Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Klockan + datum-fel på datorn?

  1. #1

    Klockan + datum-fel på datorn?

    Så här ligger det till- när jag startar upp datorn får jag ändra tid, år och datum, detta sker varje gång vid uppstart, datorn kommer alltså inte ihåg från gång till annan vilket år eller tid jag ställt in.
    Sen har ett annat litet problem dykt upp, vid uppstart får jag alltid trycka F1 för att komma vidare vid start. Detta med tid+ år-problemet kanske har ett samband, vad tror ni, och vad kan jag göra för att fixa det?

  2. #2
    Troligen ditt batteri på moderkortet som är slut. När detta händer så är alltid datorns bios nollställt, även tiden.

    Ta med ditt batteri till nån datorhandlare eller annan som säljer batterier så ordnar det sig säkert!

    /Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

  3. #3
    Kan batteriet också ställa till det med den andra frågan, den att jag nu får trycka F1 för att komma vidare vid uppstart? PS: Tack för snabbt svar.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Jepp BIOS går tillbaka i "Factory default", som förmodligen inte stämmer med det du har idatorn (diskar, minne .....)
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det är ett vanligt "knappcellsbatteri", däremot kan det vara svårt att få tag på. Du måste alltså hitta någon som säljer batteriet. Rätt spänning osv.

    Dom flesta har någon beteckning som SR60 (V364)och liknande på sig vilket talar om vilken typ av batteri det är.

    Elfa har en bunt batterier, om du inte hittar kan du höra med en datorbutik eller urmakara (dom bör i alla fall kunna fixa fram ett) om det är någon special variant.

    Det är lite underligt iofs bör batterier på moderkort brukar inte ta slut om man säger så.

  6. #6
    CR2032 är standardbatteri på moderkort. Jag har inte sett nåt som har annat iaf.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  7. #7
    Jag tycker också att det är lite underligt att batteriet på moderkortet är slut som en av er påpekade.
    Jag har fått lite andra förslag på vad det kan vara, en person sa- har du trådlös mus kan den störa, han sa också att skrivaren kan ställa till det, vad tror ni?
    Jag har haft den trådlösa musen och skrivaren på datorn tidigare, och det har fungerat, så jag tror inte att det kan vara det, men jag är ingen expert i och för sig, så vad tror ni.

  8. #8
    Jag har ungefär samma fel på en Compaq. Klockan fungerar som den ska, men
    jag måste också trycka F1, två gånger, vid uppstart. Testat med nytt batteri
    utan förändring.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    BIOS-kretsen är i så fall trasig. Oxå hyfsat vanligt. Kan gå sönder om man inte har jordade uttag för datorn (vilket naturligtvis alla har). Det räcker med en statisk urladdning så kan du förstöra kretsen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, om nu bios kretsen skulle vara trasig eller något är skadat på moderkortet är ju inte så farligt.

    Dator går fortfarnde att använda.

    Ett sätt att fixa tiden och datumet är ju att köra ett program i windows som ställer in rätt datum varje gång du startar datorn, även om du måste trycka förbi uppstarten några gånger med F1 eller liknande.

    Men vanligtvis brukar det vara batterier som är slut när man har dessa problem, speciellt om det är en äldre dator som inte har använts (varit inkopplat) speciellt mycket.

    Att byta batteri är en enkel åtgärd om det fixar problemet, annars får man nog leva med det :/

Liknande ämnen

  1. Klockan på 7025
    Av nykvmart i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 06:51
  2. Fel på klockan ?
    Av X-Files i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-04-01, 17:40
  3. Datum
    Av isel145 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-27, 22:19
  4. C_Flash.hex och C_EEprom.hex datum 27/1
    Av zakk73 i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 20:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss