Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan man spela in från 2 kort samtidigt i ETT program? (exl MediaPortal)

  1. #1

    Kan man spela in från 2 kort samtidigt i ETT program? (exl MediaPortal)

    Finns det nått program förutom MediaPortal, som tillåter att använda 2 tvkort samtidigt? dvs om man inte vill starta 2 program av tex dvbviewer?

    och givetvis måste programmen klara softcam/cs.

    och jag menar ifrån olika muxar.

  2. #2
    I MythTV och VDR fungerar det, men det är en Linux lösningar och utifrån de program du nämner låter det som att du kanske är ute efter något som fungerar i Windows.

  3. #3
    tack för svar
    Jo jag menade Windows program,för jag har inte intelligensen/tålamodet med att kombilera kärnor läsa massa text etc.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    @mintkaramell

    "intelligensen/tålamodet med att kombilera kärnor läsa massa text etc."

    Låter som du har en helt fel uppfattning om Linux. Det är defitivt större bekymmer att få Bills sk. grafiska DOS-skal att funka !!!
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Off Topic men det här är en direkt lögn:

    "Det är defitivt större bekymmer att få Bills sk. grafiska DOS-skal att funka !!!"

    Det är visserligen inte jättesvårt att få igång tv-tittande på linux men det innefattar definitivt kompileringar av program, dock nödvändigtvis inte kärnan längre, och MASSOR av textläsande och letande på internet.
    Inte minst när det gäller att få igång diverse hårdvara förutm själva tv-kortet.

    Med windows är det klart enklare att få igång, det blir inte nödvändigtvis bättre då det beror lite på vad man vill ha och vad man har för grejer.

    Har man ett gammalt Technotrend 2.1 FF och tjock-tv så är vdr helt överlägset och klart värt det extra jobbet det tar att få igång det.

    Har man ett nyare kort som har BDA drivrutiner så är Mediaportal superenkelt att få igång och imo är windows ett bättre val för de korten.

    Personligen har jag kört linux och windows i olika syften parallellt sen 1995 och för tv-syften har jag använt datorer sedan 2001- För närvarande har jag två Technotrend 2.1 DVB-C FF och ett Technotrend 1501-c. Bara nämner detta så det framgår att jag har lite på fötterna.

    Man kan gott välja OS efter syfte, smak och vad man känner sig bekväm med. Alla varianter har sina för och nackdelar.

    Ett bra tips är att aldrig lyssna på de som i samma mening som dom hyllar sitt val ger andra val div. öknamn.

    Sorry OT.

    Ang. din fråga så vet jag inte riktigt.
    Personligen tycker jag att den nya tv-servern i mediaportal är det klart mest stabila alternativet jag har provat hittills.

  6. #6
    ok tack
    Jag antar det är krav att använda fullfeature (hårdvaru kort) i VDR.

    I Windows så laddar man bara ner en drivrutin högerklickar på inf filen väljer installera, funkar det inte kan man backa till en återställlningspunkt och drivrutinen är inte laddad i systemfilerna längre.
    Skall man uppdatera windows laddar man ner ett service ack installerar startar om.

    I Linux laddar man ner massa källkoder sätter ihop ett eget service pack ladda ner källkoderna till alla drivrutinerna sen göra "exe filer" samma med "dll filerna" av dem sen installera dem via långa commandon i terminalen.

    Iom jag enbart kört windows och inte är så extravagant på engelska samt har ett kort tålamod så ställer det till problem för mig.

    Jag har testat lite med den senaste MediaPortal, kanske strular det för att jag använder Windows Vista 64bit? Eller fel svn på tveengine3.

    kan du lista alla filer du installerat svn versioner etc?

    Jag hittar bara Zulans gamla guide för 2.6 stable, och med den hittades inte mitt tvkort om jag minns rätt.
    Samt jag kan inte registrera mdapifilter.ax med en textrad i command utan måste använda http://www.free-codecs.com/download/DllRegSvr.htm

    Jag tycker bara det är så jobbigt att så få program stöder softcam, jag har ju betalt för abbonemanget men man måste nästan köra hårdvarucam och då dras priset upp 3000:- iom man måste använda smartwi radiosändare skaffa dubbla ci läsare dubbla cammoduler etc.

  7. #7
    Nejdå det är inte krav på fullfeature med vdr.

    Ang mediaportal så använder jag inte svn versioner, har laddat ner installationspaketet och installerat bara.
    Och för att få igång cs så använder jag mdapifilter.ax, ffdecsa.dll (och kanske ttdvbacc.dll, minns inte om jag var tvungen att lägga in den själv eller inte). Sen har jag NCSclient i katalogen MDPlugins.

    Finns guide på dvbn.happysat.org.

Liknande ämnen

  1. DM800 Kan ej spela upp inspelade program
    Av fantomen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 21:15
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 16:32
  3. spela in flera kanaler i mediaportal
    Av joxen i forum HTPC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 19:38
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 13:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss