Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Omkopplare, denna kanal kunde ej hittas!!!

  1. #1

    Omkopplare, denna kanal kunde ej hittas!!!

    Min box meddelar detta nästan hela tiden när jag vill se en kanal. Vissa kanaler så som SVT1 och 2 fungerar jämt samt kanal 6. Men de flesta andra fuckar upp hela tiden. Ibland kommer kanalen efter en liten stund men som oftast inte alls. Jag har en Dreambox 500s. Jag har bytt allt fram till boxen. Kablar, Microhuvuden och switch, men problemet kvarstår.
    Min sambo kastar snart den genom rutan och jag vill inte gärna återgå till ordinarie tvsändningar.
    Hjälp med detta ger mig sinnesro.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Justera pottan då så kanske det blir bättre.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Har samma problem!
    Ända sedan jag uppdaterade imagen så har skiten krånglat!
    Har justerat parabolen till 100%.
    Bytt disecq switch två gånger (två olika).
    Lödat i boxen enligt rekomedationer på forumet!
    Bytt nätaggregat.
    Det ända jag inte prövat är att byta box!
    Väntar på att frustrationen tar överhanden och boxen flyger ut genom fönstret.

    Notera att boxen fungerade perfekt sekunderna innan byte av imagen.

  4. #4

    inget med imige att göra för mig

    Min morbror har installerat den hemma hos sig och den fungerade helt felfritt. Jag ska ge ett exempur boxen exempel på hur boxen beter sig:
    Om jag ser på till exempel Viasat sport 1 coh vill byta kanal till, ja låt oss säga Canal + sport1, då kommer meddelandet: OMKOPPLARE, denna kanal kan ej visas. Men jag har laborerat en del, så jag får i canal + sport 1, om jag drar ur koaxialen bak och sätter inte den igen, då kommer kanalen direkt. Men problemet återkommer direkt igen när jag skall byta kanal. Jag har bytt alla kablar (noggrant) från box till switch och mellan switch och LNB, samt testat att byta ut dessa mot nya. Samma skit i alla fall. Jag kommer att lösa problemet, om jag så skall dö på kuppen.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Om man vill lösa detta problem på riktigt, så borde man mäta utsignalen ifrån boxen med ett oscilloskop. Beroende på hur signalen ser ut, dvs om du kan se DC nivån 13V eller 18V, samt om du kan se 22kHz signal överlagrad på DC-spänningen (ca +/- 0,3V ). Om det är störningar eller annat som gör att ovanstående inte visar sig, eller att signalnivåerna har annat rippel i sig, då kan detta hända. Jag har stött på att jordningen inte är ordentlig ibland, dvs ifrån LNB till Diseq, eller ifrån Diseq till mottagaren. Vissa tar bort skärmen på koax-kabeln och tror att detta skall fungera utan återledare. Ibland gör det det, men det kan vara tur att det funkar, eftersom eventuell ström måste hitta andra vägar ifrån mottagaren till LNB'n.
    En kompis till mig bytte 3 switchar, men det visade sig vara switchen ändå till slut, fråga mig inte varför ! Det kan vara allt ifrån att man skruvar olika varje gång, till att man bytte till en bättre kompatibel switch. Det kunde lika gärna funkat den första gången, men eftersom man inte själv gör jobbet, så är det svårt att avgöra eller säga varför det inte funkar. Jag har haft felet själv, men det löste sig genom diverse byten.
    Lycka till !

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är stor kvalitetsskillnad på olika fabrikat av Diseqc-switchar. Skillnaden ligger främst i hur tåliga de är mot störningar i diseqc-signalen. Min Relook 400S är en problemmottagare som vägrar att fungera med de flesta fabrikat av billigare diseqc-switchar. Troligen p.g.a. att 22 kHz signalen är oren och innehåller övertoner från nätdelen eller något.
    Det som skiljer de bra diseqc-switcharna från de dåliga är att de bättre fabrikaten klarar att filtrera bort ev. störningar på 22 kHz signalen. Jag kör min Relook med Spaun-switchar nu helt problemfritt.
    Till alla som misstänker ev. problem med Diseqc-switchen rekommenderar jag att investera 400:- eller så i en Spaun switch och se om problemen försvinner.

  7. #7
    Spidde
    Gäst
    Kan bli bättre om man provar toneburst läget på diseqc'n.

  8. #8

    Jag har

    exakt dessa symptomen som trådskaparen beskriver. har testat byta switch och justera parabolen, även testat ny kanalsökning men utan resultat, sätter jag i min gamla orginalmottagare från Canal Digital funkar allt direkt...

    Nån som löst detta problem?

    Problemet uppstår på 4-5 kanaler bl.a. Canal+ Sport 1 t.ex

    Tack på förhand!

  9. #9

    Smile Byt LNB:n

    Kolla alla kablar, så att det inte är någon dåligt monterad F-kontakt.
    Sen är det dags att byta LNB:n, om det inte blir bättre med det första kostnadsfria försöket. Har själv råkat ut för samma fel, men det avhjälptes med att byta LNB:n.

    Lycka till!
    /Crypto

  10. #10
    har samma problem , först tappade jag ASTRA kanaler ( Thor , Sirius och Hotbird ) och sedan testat byta portplats på switchen för Astras LNB och det hjälpte inte heller det att få ASTRA kanaler och precis när jag konstaterade att LNB som är riktad mot ASTRA är fel , då försvan alla andra sateliter och jag får :
    Omkopplare, denna kanal kunde ej hittas!!!


    Testat nu även med min gamla sammyn men alla sateliter/kanaler är nu borta .

    Tänkt köpa en ny diseqc switch på NetonNet - DISEqC Mini 4-vägs Hi-iso

    Någon som har koll om den är någonlunda bra alternativ ?

Liknande ämnen

  1. Omkopplare: denna kanal kunde ej hittas
    Av Grizzly76 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 16:20
  2. "Denna kanal kunde inte hittas!"
    Av ZLASK i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 18:53
  3. Denna kanal kunde inte hittas
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 13:04
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 05:31
  5. hur få bort "denna kanal kunde in avkodas"?
    Av James Bond i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 07:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss