Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Delning av Parabolkabelsignal

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Delning av Parabolkabelsignal

    Undrar lite om vad som gäller om man vill ha 2 olika mottagare anslutna till samma parabolkabel. Tanken är att de skall vara ganska nära varandra men förse 2 olika tv-mottagare med signal. Jag har förstått att man bara kan använda en mottagare åt gången.

    Hur splittar man upp signalen på bästa sätt?
    Finns det någon speciell adapter eller dosa för detta?
    Tappar man mycket signalstyrka vid delning?
    Hur mycket kan man dela kabeln innan signalen blir för dålig?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Du kan inte dela på kabeln.

    Det du vill ha en en twin, quad eller octo LNB.

    Då kan du dra två, fyra eller åtta koaxialkablar i huset och sätta upp TV-uttag. Då kan du använda flera boxar oberoende av varandra, varje kabel ansluts till LNBn och sedan sätter man upp ett TV-uttag där man ska ha det. Fördelen är att man slipper ha flera parabolen, varje "satellitbox" tror att den är ensam på parabolen. Blir lite kabeldragning med lister och annat men inte så dyrt. Ganska smidigt att ha flera utgångar. Finns andra lösningar men dom kostar mer pengar, helt klart enklast dra lite extra koaxialkabel.

    Man kan även bygga MF-nät, så får man in även analoga signaler (om man vill) samt boxer utbudet. Kräver boxerantenn också utöver parabolen.

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    Går det inte att använda en splitter och varför funkar inte det, trodde det skulle funka?

    /Juppe

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Du styr LNB med del 2 spänningar (12 resp 18 volt) för V / H pol.& dessutom mha en tonskur för att välja cirkulär polarisering. Därför går det inte att använda en splitter
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger
    En följd fråga till det då, vad säljs dom för då? Jag hade tänkt att sätta upp en parabol och sen ha en digitalbox och 2-3 tv-kort kopplad till den, då måste jag alltså ha en quad LNB plus att jag måste dra fyra kablar från parabolen, har jag fattat allt rätt då? Du skriver att man styr LNB med 2 spänningar, men det fixar tv-korten också eller måsta man ha något mer mellan LNB:n och tv-korten? Ursäkta mina kanske lite självklara frågor, men jag är helt ny på detta med parabol.

    /Juppe

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Jag vet att det finns LNB's med fler utgångar för fler mottagare.
    Eftersom jag redan har 4 bra LNB's på min Quattrotallrik och också lång kabelväg från taket via innertaket ner i huset så vill jag gärna slippa dubbel kabeldragning.
    Jag delar faktiskt parabolkabeln redan i dag på innertaket med en vanlig splitter.
    Jag har 3 olika mottagare i olika ändar av huset, allt funkar bra men endast en mottagare åt gången.
    Jag hade nu tänkt att dela en av dessa tre mottagare i 2 delar alldeles intill varandra fast i olika rum.
    Jag frågar därför att jag är nyfiken på om det finns kanske något bättre än den splitter jag har idag,
    samtidigt nyfiken på hur många delningar man kan göra utan att kvaliten blir dålig.

    Det kanske är så att man kan dela hur mycket som helst bara man kör en mottagare åt gången?

  7. #7
    En del boxar har en funktion som kallas loop-through (fanns på min gamla Topfield). Kabeln från parabolen går in i boxen som vanligt, och sen finns det en antennutgång där du kan skicka vidare signalen till nästa box. Om första boxen är påslagen kan man titta på alla kanaler på samma transponder även i den andra boxen. Om första boxen är avslagen så kan man välja vilken kanal man vill på box2.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Tack för tipset, tror jag har dessa utgångar på mina Samsung.
    Skall testa och se hur det verkar.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kalle2345, klart att det går att trixa. Det beror på hur man vill ha det "gjort".

    Ett annat sätt är ju att använda sig av LNBs, twin, quad, okto, då har 4st vad jag förstår, europaparabol.

    Sedan skaffar man sig flera DiSEqC switchar och sätter upp dem där, drar en kabel till varje uttag.

    Eller så kan du koppla på annat vis om du bara ska använda en box / TV åt gången.

    Hur man än gör blir det ganska mycket kablage :/

    MF nät är tjusigt men det kostar en hel del att köpa en sådan, samt man ändå lite slipper undan kablaget.

    Det enklaste hade varit att bestämma dig för vart du ska ha alla uttag, sätta upp alla och dra en egen kabel från vinden eller vart du nu har parabolen ner till uttaget.

    Sedan kan man bygga upp lösningen i närheten av parabolen, hur du nu vill ha det, då blir det inte så fasligt mycket kablar.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Ja jag funderar på att skaffa mig Quad LNB's, kan vara bra att ha extra möjligheter så man slipper köpa nytt i framtiden. Kanske också bra att dra raka linor in i huset utan splittar så vet man iallafall att det är rätt så långt.
    Uppstår det signalfel så är det ju inte splittningen som är problemet.
    Det blir ju en del kabel men värre är nog 4 diseqs på husvägen, det ser nog ut som ett spindelnät när det är klart.
    Hade vart kul o se en bild på en Quattrotallrik med LNB's med 8 utgångar...
    Man får väl bunta kablaget med buntband hela vägen så ser det inte så illa ut.
    Nu skall jag leta högkvalitetskabel på rulle till bra pris och även leta Quad LNB, såg att det nu finns Quad med HD.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 14:51
  2. En fråga om internet delning
    Av karl48 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 06:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss