Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Två operativsystem på en dator

  1. #1

    Två operativsystem på en dator

    Jag undrar om det finns någon som kan och vill hjälpa mig!
    Jag har en ny bärbar acer som har windows xp förinstallerat, mitt stora problem är att jag måste få in Windows 2000 professional också, så att jag vid start väljer om jag vill köra xp eller 2000. Hur ska jag gå till väga? Jag har XP på c: och vill ha 2000 på D: (som redan finns) om jag försöker installera 2000 från skivan så kommer startsidan upp och en ruta att det inte går att ersätta en senare version med en äldre. Men jag vill inte ersätta bara ha ett till. Snälla hjälp, hur ska jag göra för att få in båda.

    Tack

  2. #2
    Spidde
    Gäst
    Tror du måste lägga in win 2000 först sedan xp.

  3. #3
    Jag har läst mig till det med att det skulle vara lättare då. Jag har provat att formatera C: i kommandotolken men den vill inte. Jag har lagt upp ett nytt val vid uppstart i boot.ini för att testa om det gick att slippa gå in i xp utan direkt till dvd-läsaren för att starta installationen lyckades inte. Jag får hela tiden bara upp att det inte går att skriva över xp med 2000pro för att det är en äldre version. Så min tanke nu var att göra en boot disket fast på cd för att kunna köra insallationen innan den vet om att jag redan har xp. Men hur gör jag en boot cd lättast?
    Finns det någon som vet hur jag ska göra för att få in 2000pro eller ha några bra förslag på idéer som man kan testa.

  4. #4
    Spidde
    Gäst
    Boota upp med win 2000 skivan så måste du få ett alternativ att du vill göra en ren nyinstallation och formatera c:\ Efter installation av 2000 installarar du xp
    Du kan inta formatera c från komando tolken i xp. Du måste boota upp till dospromt.

  5. #5
    När jag startar upp med win 2000 i så kommer jag bara som vanligt in i XP.
    Hur gör jag lättast en boot cd som jag kan starta med så att jag bara kommer in till ms-dos promten för att se om det går att formatera c: där eller i bästa fall köra win 2000 installationen.
    Det måste ju finnas en väg att komma runt så att man kan köra installationen win 2000 utan att XP lägger sig i. Jag måste få in win 2000 med eller utan XP.

  6. #6
    Spidde
    Gäst
    Har du ändrat i bios så datorn bootar från cd'n först? Win 2000 skivan är en boot skiva.

  7. #7
    Tack! där var ett av felen. Den sökte på hd som första val och på cdn på andra så nu ska vi se vad som händer... lite nämre målet
    Nu kunde jag lägga in win 2000 till sist. Men XP gick inte att starta och win 2000 funkade inte bra, så jag la in xp på nytt på c: och win 2000 finns kvar på d: så nu ser fallet ut så här:
    Jag har två uppstartsval i boot.ini 1: XP 2: Win 2000. XP funkar bra, men ur ska sökvägen till win 2000 se ut i boot.ini?
    Vilken är start filen för win 2000? vad ska man hänvisa till?
    så här ser boot.ini ut nu.

    [boot loader]
    timeout=30
    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDO WS
    [operating systems]
    multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS="Wind ows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect
    multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\\WINNT="Micros oft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Liknande ämnen

  1. Extern HD med operativsystem
    Av s70t5 i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 23:37
  2. 2 operativsystem
    Av zam1000 i forum Windows
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 18:29
  3. Cardserver med Windows operativsystem ?
    Av mimmie i forum Dreambox
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 18:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss