? Menar du att bara en dator i taget kan komma åt internet?
    Ja hos mig är det på det viset. Därför använder jag bara 1 uttag på modemet.

    Mvh Kalle

  8. #8
    Kolla vad du får för Ip-adress på Dreambox och/eller dator som du ansluter till modemet.

    Får du något i stil med 192.168.x.x så har du router som borde fixa flera datorer..

    Kanske är enklast att kolla med en dator direkt om det är så att du kommer åt att surfa på alla portar.

    Telia har ju i sina modem en egen firmware för deras "triple-play" dvs Internet, Telefoni & Tv. Kan ju hända att BBB har något liknande i sina modem.

    Så kolla som sagt om du får någon ip-adress i dreamboxen och/elelr en dator i samam uttag som den. Om du istället för 192.168.x.x något får en publik adress så behöver du nog en router för att dela upp till fler datorer/dreamboxar/whatever..

  9. #9
    Hehe; de e fixat nu, det var inget fel på nätverket, de va parabolen som stog lite ur läge bara, tack för alla tips iaf.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    :roll:

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss