Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: konvertera gamla lp skivor till mp3

  1. #1

    konvertera gamla lp skivor till mp3

    Hej! undrar om någon har provat att konvertera lp skivor till mp3 i datorn?
    Undrar om det är något speciellt som fungerar bra?
    Behöver man något ljudförbättrare program?
    Använder windows xp själv.
    Har sett att claes ohlsson säljer en typ av skivspelare med inbyggd förstärkare som man pluggar in i datorn.Är den något att ha?

    Jag vet att det går bra med vilken skivspelare som helst bara man kör genom en förstärkare först.

    Vill gärna veta tips o råd om detta.

    Är inte intresserad av något "vattnigt" ljud utan det skall vara fylligt med bra bas o diskant!
    Vet att det finns gott om experthjälp på detta forum:lol:

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Så klart att det går och konvertera sina LP-skivor till MP3 men det tar sin tid.
    Har du gamla och repiga skivor ska du inte tänka på och lägger ned en massa tid på det.
    Då är ned laddning från nätet ett bättre alternativ.
    Jag har använd ett program som heter Audiograbber och det blev helt OK.
    Jag fick träna en del innan jag blev nöjd, att bara lägga på en skiva och låta datorn sköter resten ger inga bra resultat.
    Skivspelaren bör vara av bra kvalitet och anpassningen till datorns ljudkort skall stämma. Själv använda jag en Dual 714Q spelare med Ortofon pickup och tar signalen från förstärkaren in till LineIn på ljudkortet.

    Mvh Kalle

  3. #3
    Sök på USB Turntable, TTUSB eller USB Plattenspieler på Ebay så får du upp en massa skivspelare av bättre sort för DJs med USB-utgång. Därefter är det bara att köra t.ex. Cool Edit. Det funkar hur fint som helst att remastra gamla vinyler. Spela in lite innan själva musiken kommit igång. Markera därefter lite av "skivljudet" innan musiken gått igång, låt programmet analysera och kör sedan på hela filen. Du får garanterat bra ljud, nästintill inga missljud osv. Det man hittar på nätet är inte sällan från remastrade vinyler om det är fråga om äldre eller ovanligt material.

Liknande ämnen

  1. M4A- konvertera till? Ja vad då?
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:07
  2. Föra över gamla skivor till CD
    Av Harald i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 09:15
  3. Att konvertera M II till Opos?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 20:43
  4. konvertera dvd format till tex avi
    Av eriks i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 13:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss