Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Images DM500 vilken skall man köra ???

  1. #1

    Images DM500 vilken skall man köra ???

    Ok nu när Gemini haf fuckat till det med timebomben så vad skall man köra.

    Hur nu installerat Gemini 4.1 fungerar ju men vlc strular för mig.

    Men fundera på att byta helt och frågan är då vilken man skall köra skriv gärna för och nackdelar.

    Tidigare Gemini

    Leatherface


    PLi har läs att denna fungrar bättre med stream ????

    Har jag missat någon bra fyll på.

    Jag körde med mgcamd/newcs kör man med dessa på dom andra images oxå och samma ändringar i samma filer för att få det att fungera igen ???

    En fråga till hade fått vlc att funka på gamla versionen på min xp dator men ej på min vista maskin är detta något känt problem ????

    Anders

    Ps som det säker märks har jag bara ägt en box i 3 veckor så kan inte så mycket om detta än *ler*

  2. #2
    jag har kört gemini 3.2 fram till 4.1 ungefär. men inte varenda version däremellan. gemini hade en tendens att blir värre och värre mer och mer häng. du kan jämföra det med att köra ett windows för länge. kör idag PLI iollite. och iolite för mig är hur stabilt som helst.har hänt ty 2 gånger att jag behövt dragit ur sladden till boxen. men annars bara telneta in i boxen och göra en reboot. om t.ex fjärren hakat sig.orginal stream filerna funkar MYCKET bättre än vad geminis stream någonsin gjort. fast de är fortfarande pixelfel för mig vid inspelning. men tweaka kan man på många sätt.

    jag mixtrar mycket med min box så åker in och ur lite plugins i den lite då och då. så inte så konstigt min kan balla ur ibland.

    att tänka på när man har gemini installerat. använd nollmodem kabel när man går över till andra images. annars blir boxen svart.

    i pli finns samma typ av skin finns som e äldre gemini om man vill det.

    i övrigt är dom rätt lika.

    har petat i inställningarna för pli så min beter sig näst intill som den gjorde i gemini.

    EDG-nemesis 4.0 är en ny image. den sägs vara bra. men har själv aldirg testat den.



    PLI VS gemini för min del.

    fördelar
    PLI är mycket stabilt om man jämför med gemini 4.x ska gemini överhuvudtaget ha en chans så lär man lägga i en gamal version. typ 2.8 fram till 3.2.
    bättre Stream till och från box. att få 100% stream är dock rätt svårt i dm500 oavsett image.
    snyggare webinterface

    nackdel
    gemini har mer plats för plugins m.m. för att gemini är MAXVAR de är inte PLI.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  3. #3
    Hejsan

    En fråga till hade fått vlc att funka på gamla versionen på min xp dator men ej på min vista maskin är detta något känt problem ????
    Du kan testa detta i vista.

    Öppna
    'Preferences', 'Video', 'Output module' kryssa förr 'Advanced Options' och välg 'DirectX Video output'

    Annars!
    Har du testat att editera parametrarna i genvägen på VLC?

    tror de va så här för XP:
    C:\Program\VideoLAN\VLC\vlc.exe "--extrainf=http"
    Kanske såhär för vista:
    C:\Program\VideoLAN\VLC\vlc.exe " --intf wxwin --extrainf=http"

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  4. #4
    Har nu fått igång det med pli .

    Men såg att det fans flera jag ladda ner PLi Iolite 2008 Edition (DM500) Old Frambuffer

    Men sen valde jag i boxen att uppdatera.

    Ser inte nu vad den som jag fick ner i uppdateringen hette för jag valde att köra en backup via boxen och det verkar ta tid.



    Kan man sen när man väl installert köra backup och ominstalera via flashwizard ??

    Jag testade lite olika parametrar men fick felmedelanden.och sen hade jag inte tid att prova vidare,

    Anders

    Ps nu får jag gå och lägga mig svavade mitt namn fel typ 5 gånger så tror jag behöver sömn *ler*

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Taxi Visa inlägg
    Har nu fått igång det med pli .

