Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Mycket ber på Eurosport,TV2 m.m

  1. #11
    johnjohn,

    Kablar och kontakter är A-O. Dreamboxens RF-mottagare är inte speciellt top-of-the-line och därför är en bra kabel och bra kontakter tokviktigt.
    Bra kabel är en kabel som man inte köper på biltema och claesohlle. Det är en kabel med bra dilektrikum och ordentligt med skärmstrumpa. RG-6 brukar funka.
    Gå till din lokale sat/tv installatör och köp bra kabel och bra kontakter. Thats key.

    Som Matkhol skrev, destå högre frekvens destå mer dämpning. Men, en skadad kabel kan också fungera dåligt mitt på frekvensbandet osv.
    Lycka till.

  2. #12
    Har samma problem, blir galen snart.
    Stängde av Dect-telefon och WiFi.
    Drog en ny bra kabel direkt från LNB till min DM 7020 Si
    Har bytt LNB

    Får fortfarande inte 12456 och 12476 att fungera.
    Nu har jag slut på idéer och ger snart upp.

    Har jag missat något ??

    /Fredrik

  3. #13
    De här problemen är med största säkerhet DECT-relaterade. Kan mycket väl vara så att grannens telefon eller basstation stör. Grundorsaken är väl dock oftast slarvig kabeldragning. Hade själv en sladdvinda med överbliven kabel, den blev som en DECT-antenn.

    Förklaringen:
    LO i LNB'n är 10,6 GHz
    Transponderfrekvensen är 12,476 GHz

    Den nerblandade frekvensen blir 12,476-10,6 = 1876 MHz
    För denna transpondern borde bandbredden vara ca 28 MHz. (bandbredden är ungefär som symboltakten)
    DVB-signalen i kabeln hamnar då i området 1862-1890 MHz.
    I Europa finns DECT i bandet 1880-1900 MHz.

    De lägsta DECT-kanalerna krockar alltså med nerblandningen av denna transponder.

    /bgk

  4. #14
    Jo det kanske är störningar, det är bara svårt att lokalisera deT.
    Närmaste grannen är 300 meter bort så jag tror inte det skulle störa.

    Det funkar med min gamla Digiality på samma ställe, borde vara Dreamboxen som är känsligare för störningar kanske.

    Skall försöka att ställa Dreamboxen på ett helt annat ställe så att inte någon annan pryl i min anläggning stör.

    Tråkigt för jag gillar vekligen min Dreambox.

    En elak idé jag hade var att sätta boxen och TVn på avbrottsfri kraft och sen gå till transformatorstationen och släcka hela området och kolla om det funkar. Då vet jag om det är någon granne som stör mig......

Liknande ämnen

  1. eurosport?
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:32
  2. Eurosport
    Av Mirage i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 10:58
  3. Eurosport
    Av OA i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 21:55
  4. eurosport?
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 12:11
  5. Eurosport
    Av BBfordson i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 09:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss