Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vill byta från Kiss DP-558 till någon Dreambox...

  1. #1

    Vill byta från Kiss DP-558 till någon Dreambox...

    Hej!
    Jag har en Kiss DP-558 som precis havererat och nu är jag på jakt efter en ersättare. På ett annat forum fick jag tips om att titta på Dreamboxarna och under min jakt på information hamnade jag här. Jag skulle behöva lite hjälp från någon som har erfarenhet av Dreambox och det här verkar vara rätt ställe?
    Lite om vad jag letar efter först. Kissen var en fantastisk maskin med 200 gigs hårddisk, bra streamingmöjligheter från extern mediaserver via ethernet, utmärkt EPG som gick att använda via webbläsare (och mobiltelefon till och med). Nackdelen var egentligen bara att mottagaren var analog.
    Nu, det jag letar efter är en apparat med följande funktionalitet:
    * Digital mottagare, gärna DVB-T och DVB-C, gärna dubbla. Inget behov av satellit.
    * Hårddiskinspelning med timeshift funktion.
    * Möjlighet att spela upp/streama film från extern mediaserver (divx, xvid etc). Helst med Linuxklient, eller något i stil med Twonkymedia
    * EPG som kan schemalägga inspelningar till hårddisken
    * FTP access eller ännu hellre mount-funktionalitet så den interna hårddisken kan mountas från PC för snabb överföring av inspelat material i båda riktningar
    * Gärna stöd för att spela upp komprimerade format (divx,xvid, mp4 etc) direkt från den interna hårddisken.
    Är Dreambox min apparat? Och i så fall vilken version?

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    7025:a är väl vad du är ute efter.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Den kompletta multimedia maskinen finns ännu inte, det blir ständiga kompromisser.
    7025an löser TV behoven men om du ska ha nått som kan streama DVD.iso, .mkv, etc... så är det inte lösningen.
    Komplettera med en Popcornhour A-100 som tar i princip alla bildformat som finns idag.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Den kompletta multimedia maskinen finns ännu inte, det blir ständiga kompromisser.
    7025an löser TV behoven men om du ska ha nått som kan streama DVD.iso, .mkv, etc... så är det inte lösningen.
    Komplettera med en Popcornhour A-100 som tar i princip alla bildformat som finns idag.
    Nej, streama isos eller dvd (vob alltså) är väl egentligen överkurs, det räcker gott med xvid och divx. Jag har dotterns alla DVD-skivor inlagda i divxformat på en mediaserver (FSG) som jag använt tillsammans med Kissen och det var magnifikt jobbigt att rippa allt. Det viktigaste är väl DVB-T (eller C), vettig timeshift, EPG-inspelningsmöjligheter och så då möjlighet att spela upp media från en extern server.

    Vad är skillnanden på de olika modellerna? 7025:an har vad jag förstår två mottagare, men det är inte absolut nödvändigt för mig.

  5. #5
    Med en 7025:a kan du tex ta emot både DVB-C & DVB-T.

    Om du nöjer dig med ett av dessa format så duger en liten DM600.

    En DM500 utan inbyggd hårddisk är inte så lyckat då det är mycket strul med inspelningar över nätverket. Dessutom går det inte att timeshift:a.

    DM7000 & DM7020 är för DVB-S.

    När man stream:ar brukar man se till att konverta till mpeg2 innan man skickar till dreambox (tror inte någon Dreambox klarar mpeg4). Detta kan göras med VLC. Vet dock inte hur stabilt det är, då nätverket är en liten akilleshäl på Dreamboxar (hack finns på nätet).

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av janbananfan Visa inlägg
    Med en 7025:a kan du tex ta emot både DVB-C & DVB-T.

    Om du nöjer dig med ett av dessa format så duger en liten DM600.

    En DM500 utan inbyggd hårddisk är inte så lyckat då det är mycket strul med inspelningar över nätverket. Dessutom går det inte att timeshift:a.

    DM7000 & DM7020 är för DVB-S.

    När man stream:ar brukar man se till att konverta till mpeg2 innan man skickar till dreambox (tror inte någon Dreambox klarar mpeg4). Detta kan göras med VLC. Vet dock inte hur stabilt det är, då nätverket är en liten akilleshäl på Dreamboxar (hack finns på nätet).
    Betyder det att det krävs fullständig konvertering innan filen streamas, eller on-the-fly konvertering? Det känns ju rätt meckigt att rippa om alla mina DVD-skivor i ett nytt format igen...

    Vad är det för fel på Dreamboxens nätverkshantering?


    /CHG

  7. #7
    On the fly med VLC.

    Det går inte så fort och det verkar vara problem med drivförmågan (korta kablar kan fungera bättre än långa).

    Prova att söka på nätet så lär du hitta mer info + en byggbeskrivning som visar hur man löder in extra kondingar för att förbättra eländet. Det fungerade iaf för mig.

Liknande ämnen

  1. byta från boxer till viasat?
    Av assnike i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 18:52
  2. Byta från Gemini till Nabilo
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 12:49
  3. Vill någon byta 1st S2-Tuner mot en DVB-T
    Av assnike i forum DGStation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 15:16
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 12:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss