Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varför ändras IP adress på DB?

  1. #1

    Varför ändras IP adress på DB?

    Hej

    Jag har en DB500C och en kabelmodem från Comhem. Pga comhems modem har bara 1 uttag för internet/nätverk var jag tvungen att skaffa en Lnksys router. Min DB är kopplad med kabel till router.


    Jag undrar varför ändras hela tiden IP-nummer (de tre sista siffror) på mitt DB500C?

    Jag ville oppna portar från min trådlösa router till den tilldelade IP adressen på DB men hur ska jag göra detta när IP på DB ändras så fort man sätter på den igen.

    Kan ngn förklara hur ska jag göra.

    PS Klockan är 1:40 och jag sitter här hemma från 21:00 och försöker detta att funka.
    ------------------------------------------------

    Samsung 9500 AY
    Multiprogrammerare 3.5 /1.5
    MII kort

  2. #2
    Det där har troligen med routerns inställningar att göra... Finns säkert nån inställning i routern där du kan låsa ipn mot macadresser, kolla dbns macaddr och lås ett ip mot den.

  3. #3
    Om jag kunde förstå vad du menar. Kan du förklara detta på "Lätt svenska"
    ------------------------------------------------

    Samsung 9500 AY
    Multiprogrammerare 3.5 /1.5
    MII kort

  4. #4
    Okay, då ska jag stoppa in snusen och sen göra det bästa jag kan

    Ja kan börja med att fråga om andra datorer byter ip ofta?

    MAC-adressen är en speciell adress som är kodad på nätverkskortet. Varje nätverkskort har en unik sådan adress.
    I dem flesta routrar finns det inställningar för att kunna sätta så man låser en viss ipadress till denna MAC-adress som man har på nätverkskortet, så då routern känner att ett nätverkskort som har en mac-adress som är inställd frågar efter ett ip så ger routern den inställda ipadressen till den macadress till datorn/nätverkskortet som frågar efter ip.
    Läs i routerns handbok, borde stå något om det nånstans.
    Så blir som om man har ett fast ip på den datorn.

    Hoppas det är lite klararare. fråga om något är oklart

  5. #5
    Tusen tack PAEF. Man lär sig ngt varje dag. Jag har också hittat en jätte bra guide på nätet om allt detta: http://portforward.com/guides.htm men orkar inte läsa det nu.

    Tack igen för din hjälp.
    ------------------------------------------------

    Samsung 9500 AY
    Multiprogrammerare 3.5 /1.5
    MII kort

  6. #6
    Eller så talar man helt enkelt om att dreamboxen inte ska få en ip-adress via DHCP (i inställningarna någonstans, sitter inte framför DB nu) utan anger en alldeles själv

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    En statisk adress är alltid bättre, för då har man koll på sina datorer / boxar osv. Sätter man sedan upp dem i hosts / wins / dns, så finns dom enkelt där.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 07:53
  2. Adress
    Av svab i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 22:20
  3. Adress ?
    Av jojje_c i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-12, 15:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss