Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Vad är ip-adress kopplad till?

  1. #1

    Vad är ip-adress kopplad till?

    Jag vill börja med att säga att jag googlat men vill få ytterligare bekräftelse.

    jag och min kompis har hamnat i bråk om vad IP-adress / IP-nummer är kopplad till. Min fråga är: är IP-numret / IP-adressen kopplat till själva datorn (modekortet) eller själva uppkopplingen? Om jag tar med min egen bärbar dator utomlands, förändras IP numret?

  2. #2
    Din ip-adress är en del av din nätverksanslutning, var sig den är fast via sladd eller trådlös.
    Nätverksanslutningen är ofta integrerad på datorns moderkort och kan ställas i två lägen, fast eller DHCP-tilldelad.
    Sätter du en fast ip-adress på nätverksanslutningen föjer den med din dator ända in i "the end" och är alltid samma.
    Om du ställer din nätverksanslutning i DHCP blir den tilldelad en ip-adress av utrustning som har en DHCP-server som kan dela ut ip-adresser. Kopplas den till utrustning som inte har en DHCP-server så behåller nätverksanslutningen den ip-adress som den fick då den senast stötte på en dhcp-server.
    Så det beror på...........

  3. #3
    Du eller din kompis kanske tänker på MAC adresser som ALLTID är samma på samma nätverkskort.

    Visst kan man ställa in statiskt ip på ett nätverkskort men då kommer det inte att funka på Internet med största sannorlikhet. Då det råder brist på IP-adresser så finns det något som kallas NAT (network adress translation) som du har i din (hemma-/bredbands-)router och som gör att hela ditt hemma nätverk syns som en och samma ip utåt från nätet, en IP du förmodeligen tilldelats dynamsikt av din ISP (d.v.s den ändras ibland) och som dem har betalt dyrapengar för hela den serien. Men innom ditt lokala nätverk så har du en av dessa s.k privata adress-serier
    10.xxx.xxx.xxx
    127.16.xxx.xxx
    192.168.xxx.xxx

    och det är då dem här adresserna man brukar låsa statiskt för att alltid ha samma men tänk då på att de finns säkert flera 1000-tals ute i världen med samma lokala IP och det är ändå inte den som du syns med ute på nätet.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    IP-numret hör till själva uppkopplingen. Varje nätverk är tilldelat ett visst område av IP-adresser. För att din dator skall kunna fungera på ett nätverk måste den ha en IP-adress som ingår i den adress-rymden som hör till det nätet. Om du t.ex tar med dig samma IP-adress som du har hemma och försöker använda på jobbet kommer det inte att fungera.
    Datorn kan få en IP-adress på två olika sätt. Antingen automatiskt via DHCP (vanligast), eller också genom att man ställer in en IP-adress manuellt. Men då måste man veta vad man gör, det går inte att använda vilken IP-adress som helst. Det skall vara en som är giltig på det nätet man ansluter till och som inte används av någon annan dator på nätet. Man måste också ställa in subnetmask och default gateway rätt om det skall fungera.
    Det finns en annan adress som är knuten till datorns hårdvara och det är den s.k. MAC-adressen. Alla nätverkskort har en fast inbränd MAC-adress som följer med datorn. När datorn ansluts till ett nätverk sker en logisk koppling mellan datorns MAC-adress och den IP-adress man tilldelats.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger

    Re: Vad är ip-adress kopplad till?

    Citat Ursprungligen postat av legendshine
    Jag vill börja med att säga att jag googlat men vill få ytterligare bekräftelse.

    jag och min kompis har hamnat i bråk om vad IP-adress / IP-nummer är kopplad till. Min fråga är: är IP-numret / IP-adressen kopplat till själva datorn (modekortet) eller själva uppkopplingen? Om jag tar med min egen bärbar dator utomlands, förändras IP numret?
    Du har nu fått en hel del svar som alla är rätt. Nu skall jag hjälpa till och blanda bort korten för dig.
    Jag utgår ifrån du menar IP-adressen du har när du är ute och surfar. Den IP-adressen får du av din Provider och den kan vara olika för varje gång. Det gäller även utomlands.

    Mvh Kalle

  6. #6
    Väldigt förenklat kan man säga att den första delen i ett ip-nummer är ett "riktnummer"

    123.456.789.xxx
    123.456.xxx.xxx

    Beroende på hur stort subnät den aktuella ISP har.
    De resterande nummerna kan man likna med ditt vanlig "telefonnr".

    Åker du utomlands eller går in på någon annan ISP så får du således ett nytt "riktnummer" och då även ett nytt "telefonnr".
    När du återkommer till ett tidigare ISP kan du mycket väl få tillbaka det gamla ip-nummret pga att det är knutet till din dators MAC-adress och fortfarande ledigt.

    Kör man bakom en router gäller detta för routern, men man ser kanske alltid samma IP på insidan.. kanske det som någon av er inte känner till?

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    http://en.wikipedia.org/wiki/IP_adress

    Där står en del samt länkar.

    IP nummret är inte kopplat till något, det fungerar som ett telefonnummer, har du ett fast IP nummer är du den enda på nätet som har just detta nummer. Hur skulle annars kommunikationen på hela Internet fungera. Sedan kan jag inte svära på att det är sant med 100% för jag är inte så insatt i det och känns inte som det är viktigt men från början var det i alla fall så att alla IP nummer var unika (dom som är publika på Internet).

    Tror din kompis kanske blandar ihop IP med MAC adress. Nu är det så (tror jag) att även alla nätverkskort ska ha unika MAC adresser men det är inte nödvändigt, flera nätverkskort runt om i olika länder kan ha samma MAC adress.

  8. #8

    Re: Vad är ip-adress kopplad till?

    Citat Ursprungligen postat av legendshine
    Jag vill börja med att säga att jag googlat men vill få ytterligare bekräftelse.

    jag och min kompis har hamnat i bråk om vad IP-adress / IP-nummer är kopplad till. Min fråga är: är IP-numret / IP-adressen kopplat till själva datorn (modekortet) eller själva uppkopplingen? Om jag tar med min egen bärbar dator utomlands, förändras IP numret?
    IP-adressen får man av sin ISP och är således olika om du tar med dig din bärbara dator runt om i världen. Det som är fast på datorn är MAC-adresen som är helt unik men alltid samma. Det är inbränt i nätverkskortet. MAC-adressen används mer under ytan och en lokal switch som du kanske har därhemma vet vilken MAC-adress som finns på varje uttag så den vet vart den ska skicka datat. Ett tips om du vill lära dig mera är att söka på just IP-adress och MAC-adress för att förstå skillnaden och vad de används till.

  9. #9
    Jag tror vi kan släppa det här nu...........

  10. #10
    Jag tror vi kan släppa det här nu...........
    Varför det? Den här tråden innehåller ju det bästa svamlet jag sett på länge.
    Kan inte nån förklara vad ARP är nu när ni ändå håller på?
    7.62mm - One size fits all. xx/

Liknande ämnen

  1. Gallande box kopplad till natet.
    Av Mommish i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 13:56
  2. Ny Stopstop adress till m2 filer nya fungerar !!!
    Av johan455 i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 20:26
  3. Adress till???
    Av marcus 10 i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 08:58
  4. adress till stopstop?
    Av ElFeo i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-30, 13:04
  5. Adress till billiga Parabolantenner ?
    Av P-son i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 10:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss