Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Rippa musik+ mappalternativ??

  1. #1

    Rippa musik+ mappalternativ??

    Jaha, nu är jag på gång igen, denna gång handlar det om rippa musik och var låtarna hamnar efter själva rippningen.
    Eftersom jag inte rippar hela album, utan bara vissa "mycket bra" låtar ifrån varje cd, så får jag en jävla massa mappar, när jag sen lyssnar på min mp3 och väljer random/slumpmässig spelning av låtarna blir det så att spelaren "väljer" att bara spela random/slumpmässigt på den "katalog" som först dyker upp när jag "sätter på" spelaren:yawn:
    mycket irriterande alltså. Jag vill ju att låtarna spelas slumpmässigt alldeles oavsett vilken katalog det är, så frågan är-vad gör jag för fel:question:
    Jag tror ju att det är möjligt att få alla de olika låtarna i en och samma mapp trots att låtarna kommer från olika cd:n, men hur.
    Jag rippar med windows media player, men jag har även provat cdex, ingen skillnad. WMP 10 har jag f.n men jag tror ine det har någon betydelse.
    Mvh,
    vägkung

  2. #2
    Även om det rippas i tex c:\någonting\albumnamn\låtnamn.mp3 så måste du kunna lägga det hur du vill när du kopierar det till din mp3 spelare.

    Eller pratar du om att spela det på PCn?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Tjaba!
    Nej inte spela på datorn.

    Även om det rippas i tex c:\någonting\albumnamn\låtnamn.mp3 så måste du kunna lägga det hur du vill när du kopierar det till din mp3 spelare.
    Ja det trodde jag oxså, men "systemet" väljer att för varje "grupp" av låtar som jag lägger till, så blir det en jävla massa mappar pga varje "grupp"

    Säkert nån enkel knapptryckning/kommando som ska till i WMP, men nu vet jag inte hur jag ska få alla låtarna i en och samma folder/root i mp3:n utan att behöva få låtarna i en följd.

  4. #4
    Hur flyttar du låtar då?
    Det "normala" är att du får upp spelaren som en flyttbar disk och mappad till en bokstav i utforskaren tex F:\

    Det låter som du rippar direkt till spelaren?
    Använd isåfall utforskaren för att flytta runt låtarna eller rippa till hdd
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Tjaba!
    Nej inte spela på datorn.

    Även om det rippas i tex c:\någonting\albumnamn\låtnamn.mp3 så måste du kunna lägga det hur du vill när du kopierar det till din mp3 spelare.
    Ja det trodde jag oxså, men "systemet" väljer att för varje "grupp" av låtar som jag lägger till, så blir det en jävla massa mappar pga varje "grupp"

    Säkert nån enkel knapptryckning/kommando som ska till i WMP, men nu vet jag inte hur jag ska få alla låtarna i en och samma folder/root i mp3:n utan att behöva få låtarna i en följd.
    Om jag tolkar dig rätt så ligger alla dina mp3r i samma katalog men när du flyttar över dem så bildas "mappar" per album eller artist i varje fall? I så fall så är det id3-taggarna som din spelare läser av och presenterar för dig. Det går med största sannolikhet att välja sortering i din mp3-spelare. Om inte så kan du använda t.ex. TagAndRename för att ändra dina mp3-taggar (så att alla låtar är samma album t.ex.)

    Edit: Fast vid närmre eftertanke så måste ju din mp3-spelare kunna ta random på flera "kataloger" än den aktiva - säkert något val någonstans.

  6. #6
    Nu har jag provat alla möjliga inställningar med klent resultat, jag får inte min mp3 att spela låtarna "random". Den spelar förvisso de låtar som ligger i var och en av mapparna random, men det är ju inte det jag vill, jag vill ju att den spelar alla låtar random oavsett mapp.
    Jag testade min gamla mp3:a och laddade i olika låtar, och den spelar låtarna random utan problem. Jag laddade i låtarna på samma sätt som i den nya, men som redan sagts, den nya "kan" inte spela random trots att det alternativet finns (repeat mode random), det vete fan vad det är för nåt med den här nya hong kong skiten:twisted:
    Mvh, vägkung

    PS: Jag kan se i utforskaren att låtarna ligger i olika mappar på den gamla mp3:an

  7. #7
    Skit i den gamla så koncentrerar vi oss på den nya istället.

    Hur hamnar låtarna på spelaren?
    Kan du se filstrukturen med utforskaren, hur ser det ut isåfall?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #8
    Ja hej du T-bird, först kan jag väl säga så här- Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå :yawn:
    Detta sammanfattar på ett mycket träffande vis mig själv.

    Men OK jag ska försöka sammanfatta hur det är.
    Öppnar jag utforskaren med mp3:n "ikopplad" i usbuttaget kommer alla mappar med musik fram i "fönstret", detta gäller den nya som den gamla(som vi ska skita i nu:yawn
    Konklusion- Ingen skillnad mellan de två spelarna vad gäller mapparna.

    Filstruktur:question::errf: you goth me on this one.

    Låtarna hamnar i "ordningsföljd"- alltså de låtar jag rippar först spelas alltså först, och så vidare.
    Jag provade metoden dra och släpp, alltså att skapa en ny mapp för att sedan dra alla mappar till den nya mappen i nåt försök att bara få en enda mapp, men nej, spelaren visade likt förbannat "alla mappar" vid uppspelning, och inte fan kunde den spela random.
    vägkung

  9. #9
    Du har väl fått alla låtar i en katalog nu? Använd drag o släpp eller klipp o klistra bägge funkar?
    Anta nu att det är en enda katalog tex Musik och spelaren ändå inte vill lira allt så är det ID3 taggarna som Elfeo var inne som ställer till det.
    Då är förmodligen den enklaste lösningen att se till att det inte skrivs nått alls i ID3 taggen.

    Berätta hur det ser ut i utforskaren och ta bort alla icke önskvärda kataloger
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  10. #10
    Tjaba!
    Du har väl fått alla låtar i en katalog nu? Svar= Ja, efter att jag tillämpat metoden dra och släpp till en ny mapp (döpt till musik), om det är det du menar. Men det blev ingen skillnad.

    så är det ID3 taggarna som Elfeo var inne som ställer till det:question::errf: Förklara rödmarkerade ord!

    Jag satt i mp3:n i usbuttaget och valde att titta på innehållet i utforskaren, och så här "ser" det ut- jag har 18 stycken mappar med olika musik i varje mapp, mapparna "heter" tex rolling stones, leather nun, magnus uggla, whitesnake etc etc. Varje av mapparna har 4 till 5 låtar i sig. Jag har inte döpt mapparna, det skedde med automatik när jag startade WMP.

    Om jag tittar på egenskaper för varja mapp står det ungefär så här- 3 filer i en mappar, det står faktiskt mappar??

    Jag har tittat i WMP när jag rippade en cd, jag kan inte se om det är möjligt att därifrån få programmet att inte "döpa" varje cd med aktuellt namn / artist, för att om möjligt få programmet att lägga alla de låtar jag vill ha i en och samma mapp.

    ja, det är väl så långt min kunskap sträcker sig.
    vägkung

Liknande ämnen

  1. rippa audio till mp3
    Av cortex74 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 12:11
  2. rippa undertexter från .ts?
    Av ScrotzaN i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 08:32
  3. Rippa DVD , snabbt SVAR !!!
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 20:21
  4. PPV Musik
    Av papiraul i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-22, 14:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss