Hej!

Fick precis hem min 1:- standard comhem box Samsung DCB-B270Z. Denna ska kopplas till min projektor. Jag vill använda komponent ingången på projektorn för att inte förlora någon bildkvalite jämfört med scart. Så jag köpte en Cypress CSY-2100 Scart till komponent omvandlare (http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=531). Den har tydligen fått mycket beröm för att inte försämra bildkvaliten jämfört med att köra scart direkt. Jag koppla in scartkabeln till AV1(tv), via adaptern och komponentkabel till projektorn. Jag fick bild direkt men bara en fyrkant i mitten, dvs den fyller inte ut duken. Projektorn står i läge "REAL". För att få den att fylla ut duken måste jag sätta den i WIDE eller något annat passande läge.

Jag tänkte bara höra varför det är så?
Kan man få den att skicka ut 1280x720 via skarten så jag kan ha den i läge REAL?, annars måste jag ändra varje gång jag bytar till HDMI ingången som är kopplad till datorn. Sätta WIDE i inställningarna på boxen gör ingen nytta, gör förmodligen att proportionerna blir korrekta vid utsträckning av bilden kan jag anta.

Sen min andra fråga gäller RGB via scart. Är det på AV1 den skickar ut RGB?
För jag kan inte se någon som helst kvalitets skillnad om jag skiftar mellan RGB och komposit på scarten. Det borde man göra kan jag tycka.

Vore tacksam om någon kan reda ut dessa saker åt mig.