    Men såg att det fans flera jag ladda ner PLi Iolite 2008 Edition (DM500) Old Frambuffer

    Men sen valde jag i boxen att uppdatera.

    Ser inte nu vad den som jag fick ner i uppdateringen hette för jag valde att köra en backup via boxen och det verkar ta tid.



    Kan man sen när man väl installert köra backup och ominstalera via flashwizard ??

    Jag testade lite olika parametrar men fick felmedelanden.och sen hade jag inte tid att prova vidare,

    Anders

    Ps nu får jag gå och lägga mig svavade mitt namn fel typ 5 gånger så tror jag behöver sömn *ler*
    jag tror flashwizzard funkar. har dock ej testat lägga tillbaka en backup. men har nog taigit en backup iaf. och jag hoppas den funkar om jag behöver den. annars är de inte så värst farligt att börja om från noll när man väl har gjort de några ggr =) ftp är annars bra. plocka ur vikitga "egna" configer m.m. så tjänar man lite tid.

    vi får hoppas du är lite piggare nu å "svavar" rätt i fortsättningen =)
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  6. #6
    Det funkar att streama tvärt om från datorn till boxen väldigt bra.

    Sen provade jag tvärt om igen efter det då hängde sig boxen.

    Startade om boxen och då funkade det även från box till dator en gång så nu funkar det inte igen.

    Det med genvägen vet ej om jag lägger det på fel ställe för jag skrev fel så att det blev felmedelande istället för att programet skulle starta men den startade utan problem via webb gränsnittet eller e det så att man skall öppna vlc innan man klickar på strömmningen på vlc

    Jag har läst att men ej behöver installera vlc på boxen eller är det här som felet e i och med att jag ej har det installerat i boxen ??

    Anders

  7. #7
    Fråga mig inte vad jag gjorde tror bara jag montade min hårddisk och nu funkar det mellan box och dator oxå men det blir lite pixlar i bilden så får försöka hitta det felet i stället.

    Anders

  8. #8
    Hej

    på datorn har du ju vlc installerat, (jag brukade alltid ha vlc igång på datorn, hade det i autostart men e dock väldigt länge sen jag använde detta nu. har en "media extender" som gör allt sånt här jobb numera.)

    och i dreamboxen vlc-klient
    du kan nog ställa om lite på video codec, testa halvera värdet samma på audio codec

    om de e ok så kan du ju labba o se hur högt det går utan "pixling"


    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

  9. #9
    Har nu fått fixat det mesta lite pixlr kvar.

    Jag har ej instalerat vlc i boxen men det fukar i alla fall vet ej om det kan bero på att jag har pli i den.

    Kan dom pixlarna jag ha försvinna om jag installerar vlc även i boxen ???

    Sen har jag fortfarande problem med datorn med vista den vägrar totalt att ta emot streamen har stängt alla brandväggar har i och en brandvägg kvar i säkerhetscenter det är den som datorn levererades med allså mcAffe den avistllerade jag det första jag gjorde när jag fick denna dator för 4 månader sen men hittar inga programfiler som är kvar och hade kontakt med dell support i går och dom rensade ut alla register nycklar och körde något special program för att ta bort alla rester men den finns forfarade i säkehetscenter rutan men mistänker att det bara en en spöktext som finns kvar där för den kan ju knappas fungera utan några filer eller ???


    Någon som har koll på likande program för att ta emot streamande video som kommer från vcl.
    Anders

Liknande ämnen

  1. DM500 menyspråk (Gemini-images v4.5)
    Av Jzl i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 04:16
  2. Vilken skall jag välja ?
    Av wizz i forum DGStation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 12:30
  3. Vilken lcd tv skall jag köp?
    Av James Bond i forum TV
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 01:25
  4. Kan man köra bàde Viasat & CD pà DM500-S?
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 05:23
  5. vilken box skall man köpa
    Av JBL i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 16:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss