Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ställa in huvudena rätt ?

  1. #1

    Ställa in huvudena rätt ?

    Hej
    Jag håller på att ställa in en parabolen har norden paketet. Jag får ej in sirius, bara thor.
    Jag lyckas inte låsa den på Sirius. Den ligger precis på pottkanten...
    Har hört att huvudena ska stå riktade på ett specielt sett, hur ?
    Jag har en 500S

  2. #2
    Du lämnar lite knapphändig information om hur långt du har kommit med installationen. När du står bakom parabolen skall vänstra huvudet (LNB) vara Thor och högra Sirius. Huvudena skall vara lutade till kl 17:00 om du skall få in signalerna optimalt. Får du in Thor, men inte Sirius så kolla om du får in signal från Sirius med kabel direkt från box till LNB. Får du inte signal så är troligtvis LNB trasigt, får du signal så kan DISEqC vara trasig eller några parametrar i boxen som är felaktigt inställda.

  3. #3
    Hmmmm...
    Där sa du nått kl 17:00 på båda det har jag ej ställt in dom på.
    Vilka parametrar är det du tänker på som kan vara fel inställda då ?

  4. #4
    Jag tänker främst om DISEqC-inställningar i boxen, vissa mottagare kan vara lite luriga och kräver att man aktiverar DISEqC, hur det är med dreambox har jag ingen aning om.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis, de viktigaste med en nordenparabol är att man först riktar in den, sedan ska LNBerna vridas en aning.

    Allt detta är beroede på vilka satelliter man ska ta in osv.

    Eftersom du vet att du har en LNB som funkar på canal digital, montera bort den andra, flytta över LNBn och se om du då får in Viasat. Lyckas detta kan det troligtvis vara LNBn som är trasig eller något har hänt med den.

    Då Viasat och Canal Digital har signalerna från satelliterna riktade mot just norden finns det ganska stora felmarginaler så man ska kunna få signal utan problem. Sedan är det klart att optimera är ju en fördel, bättre bild.

  6. #6
    Jag har fått in Thor med huvudet som ska vara till Sirius Så huvidet är nog helt.
    Jag har fått in en del kanaler nu då jag gör en manuell transponder sökning.

  7. #7
    Du har rätt sat på fel ställe flytta sateliterna

Liknande ämnen

  1. Ställa in parabol och LNB´s
    Av 811114 i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 06:08
  2. Ställa in parabol mha. Satbeeper
    Av stekol i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 19:49
  3. Ny parabol , hur ställa in den?
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 12:38
  4. Hur ställa in parabolen och LNB ?
    Av boho999 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss