Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Någon som vet vadför Canal+ Hd sänder i 1080i?

  1. #1

    Någon som vet vadför Canal+ Hd sänder i 1080i?

    Är det någon som vet vadför Canal+ HD sänder hockeymatcherna i 1080i och inte 720p som ska vara bäst för sport?

  2. #2
    Det kanske inte är så lätt för dom att ändra upplösningen på utsändningen bara så där rakt upp o ner.
    Eller så tycker dom det inte spelar någon roll. Dom förlitar sej kanske på att alla har en bra deinterlace.

    1080P är väll bättre än 720P i sport. Det finns ju dom som sänder i MBAFF eller vad det heter.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Mmm jag gillar inte interlaced. Bättre om dom sänder i 720p tycker jag.

    Vad jag vet sänder de flesta HDTV kanaler (kanske alla) i USA med 720p.

    1080i tar ju bara upp mera bandbredd, helt i onödan tycker jag.

  4. #4
    tror inte CanalDigital bryr sig så mycket om vad kunderna vill att dom ska sända i , utan sänder i det som passar dom bäst...

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    trollhattan självklart är det så. Men det är ju lite tråkigt att dom inte valde 720p. Då det blir bättre bild (inte lika stor kanske) och enklare för dom som vill "spela in".

  6. #6
    720p60 är ju överlägset 1080i60 som de sänder i. Dubbelt så hög framerate.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det kanske är så att dom ska byta till bättre i ett senare skede kanske ?

    Do vill säkert sända i bättre kvalitet men det är förmodligen något annat som avgör varför dom valt att sända som dom gör.

    Vi får hoppas det blir 720p snart

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    Mmm jag gillar inte interlaced. Bättre om dom sänder i 720p tycker jag.

    Vad jag vet sänder de flesta HDTV kanaler (kanske alla) i USA med 720p.

    1080i tar ju bara upp mera bandbredd, helt i onödan tycker jag.
    Senast jag kollade körde 2 i 1080i och 3 i 720p i USA. I Europa kör i princip alla 1080i.

    1080i och 720p har exakt samma bandbredd. (1,5 GBit/s okomprimerat, 1080p har dubbla, därav problemet att använda det genom hela kedjan)

  9. #9
    Canal+ kommer under 2007 dela upp HD filmerna och HD sportevenemangen i två kanaler (Canal+ Film HD resp. Canal+ Sport HD, de kanske redan är i drift vad vet jag), så man kan ju hoppas att de anpassar upplösningen efter det, dvs 720p för Canal+ Sport HD samt 1080i (alt. 1080p) för Canal+ Film HD.

    Hoppas på det!

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, enda anledningen till jag gillar 720p bättre är just för inspelningsändamål.

    Hela vitsen med det digitala (anser jag) är just att man ska kunna lämna "interlaced" tjaffset som man en gång i tiden snickrade ihop för att man hade dåliga TV apparater och teknik.

    Finns ju ingen anledning att fortsätta med det tycker jag.

    Plus att man kan aldrig återskapa bilden till 100% om den är interlaced. :/

    Men det är ju bara vad jag tycker, leverantörerna skiter nog fullständigt i detta. Klart att 1080p är ännu bättre men å andra sidan tror jag det lär dröja bra länge innan vi får se sådana sändningar.

    Äter för mycket bandbredd samt för många TV apparater som inte klarar 1080p ännu.

    Men 720p duger ju tycker jag, bilden blir ju sjukt mycket bättre än det vanliga digitala (eller analoga för den delen).

Liknande ämnen

  1. Vu+ Duo 1080i problem
    Av flc i forum Vu+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 05:54
  2. AF-9400PVR HDMI Boxer 1080i
    Av husa550 i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 07:52
  3. Canal digital sänder fotbolls VM i HDTV MPEG4
    Av PrOsOn i forum Canal Digital
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 12:56
  4. MTV-Europe sänder okodat
    Av legendshine i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 14:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss