Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Boxersändare vid nedläggning av analoga nätet

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Boxersändare vid nedläggning av analoga nätet

    Jag undrar om någon är insatt i vad som sker med alla analoga master när det analoga nätet läggs ner?
    I dagsläget finns det ju mängder med master över hela Sverige som sänder analogt
    både små och stora samt även slavsändare.
    Bland dessa så är det ju endast ett fåtal företrädesvis de största som också sänder digitalt(Boxer)

    Är det inte rimligt att man kan kräva att det sker digital utsändning på alla dessa analoga master när det analoga läggs ner?
    Det skulle ju göra livet roligare för alla människor som bor lite taskigt till geografiskt.
    Efter nedläggningen så skall man ju kunna ta digital signal från samma mast man tog analog från tidigare, om inte så är det riktigt dåligt att genomföra något sådant här men ändå inte ha det klart i tid.

    Någon som vet hur det ligger till?

  2. #2
    Kräva och kräva, men i vissa fall utökar de ju de planerade sändarna med någon gammal stång när det visar sig att det inte fungerar så bra som det var tänkt.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag vill påstå att det nog inte är några problem.

    Våra trevliga politiker har ju talat om för oss att det blir digitalisering, problemet är att många kommer drabbas av dålig signal på boxer och då inte kommer kunna se på dessa kanaler. Kräva att de ska bygga flera master går nog inte men det blir säkert så i alla fall.

    Som tur är finns nästan alla kanaler (dom som är viktiga) att ta emot från Canal Digital eller Viasat om man har parabol och jag tror många som bor taskigt till kommer behöva skaffa en sådan. Tursamt är dock att numera är priset så billigt att det enda som kostar pengar är själva installationen av parabolen, boxen osv, men de får man förmånligt om man tecknar sig för ett antal månader eller liknande.

    Med lite tur så kommer även de mindre masterna i framtiden att också sända ut boxer men jag antar att man först prioriterar de stora masterna för att få igång det digitala nätet. Dom som kommer få mest problem är de som bor i förorterna (stockholm, göteborg, malmö osv) där man råkar ligga i ett läge där man inte får in boxer. Tänk hur det skulle se ut om alla skaffade egna paraboler, GALET.

    Förhoppningsvis kommer det hända saker på området när den sista analoga masten stängs av i Stockholm, då kommer man att upptäcka hur mycket problem det är och förhoppningsvis bygga ut flera master i framtiden.

    De som retar mig mest är att man inte själv får sätta upp en mast i ett område (där det bor500 personer eller flera) för att ta emot boxer utbudet och bara sända det vidare (slavsändare) för att på så vis kunna köra med fina små inomhus antenner för alla som bor i området. Även om det skulle kosta eh halv miljon kronor att fixa skulle det vara billigare än att bygga (alt. renovera) alla de små kabel tv nät som finns i många områden i Sverige.

    Problemet som vanligt är att de är STATEN som styr allt. Dom som bor ute på landet eller i villa osv kan oftast utan problem sätta upp parabol osv. Och till sist, det värsta (som jag läste om och om det stämmer) är att politikerna ville spara ström och därför har de skruvat ner effekten på de digitala sändningarna ordentligt. Vilka svin.

  4. #4
    Du behöver inte samma uteffekt för att uppnå samma täckning med en digital signal som du behöver med en analog. Det är en av de viktigaste punkterna till varför man har valt att avskaffa det analoga nätet så fort. Det kostar sjukt mycket pengar att driva det. Digitalt är mycket billigare. Christina Jutterström talade om 1 miljon kronor per dag i besparingar bara på ström. Och det var några år sedan, med dagens elpris lär förtjänsten vara större.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo de är klart men resultatet (som jag har hört av att fråga experter på området) är ju att dom som råkar bo i gråzoner inte får signal.

    Som här t.ex. är det omöjligt få in boxer, vi bor ganska skyddat lågt bakom ett högt stort berg. Dom var här och mätte upp signalen. De är 5mil till nackamasten, stockholm.

    De gick inte helt enkelt.

    Visst kan dom spara ström osv men jag hoppas att dom kommer bygga ut flera master, i alla fall för de som bor i förorterna.

    Mindre förorter klarar sig nog på befintliga master, men i stockholm är det (och kommer bli) sjukt mycket problem när dom släcker det analoga

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Kanske skall förtydliga mig lite.
    Vad jag inte gillar är att man fixar till det på bästa sätt för sig själv och inte bryr sig om följderna för
    alla TV-tittare.
    Det är ju lite så i dag att samhället skyfflar över ansvaret på folk utan att ta konsekvenserna av vad som sker.
    Skall man gå över från analogt till digitalt så kan det knappast vara rimligt att folk skall behöva skaffa parabol på egen bekostnad.
    En modifiering av antennanläggningen borde räcka.
    Ingen skall behöva bli utan TV bild när analoga nätet släcks.
    Alltså bör man inte släcka det förräns den digitala utbyggnaden är klar och funkar som den analoga gör idag.
    Kanske bäst om man skyndsamt investerar och bygger ut slavsändarna så att de flesta kan få bild.
    Kan man spara 1 miljon om dagen så kan man ju investera en del av detta direkt.

    Är det någon som vet om det är särskilt dyrt och svårt att konvertera småmaster och slavsändare till digitala nätet? Det borde ju ligga högt på prioriteringslistan eftersom hög täckningsgrad är mycket viktig för hur folk upplever övergången till digitalt.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kalle2345, de tycker jag också.

    Men som vanligt vet vi ju vilka "svin" våra politiker är (oavsett vilka partier det rör sig om) som struntar ju mer eller mindre i oss vanliga nuförtiden tycker jag.

    Självklart borde man bygga flera master och annat för att folk endast ska behöva skaffa sig en digital box och möjligvis behöva byta till en ny antenn. De är det maximala man kan kräva av folket tycker jag.

    Sedan blir det ju alltid folk som kommer bli utan bild som rimligtvis då råkar bo för långt bort men så länge det bara berör kanske högst 5-10% av Sveriges befolkning så kan ju dom istället få bidrag eller ersättning för att Viasat eller Canal Digital installeras hos dem.

    Vi får se vad som händer, när det analoga släcks i stockholm, då kommer alla problem fram i dagsljuset. Men när politikerna nu i valtider säger "vi ska inte sänka bensinskatten eller priset på el" tja, då lär jag inte förvänta mig att dom bygger flera master. De skiter dom nog i

  8. #8
    Jo visst vore det bättre med fler master, men det är ju som alltid, money talks.

  9. #9
    ...som sagt: I tex Ludvika har de lagt till en egen sändare istället för att bara lita till Borlängesändaren. Jag tror att detta gjordes först när de analoga sändningarna upphörde.

    Dessutom ändrar de ju frekvensen på sändarna (på vissa ställen) när de stänger av den analoga sändningen, så det är ju först då de ser om det verkligen behövs slavsändare.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Oki man får väl vänta och hoppas att någonting sker hösten 2007 då Göteborgs analoga går i graven. Jag bor 3 mil från Gbg och har stora problem att få bra bild, trots ny och dyr antennanläggning. Just nu tar jag bild från ingenstans(reflektion),denna kommer säkert att påverkas när alla analoga signaler försvinner.
    De analoga signalerna ger ju både störningar och spökbilder.
    Ett år till kan jag stå ut om jag vet att de fixar slavsändare eller nya digitalsändare/master.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:27
  2. Hur fasen kan de släcka analoga nätet?
    Av realsimba i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 21:33
  3. När det analoga nätet släcks...
    Av electrified i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 15:41
  4. Nersläckning av de analoga nätet....
    Av Snouser i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 21:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 22:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss