Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: linksys som strular?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger

    linksys som strular?

    Tjenare alla, nu har jag ytterligare frågor till de som vet bättre än vad jag gör. Men det finns inga dumma frågor, bara dumma människor som behöver ställa dom så dom lär sig något.


    Som ni kanske läst har jag skaffat mig dreambox. (kör Gemini 3.6, NewCamd cardserver 6.10b på min 500c som server och mgcamd på klienterna)
    Allt har fungerat bra, när jag väl fick det att fungera, i några veckor. Men så bestämde jag mig att byta ut min D-link 614+ eftersom den hade problem med uppkoppling när det blev mycket på nätet. Köpte mig en Linksys WRT54G v5 Wireless-G Broadbandrouter
    http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=551407

    Satte mig nöjd och installerade den. Vilken jäkla fart det blev på allt som hade med nätet att göra. Sen idag ringer mina klienter och säger att bilden hänger sig med några minuters mellanrum. Dom måste starta om och sen upprepar sig problemet.

    Kan det vara så att det är min router som strular till det? någon inställning på den eller så som gör att dom tappar kontakten med servern. Alla inställningar är just nu default, utom portöppningen.

    vill verkligen inte byta tillbaka till d-linken :errf:

  2. #2
    är inte så hemma på deras orginalprogramvara, synd att du inte skaffade en som har stöd för 3e parts programvara....
    om den stödjer QoS så kan du ju iofs aktivera det..

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Funkar inte ex. hyperWap i den modellen. Det gör nog susen om du byter FW.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    läste någonstans att man bara kunde köra linksys orginal FW på version 5 och senare, och det läser man nu.

    dum som man är så läste man inte att det fanns flera versioner. "jo jag har läst att den här routern är jättebra...", det som man inte har i huvudet får man ha i plånboken då.

    Men kan det isåfall kanske lösas om man bara kör nyaste från linksys. hoppas hoppas.

  5. #5
    http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
    där har du en sida som reder ut vilka som klarar 3e parts programvara, som synes varierar det från modell till modell och ibland mellan olika versioner av samma modell.
    Själv har jag en WRT54GL v1.1 som fungerar mkt bra med tomato-dist. klart köpvärd för sina dryga 600kr

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Hade v.7 (trots att det stod v.5) med Atheros AR2317 Chipset

    "In the open-source community, Atheros is known for not releasing appropriate documentation that would allow free software developers to write open source drivers to support their wireless devices without reverse-engineering[2], thus OSS support for Atheros hardware is rather limited. Although documentation is not available, there are still some completely free open-source drivers written via reverse-engineering techniques, for example, Reyk Floeter of the OpenBSD project has reversed-engineered the HAL-module of the driver, and provided a completely free driver to Atheros devices."

    Någon smart människa som kan säga om det här är bra eller dåligt?
    Kan jag få tag på annan FW? och isåfall vilken?

  7. #7
    tror det är rätt kört, mest pga att det inte finns någon image som kan rymmas på din router, eftersom minimum är 3mb, gärna 4mb flash minne

  8. #8
    DD-WRT 24 ska funka på både v7 och v8
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  9. #9
    Min erfarenhet av Linksys prylar är att det inte finns bättre i samma prisklass och att de bästa och mest stabila firmwares kommer från tillverkaren själv... har testat nästan alla tredje-parts firmwares och bland dem fungerade OpenWRT bäst för mig! Nu kanske den inte fungerar på just din modell...

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    152
    Tackad
    3 gånger
    Har efter många om och men bytt server till NewCS från NewCamd, så förra veckan kom jag på att jag hade den där linksys routern som jag köpte för några månader sedan. (Bytte tillbaka till D-linken som jag hade sedan tidigare)
    Det verkar ha varit newcamd som strulade för nu när jag satte i linksys (utan uppdaterad fw) så tickar den på som klockan!

Liknande ämnen

  1. IP i Linksys wrt54GL
    Av Pz007 i forum Hårdvara
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 17:39
  2. Linksys WRT54GS Problem
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 08:33
  3. Hlälp Linksys Router
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 17:20
  4. linksys router knyta ip
    Av pazante i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 13:49
  5. Min redcam strular!!!
    Av pluto i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 20:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss