Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Varje månad skickar Com Hem ut en signal som laddar ditt programkort med de kanaler..

  1. #1

    Varje månad skickar Com Hem ut en signal som laddar ditt programkort med de kanaler..

    Från Com Hem's användarguide:
    Varje månad skickar Com Hem ut en signal som laddar ditt programkort med de kanaler
    du abonnerar på. För att boxen ska kunna ta emot signalen behöver den vara
    igång. Ha därför boxen igång på en digital kanal i början av varje månad.
    Någon som har en smart lösning på hur man hanterar detta om man har programkortet i datorn?

  2. #2
    Donator trugs avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    173
    Tackad
    6 gånger
    Ja, om du använder klienter i Windows finns endast en lösning - Acamd.
    Det finns flera program i Linux som gör samma jobb. Någon kan säkert svara på det

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det här är ett tvådelat problem.
    1. Först måste man se till att kortservern t.ex. newcs tar emot uppdateringar från minst en användare. Det gör man som regel genom att sätta au till on på en användare.
    2. Sedan måste man se till att klienten skickar uppdateringarna till servern. Jag vet inte hur man gör det i Windows-klienter. Men enl. föregående inlägg ska det tydligen gå med Acamd. Hur man ställer in den kan kanske någon annan svara på.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Rent tekniskt handlar det ju bara om att få över de emm paket som förekommer i comhems transport stream, till kortet. Klienten är ju i bra läge att göra det då en ändå parsar ut ecms å annat skrot som är inmuxat, men fixar den det inte kan man alltid hacka ihop nåt manuellt.
    Det är inte "en signal varje månad" utan snarare en loop av 126 paket som upprepas var 25e minut ca (intervall mellan är ungefär som för ecms men varierar mer), totalt är det bara ett 16k stort dataset som alltså är samma för alla ch kunder och conaxsystemets enda kommunikationskanal med mjukvaran i korten.
    Nån gång ibland ändras ett av paketen i loopen, och den förändrade emm'en behöver då kommuniceras till kortet.
    Newcs mfl låter en ju göra detta manuellt via web/console om man skulle vilja, men då kräver det att man inte råkar slarva bort nån byte i processen.

  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Windows klienter? När har man det? När man kör ett tvkort i en dator med Windows? Windows server är mera vanligt antar jag?
    Funkar inte denna uppdatering automatiskt i fall man kör tex NewCS på Linux/Windows kortserver och sedan dreambox med Newcamd? För är inte detta typ det vanligaste kombon för comhem?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2006
    Inlägg
    37
    Tackad
    1 gånger
    ja var 17:e klockan 00.00 varje månad nya kodade på alla signalerna.
    Det beror på 16-20:e varje månader kl 00.00.
    Men comhem tar kortavgift nu och comhem gör nya kodade två gånger i veckan men vet man aldrig. jag tar ur kort från servern och sätt i box på samsung 270Z och vänta 15-30 minuter uppdateras kodade klart och sätt tillbaka.. Det är lite jobbigt tycker jag.

    :exclaim: Jag har hört framtiden Ch har nytt box-id med id-chip programkort. Dreamboxarna blir dött om 2-3 år till.
    När har CH-programkort utgått och comhem skicka ut nytt box-id med chip-id programkort då det går inte att läsa upp kort på dreambox
    Sagem , Samsung , alla gammal boxar ska skrotas om 2-3 år.
    CH en ny tekniskt box-id modell samsung 290Z med id-chip
    kommer nästa år 2010 då det går inte att läsare kort på dreambox.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    n00b, jaha så det här är ett sätt från bolagens sida att försöka stoppa kortdelning ?

    Undra om det kommer gälla CD och Viasat också i framtiden.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av n00b Visa inlägg
    :exclaim: Jag har hört framtiden Ch har nytt box-id med id-chip programkort. Dreamboxarna blir dött om 2-3 år till.
    När har CH-programkort utgått och comhem skicka ut nytt box-id med chip-id programkort då det går inte att läsa upp kort på dreambox
    Sagem , Samsung , alla gammal boxar ska skrotas om 2-3 år.
    CH en ny tekniskt box-id modell samsung 290Z med id-chip
    kommer nästa år 2010 då det går inte att läsare kort på dreambox.
    Källa?
    DM600C | PLi-jade | newcs | mgcamd
    HTPC | FireDTV C | Twinhan DVB-C | MediaPortal

  9. #9
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Fasen, om jag fattar det rätt eller fel... om jag har fattat det rätt så kan jag alltså inte ha programkortet i datorn med NewCS i typ 2 månader, utan måste 2 ggr i månaden, dra ut den ur kortläsaren i datorn och stoppa in den i min box som jag fick från ComHem??

    Försvinner alltså mina kanaler om jag inte gör dessa uppdateringar?

    /JJ
    Vu+ Solo SE Version 2

  10. #10
    Ja dina kanaler försvinner om uppdateringen av kortet inte görs.

    MEN, du måste INTE sätta det i din originalbox. Du kan lösa det med automatik. Tricket är att du sätter upp Mgcamd till att skicka uppdateringar till NewCS och att du sätter upp NewCS till att ta emot uppdateringen.

    Det finns många beskrivingar under NewCS i detta forumet.

    Kort vad du behöver göra:

    1) Mgcamd, Sätt "AU = yes" / "A: { 02 eller 03 }" eller motsvarande parameter beroende på release.
    2) NewCs, Sätt "<au>on</au>" i din "user" sektion

Liknande ämnen

  1. Ingen signal på vissa HD kanaler?
    Av rob_x i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 12:05
  2. HD Box & Ingen signal på 2 kanaler
    Av WiENER i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 20:26
  3. Så här gör du med ditt gamla G-kort!!!
    Av nikgusta i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-12-10, 23:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss