Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Klarar kortläsaren i DM 500s både Viasat och Canal Digital

  1. #1

    Klarar kortläsaren i DM 500s både Viasat och Canal Digital

    Jag planerar att köpa en DM 500s snart. Har just nu CDs gratisbox på mitt rum och en annan viasatbox i huset. Jag har förstått att korläsaren inte har stöd för något kort från början, utan det måste man configurera via mjukvaran. Nu är det så att jag vill kunna titta på mina kanaler från CD. Men när det är Formel 1 på tv6 vill jag kunna ta ur kortet och sätta i mitt Viasat kort och kunna se på dessa kanaler. Under föutsättning att jag då sätter en switch mellan huvuderna så att boxen får input från båda sateliterna.

    Är detta möjligt utan alldeles för mycket krångel mellan byterna.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men varför inte sätta korten (båda 2) i en Linuxserver, så slipper du strulet ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Hmmm.

    Men varför får jag en känsla av deja-vu?

    Är detta möjligt utan alldeles för mycket krångel mellan byterna.
    Klart det är möjligt. Naturligtvis är livet så mycket enklare utan nån jäkla linuxserver.

    Mvh
    dickus
    7.62mm - One size fits all. xx/

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av matkoh
    Hmmm.

    Men varför inte sätta korten (båda 2) i en Linuxserver, så slipper du strulet ?
    Därför att 99% av tiden kommer Viasat-kortet sitta i en annan box. Känns ju lite onödigt med en server då, eller?

  5. #5
    är det endast för tv6 finns det ju massa andra alternativ för under 500-lappen att få den gratis ädå....

  6. #6
    asså, vadå.

    Jag vill ju ha de på samma box. Ska kanske tillägga att detta är en temprär lösning med att ta ur och sätta i kort. Båda korten finns redan och aboneras på.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kan man inte ha två olika kort i en DM 7025 ? Den har ju två smartcard läsare i sig ?

    Aja, det låter lite krångligt. Borde vara enklare att istället skaffa två vanliga boxar, en för Viasat och en för CD. Sedan bara koppla båda boxarna till de två LNBs (norden parabol) och köra in det till TVn, dom flesta moderna TV apparater har ju två scart ingångar.

    Tror det kanske är billigare eller kostar lika mycket som en Dream Box

  8. #8
    ...men det är långt ifrån lika häftigt.

    Jag har inte provat själv, men det borde väl gå att koppla en extern läsare till serieporten och därmed få två läsare på 500:an.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  9. #9
    Asså, i augusti kommer jag att säga upp mitt Canal Digital-abonemang och börja med cardsharing. Då kommer jag att få både Viasat och CD den vägen. Fram till dess vill jag kunna använda korläsaren till Canal Digital. Men ca varannan söndag 2 timmar (när det är F1) vill jag rycka ur koret och sätta i ett Viasat kort som inte är mitt men som jag lånar.

    Som jag förstår är inte läsaren i Dreamboxen inte förprogramerad för varken Viacces eller Conax. Utand de löser man själv via CAM-program. Säg till om jag har fel. Kan man då inte fixa så att läsaren har stöd för de koret som sitter i just då. Eller typ skapa ett script som ändrar inställningarna för CAMen så att den kan köras enkelt med de kortet som jag vill.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av c-larsson
    Asså, i augusti kommer jag att säga upp mitt Canal Digital-abonemang och börja med cardsharing. Då kommer jag att få både Viasat och CD den vägen. Fram till dess vill jag kunna använda korläsaren till Canal Digital. Men ca varannan söndag 2 timmar (när det är F1) vill jag rycka ur koret och sätta i ett Viasat kort som inte är mitt men som jag lånar.

    Som jag förstår är inte läsaren i Dreamboxen inte förprogramerad för varken Viacces eller Conax. Utand de löser man själv via CAM-program. Säg till om jag har fel. Kan man då inte fixa så att läsaren har stöd för de koret som sitter i just då. Eller typ skapa ett script som ändrar inställningarna för CAMen så att den kan köras enkelt med de kortet som jag vill.
    Lägger du in en PeterPan image i din Dreambox funkar både Via+Canal digital utan att du behöver ändra någonting.
    Sätt i det kort som matchar den kanalen du ska titta på.
    Kan det bli enklare ?
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 11:05
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 09:53
  3. Box till både Viasat och Canal Digital
    Av Sweguy i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-03, 18:27
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-09, 14:00
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 08:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss