Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: DM7020 Boxen låser sig efter texttv titt.

  1. #1

    DM7020 Boxen låser sig efter texttv titt.

    Har fått problem med min db7020. Måste starta om den när jag har tittat på texttv för den låser sig.
    Det jag har gjort är att bytt till en plasma tv.
    Är det dreamboxen som är slut? Någon annan som har märkt någon skillnad?
    Nu har jag installerat Gemini 4.50 i Flash kör Mgcamd 1.31 Newcs 1.62.
    Har bytt scartkabel,nätverkskabel "kör över router", kör komponetanslutning nu och även testat på gamla tvn.
    Problemet att den låser sig kommer när jag tittar på texttv på kodade kanaler.
    Om jag kollar på en okodad kanal tysk Eurosport är det inga problem.
    Väldans irriterande då jag vill titta på textv dagligen.
    mvh/nierw

  2. #2

    Ngt att prova...

    Citat Ursprungligen postat av nierw Visa inlägg
    Har fått problem med min db7020. Måste starta om den när jag har tittat på texttv för den låser sig.
    En del bortklippt...
    Om jag kollar på en okodad kanal tysk Eurosport är det inga problem.
    Väldans irriterande då jag vill titta på textv dagligen.
    mvh/nierw
    Hejsan, jag har själv en 7020 och har inte stött på detta...jag har å andra sidan inte NewCS körandes i den men...

    • Ursäkta frågan men hur har den låst sig?
      • Bara enigma och/eller txtplugin?
        • Går det att köra telnet mot burken?
          • Då kanske det räcker med att start om enigma.
          • Prova "free" om du kommit hit och se hur mycket minne den har tillgängligt.
          • Kör också "top" isf. och kolla om det är ngt som äter cpu-tid.


      • Eller är den verkligen låst?

    • Är du "väldigt säker" på att det alltid funkar med text via opkrypterade kanaler?
    • Tar det alltid lika lång lång tid på ett ungefär innan den låser sig?
    • Har du en aktiv swap-fil? Om inte så skapa och aktivera en sådan. Kräver dock hd, usb-ngt eller cf-kort.
    • Har du tittat i /var/log efter ngt ev. intressant.
    • Kör "free" i en telnet session och kolla före resp. under och efter när det går, hur minnes användningen ser ut. Boxen cachar text vill jag minnas och det kan ha betydelse m.a.p minnesåtgången.
    • Prova att starta softcam manuellt via en telnet session och kolla om det dyker upp ngt intressant. Du måste förstås "döda" den instans som kör först.
    • Du kör från flash såg jag, har du provat ngn variant av multiboot?
    • Förmodligen ngt mer som...

    Lycka till och hör av dig...
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  3. #3
    Oj det var mycket att testa
    Hela boxen låser sig,hjälper ej enbart starta om enigma måste starta om med brytaren på baksidan.
    Texttv fungerar hela tiden, även efter att boxen låst sig "men får inte tillbaka bilden"
    Text tv på Eurosport fungerar, men ingen bild när jag byter till kodade kanaler men texttv fungerar.
    Beror väl på att jag har kortet på en ubuntu server där den hämtar koden
    Går jag in under information meddelande från kernln står det "transmit timed out" och "cable problem".
    Inom 1 min låser den sig men jag kan gå till en okodad och både bild och text fungerar
    Jag har en swapfil på 32 Mb
    kör 4.50 från usb
    Om jag försöker koppla upp mig mot db så har den tappat kontakten "kan inte köra ping"
    Kollar routern och ser att linjen är bruten.
    Vad jag kan förstå så har det med nätverket att göra, eftersom ingen kontakt ingen kortkod
    mvh/nierw

  4. #4

    Hälften oanvändbar, hälften ngt annat!

    Citat Ursprungligen postat av nierw Visa inlägg
    Oj det var mycket att testa
    Hela boxen låser sig,hjälper ej enbart starta om enigma måste starta om med brytaren på baksidan.
    ...Texttv fungerar hela tiden, även efter att boxen låst sig "men får inte tillbaka bilden"
    mvh/nierw
    Hmm...om texttv fungerar hela tiden så har den nog definitionsmässigt inte "låst sig". Ursäkta om jag klyver hår, men det finns lite för många nivåer av "funkar inte".
    Har du kunnat testa om det går att köra telnet mot boxen? Går det så lever den på det hela taget rätt så mycket...
    Det felmeddelande du nämner...du har bytt kabel ser jag. Har du t.ex testat
    att ftp:a ut ngn större ts-fil t.ex och se om det funkar som det ska?
    En sak jag glömde i förra svaret...har du provat att backa tillbaka till föregående konfiguration...d.v.s innan nya tv:n?
    Inom 1 min låser den sig men jag kan gå till en okodad och både bild och text fungerar
    Förstår jag det här rätt så har du både bild och ljud? men bara från öppna, ej kodade kanaler? En dum fråga? Har du provat att trycka BLÅ->GRÖN för att starta om softcamen?
    Det låter av föregående citat som om din burk inte "dött,låst sig,slutatfunka" i ngn av de vanliga betydelserna av uttrycken utan att kommunikationen med kortservern har drabbats av problem...med viss reservation förstås så här på distans.
    Har du kollat i kortserverändan vad loggen där säger?
    Jag tolkade din 1:a post som att du körde NewCS direkt i 7020:n och inte i en fristående PC.
    Oaktat allt ovan, så skit händer, du kan kanske ha fått ett hw-fel trots allt men det är bra att försöka eliminera de allra vanligaste mjukvaru d.o först.
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  5. #5
    Det som händer är att när jag går till texttv så fryser bilden och jag tappar nätverket. Jag kan inte köra telenet till boxen "inget nät", ser i routern att lampan slocknat. Det hjälper inte att starta om enigma eller cammen. Det är bara med en omstart som nätverket kommer tillbaka. Jag ser med free att jag har en swapfil. Det som sker när jag går till textläge är att min förbindelse till server bryts. Kan det vara nätverkskortet i db som krånglar, och finns det någon metod man kan testa det?
    mvh/nierw

  6. #6

    Återuppståndelse -> Förmodligen mjukvaruproblem

    En händig person borde kunna mäta på signalerna från / i nätverksutgången och ev. dra några meningsfulla slutsatser om tillståndet. Även mätning på / kring kretsarna på insidan kan kanske ge ngt. Nu är jag tyvärr ingen hw-kunnig person...inte så det märks iaf så hur var och specifikt kan jag inte säga ngt om.
    Sen kan man förstås undra vad txttv och nätverk har med varandra att göra.
    Har du kollat ngt på Dream Multimedias forum?

    Det här bara en snabb grej att prova och jag har inte ngn aning om det kommer att hjälpa dig men...
    Eventuell hilft es Selbiges abzuschalten?! (expert-setup "Disable Teletext Caching")
    Lycka till...
    Edit:
    Det finns inget uppenbart i tuxtexts källkod som kan ge ngn ledtråd...det inkluderas t.ex inget som förefaller vara nätverksrelaterat...med reservation för att jag inte läst alla h-filerna...

    Beteer sig maskinen likadant om den är bootad från flash?
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

Liknande ämnen

  1. SVT HD och texttv?
    Av tobbelobbe69 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 10:16
  2. Boxen Låser
    Av öcsi i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 18:09
  3. problem med sagem boxen efter uppdatering
    Av abcdef80 i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-28, 10:22
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-12-05, 11:10
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-16, 13:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss