Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Telia Mobilt Bredband?

  1. #1

    Telia Mobilt Bredband?

    Har sett att Telia har erbjudande på mobilt bredband för 89:-/mån.

    Någon som kör med Telias mobila bredband?

    Vad brukar ni ha för hastighet?

    Är det bra 3G täckning?

    Funkar det bra allmänt?1

    Plus?
    Minus?

    Står att man surfar gratis efter 19:00 på vardagar samt på helger.
    Kan jag streama till datorn om jag vill på dessa tider utan att betala för trafiken?

  2. #2
    Tjenixen. Sitter med ett HSDPA-kort och har haft möjligheten att testa stort sett alla operatörerna, då jag hade ett Telenor abb tills för nyligen, nu ett 3-kort och har även fått möjlighet att testa Strulia och Tele2. Eftersom jag ibland jobbar på båt tar jag även med de erfarenheterna. Kan ju vara bra att veta om man nu ska ut på de blå haven. Mina erfarenheter så långt:

    Telenor: halvhyfsad täckning. Funkar även hyfsat bra på sjön. Totalspärrad till 384 kbit/s. I övrigt stabil och bra. Dyrt som faen. Verkar tro att det bara är företag som vill ha mobilt bredband. Är det månne en norsk vits?

    3: Verkar vara ungefär samma täckning som Telia, mer eller mindre (beror väl på var man är). Har suttit x antal sjömil ute på oceanen och snackat på Skype utan problem. Upp till 0,7 MBit/s. Håller på att uppgradera till HSDPA, men har inte vridit på kranen fullt ut. Stabilt och hyfsat billigt med 200 pix ungefär för en GB. Har prisspärr på max 500 pix om man överskrider sin GB och fortsätter att tanka på.

    Tele2: Kass täckning, men funkar sjysst på sjön. Verkar råspärrad till 384 kbit/s. Stabilt och ungefär samma prisklass som 3.

    Telia: Bra täckning. Funkar inget vidare om du vill ut och åka båt. Verkar också arbeta på det där med HSDPA. Kranen verkade i alla fall vara öppnad till 0.9 MBit/s... dagtid. Stabilt på dagen och instabilt på kvällen. Tyvärr var det samma med farten på kvällstid. Knappast ens de där 384 kbitsen. Det påminde mer om gamla goda 14.4 modemhastigheten. Prismässigt är Telia som det är. Billigt abonnemang, dyrt i klass med Telenor på dagen och gratis på kväll och natt, men då får man också vad man betalar (eller snarare inte betalar för).

    Ska jag vara ärlig så är mitt råd att du köper dig ett HSDPA-modem på Ebay (jag rekommenderar varmt de tyska T1-modemen av märket Option) och sedan så är det bara att välja och vraka bland de olika abben hos operatörerna. Priset blir billigare när du inte är uppbunden och då är det lätt att byta. Själv är jag mest nöjd med 3 av de olika operatörerna jag fått möjlighet att testa.

Liknande ämnen

  1. Mobilt bredband med USB-modem
    Av Hampus920 i forum Linux
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 17:37
  2. Obegränsat mobilt bredband?
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 18:12
  3. Mobilt bredband
    Av kpla i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 20:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss