Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Antenn out på Dream 500s

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Antenn out på Dream 500s

    Om man använder en Dreambox 500s mot en TV med scartkoppling
    går det då att ansluta en ytterligare TV via Dreamens Antenn out ?
    Alltså att då kunna se samma program på bägge TV-apparaterna?

    Vilken frekvens använder antenn out?
    Har den även Loop through?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Inte till en TV till, men man kan ansluta en till dekoder ifrån Antenn OUT. Frekvensmässigt är det samma transponder som dreamboxen använder som kan tittas just då, dvs om båda mottagarna är på.
    Men jag skulle rekommendera att stänga av dreamboxen, ifall du vill vidarekoppla signalen till en annan dekoder. Antenn Out är Loop-Through. Om du vill titta på samma kanal genom samma box på två olika tv-aparatter, så kan man dels ansluta en via scart och den andra tv'n genom RCA-kontakterna (gul-vit-röd), eller koppla en av dessa utgångar till en extern RF-modulator (eller gammal Video som har inbyggd en RF-modulator) och skicka signalen till alla tv-apparater i huset genom antennkabeln, precis som det var förr i huset.

  3. #3
    kan jag koppla antenn out till en video och kolla genom den på en annan tv??

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    NIX som viardeto sa: det finns ingen analog tuner i dreamboxen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    jag har en annan dekoder i sovrummet som jag saknar kort till.. jag kan väll inte se på den utan kortet i genom antenn out?

  6. #6
    jag fattar inte hur jag ska koppla. jag har en dreambox 500c samt en samsung box, en gammal video har jag med.. hur ska detta kopplas?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Du kan skicka signalen vidare från din DM500 till samsungen, men då kan du endast titta på de fria kanalerna som är under samma transponder på den kanal du tittar på.
    T.ex. om du tittar på Discovery Channel Sweden på satelliten Thor (frekvens 11229MHz, polarisation Horisontell), så kan du titta på alla kanaler som är under samma frekvens på din samsung box, dvs du kan se kanalerna CNN International Europe, Travel Channel (UK), MTV Norge, Adult Channel (00-05), Discovery Channel Norway, Animal Planet Scandinavia, Discovery Channel Sweden, Discovery Channel Denmark, The Poker Channel, Discovery Channel Finland, BBC Food (pokerkanalen är fri !)
    (Se även på lyngsat:http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html )

    Det enklaste för din del är att koppla dreamboxen till videons ingång (AV1/AV2/AV3 osv), genom en scart- eller RCA-kabel, sedan sätta videon på att visa AV1 eller AV2 eller AV3, dvs den ingång som dreamboxen är kopplad till. Sedan seriekopplar du antennkabeln ifrån videons utgång till alla dina tv-apparater hemma och du visar samma bild till dem också.

    Din samsung kan inte heller agera som video-uppspelare, eftersom den vill ha ett kort för att visa bild, den kan inte ta emot video-signal och visa den, utan måste få sin bild genom parabolen och kryptera upp den med ett kort. Sedan kan du säkert koppla dreamboxens seriella port till samsungen och ge nycklar till den, men det hör till en annan story..... En sak i taget.....

  8. #8
    yeye... beroende på vilken samsung du har kan du faktiskt köra cardsharing ihop med en pc och även se dom låsta kanalerna. t.ex dreambox som server och samsung/pc som klient.

    krav är givetvis samsung 9500 bootloader 5xx helst 500 eller 501 då kan du köra direkt. newcamd,radegast protokoll eller gbox..

    själv rekomenderar jag nästan newcamd. för mig har de varit stabilast för sammyn.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #9
    okej.. jag har pvr boxen från samsung, men vill inte dra mer sladd till den boxen, så det får nog vara bra ändå. tack för svar

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Antenn Out är Loop-Through. Om du vill titta på samma kanal genom samma box på två olika tv-aparatter, så kan man dels ansluta en via scart och den andra tv'n genom RCA-kontakterna (gul-vit-röd), eller koppla en av dessa utgångar till en extern RF-modulator (eller gammal Video som har inbyggd en RF-modulator) och skicka signalen till alla tv-apparater i huset genom antennkabeln, precis som det var förr i huset.
    Var lite osäker om Dream500 hade loop through på antennutgången men det var ju bra att den har det för då kan man ju på ett enkelt sätt koppla ihop ytterligare en mottagare i närheten. Finns det vägguttag att få tag i som bara skarvar kabeln vidare genom enn innervägg utan att dämpa, ungefär som en vanlig skarv.

    Det enklaste för din del är att koppla dreamboxen till videons ingång (AV1/AV2/AV3 osv), genom en scart- eller RCA-kabel, sedan sätta videon på att visa AV1 eller AV2 eller AV3, dvs den ingång som dreamboxen är kopplad till. Sedan seriekopplar du antennkabeln ifrån videons utgång till alla dina tv-apparater hemma och du visar samma bild till dem också.
    Smart sätt att få ut bilden eftersom man ändå har en video stående vid TV:n.

    Din samsung kan inte heller agera som video-uppspelare, eftersom den vill ha ett kort för att visa bild, den kan inte ta emot video-signal och visa den, utan måste få sin bild genom parabolen och kryptera upp den med ett kort. Sedan kan du säkert koppla dreamboxens seriella port till samsungen och ge nycklar till den, men det hör till en annan story..... En sak i taget.....
    Intressant, att kunna koppla ihop dom via comporten, gäller det då bara om kortet sitter i en av boxarna eller går det även att göra detta om nycklarna hämtas via någon av boxarnas ethernetuttag?

    yeye... beroende på vilken samsung du har kan du faktiskt köra cardsharing ihop med en pc och även se dom låsta kanalerna. t.ex dreambox som server och samsung/pc som klient.
    krav är givetvis samsung 9500 bootloader 5xx helst 500 eller 501 då kan du köra direkt. newcamd,radegast protokoll eller gbox..
    själv rekomenderar jag nästan newcamd. för mig har de varit stabilast för sammyn.
    Jag har Samsung 9500 både AY och flashbar VIACI, även Dream500.
    Skulle gärna vilja lära mig mer om just detta och vilka möjligheter detta kan ge.

Liknande ämnen

  1. Fråga dream 600-T
    Av L_C i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 01:13
  2. dream up 7020
    Av clawfinger i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 19:51
  3. dream up
    Av alfredago i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 22:13
  4. vr3 och dream 500?
    Av drrog i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:53
  5. Dream vs. Dream
    Av Cue_ i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 01:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss