Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Funderar på att köpa Dreambox.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger

    Funderar på att köpa Dreambox.

    Hej
    Som det står i rubriken har jag funderingar på att skaffa en Dreambox DM 500-T
    Är helt ny på detta och undrar en del.
    Kan man skicka film åt båda hållen?
    Alltså visa film från datorn via Dreamboxen till tv’n och åt andra hållet med?
    Om det funkar, och man vill kolla en film man har på datorn, på tv’n, måste man sätta på den från datorn då eller kan man starta filmen från dreamboxens fjärr?
    Samma om man vill spela in något som går på tv, kan man starta inspelningen från dreamboxens fjärr?
    Har nämligen datorn som ska kopplas ihop med dreamboxen på en annan våning än tv'n o dreamboxen.
    Har ju ingen lust att kuta upp till datorn varje gång det ska spelas in eller spelas upp någon film från datorn.

    Mvh

    N

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    det går men kan vara lite klurigt och få igång.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Ok, tips på guider och sådant mottages gärna.
    Vad är nyckeln till att få det att funka?
    Måste man vara överjäklig på linux?
    Har grejjat lite med linux, känner mig dock som en nybörjare på det.

    Om man köper en Dreambox, är det bara att starta den så kan man kolla tv, eller är det en massa konfigurering innan ens det funkar?

  4. #4
    Spidde
    Gäst
    Att få igång dreamboxen klarar nog de flesta. Men att streama med en 500 kan vara värre då hårdvaran i dessa inte är optimal.
    Det är alltså inte svårt för andvänaden utan för klen box.
    Funkar för vissa men de flesta har "mosaikproblem".

  5. #5
    Hallå!

    Instämmer med att det inte är helt busenkelt men det är helt klart buskul och det är heltklart genomförbart. De som har haft problem med pixel fel har en del fixat med en del lödning av 2 kondingar på nätverkskortet för att få upp hastigheten. Jag har provat att spela in på både Mac ocg PC och fått ungefär samma resultat på båda burkar något bättre fart på macen den har ju mycket gemensamt med Linux. Do mpixelfelen som har blivit har varait överkomliga men jag ska testa även jag med att montera motstånd på burken.

    Att spela in och spela upp styr du från drömboxen, inte från PC:n/ Mac, vilket förefaller vara det mest naturliga eller hur?

    Det finns guider här på formumet och det handlar om enkel nätverkskonfiguration.

    //snake

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Det låter ju bra!
    Nu till valet av box.
    Hade ju tänkt köpa en 500-t, men det verkar nästan som den håller på att fasas ut.
    Finns ju en som heter 600, är det samma programvara i den?
    Den var inte så mycket dyrare och det verkar finns plats för hårddisk i den med.
    Vill ju ha en box som så många som möjligt kan med, och just 500 verkar det finnas en del kunnande om.
    Sen har vi ju den kommande 8000 boxen, men den är ju inte gratis direkt.
    Funkar alla plugin och sånt på den eller får man vänta innan folk har lärt sig göra sånt till den?
    Vill ju helst inte stå där med en ny, svindyr box, och inte kunna göra nåt med den, om ni förstår.
    Vad skulle ni rekommendera?
    Vill som sagt kunna spela in, antingen på inbyggd hårddisk eller till datorn, och även kunna streama film från datorn via boxen till tv'n.
    Hade först tänkt köpa en DVD med hårddisk och brännare, men diskuterade med en kompis som har en 500-t, och han tyckte att det blir ju både billigare och bättre med en 500-t.
    Kom gärna med råd!
    Skulle det vara någon som ska byta upp sig så är jag intresserad av en 500-t!

    Finns det något annat märke på box som kan motsvarande som Dreamboxarna?

  7. #7
    Spidde
    Gäst
    Konding tricket på nätverksdelen funkar inte, jag har provat!
    Reelook kan du titta på om du vill ha en alternativ box.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Ok
    Förhoppningsvis ligger det en 500-t och väntar i kväll när man kommer hem från jobbet
    Då kommer ju nästa undran, vad för program känns som ett måste att ha i datorn för att kunna uträtta så mycket som möjligt med boxen?
    Tror Leatherface imagen ligger i boxen redan och den ska vara konfigurerad för CS.
    Hade dock tänkt försöka få till att kunna streama från datorn via boxen till tv'n och tvärs om.
    Finns det några vanliga misstag folk gör så att man måste installera om boxen?
    Vill helst ha så lite downtime som möjligt - sambon är inte lika entusiastisk som jag tyvärr.
    Har bara en gammal 10mbit switch för att dela upp nätvärket nu, och det funkar väl inte om man ska streama film mm.
    Tips på bra router mottages tacksamt.
    Har sneglat lite på Linksys och 3Com trådlösa, med 4 uttag för vanlig kabel.
    Finns det andra, bättre, till humana priser?

    //N

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av husa550
    Ok
    Förhoppningsvis ligger det en 500-t och väntar i kväll när man kommer hem från jobbet
    Då kommer ju nästa undran, vad för program känns som ett måste att ha i datorn för att kunna uträtta så mycket som möjligt med boxen?
    Tror Leatherface imagen ligger i boxen redan och den ska vara konfigurerad för CS.
    Hade dock tänkt försöka få till att kunna streama från datorn via boxen till tv'n och tvärs om.
    Finns det några vanliga misstag folk gör så att man måste installera om boxen?
    Vill helst ha så lite downtime som möjligt - sambon är inte lika entusiastisk som jag tyvärr.
    Har bara en gammal 10mbit switch för att dela upp nätvärket nu, och det funkar väl inte om man ska streama film mm.
    Tips på bra router mottages tacksamt.
    Har sneglat lite på Linksys och 3Com trådlösa, med 4 uttag för vanlig kabel.
    Finns det andra, bättre, till humana priser?

    //N
    Ang. routerval så kan jag rekommendera Zyxel P-335 den har funkat kanon för mig i många år och har alla nödvändiga features.
    Numer finns ju även P-335WT och P-336M om man vill ha trådlöst inbyggt, själv kör jag med accesspunkt på sidan om för att inte lasta ner routerns cpu i onödan.

  10. #10
    Netgear WNR854T är relativt dyr men fungerar väldigt bra!
    Ubuntu 10.04 | DM 500T | DM 500S | DM800 | CCcam | NewCS |

Liknande ämnen

  1. Köpa dreambox
    Av pipeline i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 20:25
  2. funderar på att köpa M-II kort
    Av abcdef80 i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-06-15, 21:12
  3. [LÖST] Funderar på att skaffa box...
    Av Prime i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-22, 12:35
  4. [LÖST] Funderar...
    Av smack i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-06, 16:40
  5. funderar på att köpa en boxer
    Av lillen49 i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 18:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss