Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ganska grön på parabol...

  1. #1

    Ganska grön på parabol...

    Har precis skaffat Canal digitals HD box/paket, med deras parabol.
    Går det att få in musikkanalen Viva med de grejerna, samtidigt som det går att få in CanalDigital paketet?
    Har pysslat rätt så mycket med marknät/kabeltv (jobbar som installatör)
    Men parabol har jag tyvärr aldrig hållit på med så jag har pinsamt nog ingen koll på det.
    går/räcker det om man skaffar en till LNB, och switchar med den som sitter, och naturligtvis riktar den mot rätt satellit? Eller finns det några "spärrar" i HD-boxen, nån som vet?
    inga dryga kommentarer om att "det borde du som installatör veta", som sagt... aldrig hållt på med parabol. :roll:

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, då tycker jag du ska skaffa följande.

    http://www.teamsat.se/

    Jag var nybörjade på detta område för cirka 6 måader sedan, blev tvingad att lära mig ganska mycket, då vi har eget TV nät här med 130 fastigheter och ingen som har tid att hjälpa oss.

    De mesta har gått bra, nu kan jag ganska mycket. Det enda som är knepigt är vart man kan antingen hyra eller köpa utrustning för att mäta i det analoga nätet.

    Vi måste byta / bygga ut med flera underförstärkare och då måste man ju ställa in så alla har rätt signal / kvalite osv.

    Plus att byta 250 TV-uttag, vi har fortfarande de som kallas för "vampyr" kontakter. Samt 60 Ohms kabel i backen. Suck.

    Jag tänkte ju gå på CANT seminariet som var i torsdags på stockholms mässan men jag såg programet och tyckte inte det var så mycket intressant där. Plus de kostade 3 lax att komma in där, iofs heldag men lite överdrivet.

    Självklart kan du ta in gratiskanalerna, köper du canal digital eller viasat tycker jag du ska skaffa dig en europaparabol så du kan ta in alla kanaler från Astra 19.2E och Hot Bird 13.0E

    Och då du ska använda den själv behöver du 4 LNBS, räcker med en utgång på varje, du behöver inte quattro eller liknande. HD boxen ska klara ta emot vanliga kanaler också, finns nog inga spärrar vad jag vet. Däremot kan det vara problem att få in viasat kanaler om du skulle villja det senare då dom använder NDS Videoguard.

    Till conax kan man lätt få tag i CAM moduler men NDS är svårare fast du kan säkert fixa en i alla fall. DÅ vet du lite nu i alla fall

    www.lyngsat.com är bra

  3. #3

    Re: Ganska grön på parabol...

    Citat Ursprungligen postat av xertox
    Har precis skaffat Canal digitals HD box/paket, med deras parabol.
    Går det att få in musikkanalen Viva med de grejerna, samtidigt som det går att få in CanalDigital paketet?
    Har pysslat rätt så mycket med marknät/kabeltv (jobbar som installatör)
    Men parabol har jag tyvärr aldrig hållit på med så jag har pinsamt nog ingen koll på det.
    går/räcker det om man skaffar en till LNB, och switchar med den som sitter, och naturligtvis riktar den mot rätt satellit? Eller finns det några "spärrar" i HD-boxen, nån som vet?
    inga dryga kommentarer om att "det borde du som installatör veta", som sagt... aldrig hållt på med parabol. :roll:
    Enklaste stället att hitta information om satelliter och kanaler är i mitt tycke http://se.kingofsat.net/

    Där ser man att viva och viva plus är en FTA (gratis) kanal samt att den ligger på Astra 19E

    Om nu CDs HD-box är spärrad på nått sätt eller inte har jag ingen aningom men det borde finnas någon som har en som kan bringa klarhet i det.

    Om du kan sätta ett LNB till eller inte hänger mest på vilken parabol du har, den är inte säkert att det går att sidmata så många grader.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis T-bird.

    Anledningen jag nämde boken var att jag själv skaffade den, tycker faktiskt den är värd sina pengar. Man får en överblick och en del historia osv. Trevlig läsning också, inte allt för teknisk osv.

    Vill man inte betala finns information på nätet såklart.

    Därför det är viktigt man skaffar en Europaparabol när man ändå är i farten, kostar lite mera plus några flera LNBs men den kostnaden är så liten tycker jag så det är värt pengarna.

    Det finns många gratiskanaler på astra och hotbird.

    T.ex.

    Sky News
    BBC World
    Travel Channel UK
    Euronews

    Och flera.

    Speciellt många kanaler på icke engelskt språk finns

Liknande ämnen

  1. röd och grön blinkar bara.
    Av Friday i forum Dreambox
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 20:59
  2. Helt grön, behöver hjälp!
    Av Stanislav i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 12:10
  3. Konstig bild? Grå/grön -aktig!
    Av Fimpan i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-19, 18:43
  4. [LÖST] Helt GRÖN!!!! HJÄLP!!!
    Av klasse31 i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-19, 12:20
  5. grön bild
    Av steffo771 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-28, 13:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss