Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: problem med switch mellan sateliter

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger

    problem med switch mellan sateliter

    Jag kör dm500s med gemini 3.20. När jag ska byta kanal från en satelit till en annan så hänger inte switchen med... Den säger att den inte hittar kanalen men det är för att den ligger kvar på den tidigare lnb:n. Jag har testat att uppgradera till 3.30 men det hjälpte inte. Jag har testat med en annan 500 och det var samma problem, om det inte är så att de har samma fel. Jag har testat att byta ut switchen, men utan resultat. Jag kör med en Digiality från kjell & Co. Kan det vara så att den inte funkar bra med dm500?

    Så frågan är vad kan vara fel..... någon som råkat ut för nått liknande?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    En klassiker.

    Kolla upp kablaget så att inte du råket få in någon kardel från skärmen mot mittentråden. Och kolla ALLA kontakter, även på LNB.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    Jag ska kolla det när jag kommer hem..... hoppas att det löser problemet
    jag återkommer med rapport

  4. #4
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Hej, jag har samma problem med på mina 2st 500, mina switchar kommer från Biltema....Dom fungerar dock riktigt på min 7020. Jag märker dock att det går fortare med kanalbyten på den 500:an med Gemini 2.80 än den med 3.20. Följer tråden med interesse!

    // Truckis

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    har precis kollat kablar och skalat om dom och skruvade på f-kontakterna igen..... ingen skillnad
    Det skumma är att det fungerade bra i ca 15 min.... trodde nästa att det var löst.

    Vad mer kan vara fel?
    LNB?
    Boxen?

    Truckis - Har du testat att byta plats på boxarna... och se om 7020:n funkar utan problem på den installation som den 500:an som du har problemet på? Hur ofta har du besvärer? För mig så kan jag inte byta från viasat till CD problem fritt.... det är ångest att hoppa till CD. Men tvärtom funkar det fint.... Via ligger på AA och cd ligger på BA. Jag hade hotbird på AB men jag plockade bort den för felsökning.

  6. #6
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Hej igen!

    Min 7020 fungerar bra på alla "plaster" i huset, Medans felen med 500 mottagarna följer med över allt. Att byta kanal från CD till via går hyffsat bra, men tillbaka kan vara mycket besvärligare. Framför allt på den boxen men 3.20 inlagt på, den kan får jag starta om ibland. Jag har Via på AA och CD på AB på alla switcharna. Har aldrig provat att ändra på det...

    // Truckis

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    Jag har nu testat att sätta in min CD combo box och det switchar mellan 3 sateliter utan problem, Sirius, Hotbird och thor.... i den ordningen på switchen.
    Så summakardemumma..... det verkar vara nått med 500:an. Frågan är om det är nått SW eller om det är HW relaterat?
    Jag ska testa att ladda in en tidigare version av gemini och se om det hjälper.....

  8. #8
    Hade ett liknande problem med min 500s. Efter ca ett halvårs användning kunde jag helt plötsligt inte byta mellan vissa kanaler mellan viasat och canal digital, beroende på vilka frekvenser de låg i.

    Trodde länge att det var min switch som var trasig, men eftersom det var mellan så få kanaler brydde jag mig inte om att köpa en ny.

    Men igår flashade jag in Gemini 3.4 och helt plötsligt fungerar det perfekt igen. Så verkar som det var något mjukvarufel för mig.

  9. #9
    Medlem truckiss avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    2 gånger
    Okej, då får man prova att flasha om boxen igen då. Återkommer med resultatet...

    // truckis

    Har flashat om min ena box nu, den med 3.20 till 3.40. Nu så fungerar den helt OK.En liten fördröjning finns ibland, men det är inget jag hänger upp mig på i allafall.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    136
    Tackad
    1 gånger
    Har nu bytt switch igen och vips... nu funkar det.

    jag hade redan sen tidigare flashat med 3.40 men utan något positivt resultat.

    det krävdes 2 switch byten.... fan vilket sunk... att man inte kan lita på att saker funkar som de ska när man köper nya

Liknande ämnen

  1. Problem med sateliter
    Av Megagrim i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 19:59
  2. antagligen switch problem.
    Av teebees i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 19:08
  3. switch problem
    Av tomtom i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 20:34
  4. problem med switch??
    Av ymmi i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 17:58
  5. samsung dsr 9500 ay switch problem
    Av bojorgen i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 11:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss