Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Dreambox - Nätverk

  1. #1

    Question Dreambox - Nätverk

    Hej!

    Hur ska jag sätta upp min router (3com offíce connect) för kunna komma åt min dreambox från en annan extern ip-adress? Jag har inga problem att nå min dreambox i fall jag sitter på samma "interna nät" Men mitt problem är att jag vill kunna editera och använda min dreambox från en annan extern ipadress. .

    Programen jag vill kunna använda är bla. totalcommander (ftp) dreamtv osv..

    Min ip på pc är tex. 192.168.1.111 internt. sitter bakom en router (1) med en extern ip. tex. 98.98.98.1 och vill komma åt min dreambox som är bakom en annan router (2) med ip- adress (extern) tex. 89.0.0.1. min dreambox bakom router 2. har ip. (internt) tex. 10.0.0.10 . Hur gör man ? portforward men hur?

    Jag kan inte "bara" öppna port 80 på ip 10.0.0.10 det fungerar inte, för hur ska jag hitta den när jag sitter bakom router 1?!

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Det första jag skulle försöka är att se till att router 89.0.0.1 skickar det som kommer på önskad port vidare till din Dreambox. Är routern din bör det inte vara något problem om du inte redan har annan utrustning bakom routern som använder just de portar du vill ha till dreamboxen.

  3. #3
    Det är väl Exakt det vill jag kunna göra,men hur gör jag? Vad kan det vara för annan utrustning? Nu har jag bara två Dreamboxar bakom router 89.0.0.1 med olika ip-adresser. Men vilken Ip adress ska jag uppge på tex. totalcommander (ftp) för att den ska hitta dreamboxen? Det måste ju finnas flera Dreamboxar med ip. 10.0.0.10 på internet!!?! Pekar jag på rotern så vet den väl inte att jag vill komma åt Dreamboxen!?

  4. #4
    Rikta port 21 mot din dreambox så ska de funka.

  5. #5
    "Det måste ju finnas flera Dreamboxar med ip. 10.0.0.10 på internet!!?! "

    ...nä det finns det inte. Jag skulle nog säga att det inte finns något på 10.0.0.10 på internet överhuvudtaget.
    10.0.0.10 tillhör en privat adresserie som inte finns på Internet.

    Ta dig lite tid och läs på om IP på t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network så skall du se att saker och ting klarnar.

    För att lösa ditt problem behöver du konfigurera din router så den gör en port-redirect. Du skall alltså få en port på ditt utside-interface (Internet) att peka på en port på insidan. Har du fler dreamboxar på insidan får du göra flera redirects (ompekningar).

    Ibland kallas detta application server settings (D-link) eller nåt annat luddigt. Men principen är den samma. Din router måste veta vad den skall göra med trafik som kommer till en specifik port på utsidan. Standardbeteendet är troligen att ignorera trafiken då den kommer utifrån.

    Ex.

    Drembox 1
    Port 21 (ftp) på den externa adressen 89.0.0.1 --> port 21 på den interna adressen 10.0.0.1 som Dreambox 1 har.

    Drembox 2
    Port 6666 på den externa adressen 89.0.0.1 --> port 21 på den interna adressen 10.0.0.2 som Dreambox 2 har.

    Du måste alltså ange en extern port per redirect du vill göra. Detta gör att när du skall köra FTP mot Dreambox nr 2 så måste du ange port 6666 för FTP-programmet då detta ej är standardport för FTP.

    Lycka till och som sagt, några minuter läsning om IP och routing och du fixar detta lätt.
    Har riktigt svårt med vissa
    Linu* zealots här på forumet !
    KÖR FÖR F*N DET OS SOM DU GILLAR BÄST Å HÅLL KÄFT!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Willom Visa inlägg
    Pekar jag på rotern så vet den väl inte att jag vill komma åt Dreamboxen!?
    Det är just det den vet, det är port numret som ser till att den kommer till rätt maskin.
    Anslut på den port som du sagt att ftpn skall lyssna på
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    PHP-kod:
    ""För att lösa ditt problem behöver du konfigurera din router så den gör en port-redirectDu skall alltså få en port på ditt utside-interface (Internetatt peka på en port på insidanHar du fler dreamboxar på insidan får du göra flera redirects (ompekningar)."" 
    Jag har också sett att man kan (och ska) göra portredirect, men var och vad heter det i 3com - OfficeConnect Wireless 108Mbps Cable/DSL Router gör man det.. Det låter enkelt och är säkert det när man vet hur.. :lol: Tack för alla tips och svar. .

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Willom Visa inlägg
    Jag har också sett att man kan (och ska) göra portredirect, men var och vad heter det i 3com - OfficeConnect Wireless 108Mbps Cable/DSL Router gör man det.. Det låter enkelt och är säkert det när man vet hur.. :lol: Tack för alla tips och svar. .
    http://www.portforward.com/guides.htm

    Brukar funka om man inte vet hur..

  9. #9
    Portforward.com känner jag till, men det fungerar inte i detta fall, utan "Blash" har rätt hur man ska göra (tror jag) men jag vet inte riktigt var jag ska göra det i min router (3Com) För att göra portforward i min router så går man till Virtual Server. Men jag vill kunna göra en port-redirect. I virtual server kan man bara ange interna ip-adresser.

  10. #10
    Du är nog på rätt spår !
    Virtual Server kan det också heta ibland.

    Inställningarna du skall göra är enbart i det som du kallar Router nr2.
    Det är ju egentligen bara dom interna adresserna som är intressanta eller hur eftersom routern vet vad den själv heter på utsidan och den kan bara ha en adress på utsidan.

    Alltså välj en virtual server och tala om att port 21 skall pekas till din interna adress för Dreamboxen 10.0.0.10 (eller vad den heter på ditt interna nät bakom router nr 2).

    När routern nu får en anslutning på sitt utside-interface (internetanslutningen 89.0.0.1) så kollar den vilken port anslutningen skedde på och om det finns någon forward (eller virtual server) för den porten och isåfall skickar den vidare paketen till den interna adressen specifierad i Virtual server inställningen och voila du har kontakt med en maskin som står bakom din brandvägg/router.

    Alltså din Dreambox kommer att samma IP-adress på internet som din router men port 21 på din router är nu egentligen din Dreambox.

    I vissa routrar måste du även göra en brandväggsregel för denna forward men i dom flesta så görs detta automatiskt då man använder Virtual Server verktyget.

    (...som någon antydde tidigare så är detta en port-forward och inte en port-redirect som jag skrev tidigare av misstag. Port-redirect är något annat.)
    Har riktigt svårt med vissa
    Linu* zealots här på forumet !
    KÖR FÖR F*N DET OS SOM DU GILLAR BÄST Å HÅLL KÄFT!

Liknande ämnen

  1. Nätverk med dreambox
    Av Boomerang i forum Dreambox
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 12:51
  2. Dreambox 800 Nätverk med D-LINK DWA-140
    Av Tjabolainen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 12:16
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 17:34
  4. fundering om nätverk på dreambox...
    Av jofis i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 14:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss