Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: SVT, TV3, TV4, ZTV etc. ifrån Tyskland. Vilken utrustning behöver jag?

  1. #1

    SVT, TV3, TV4, ZTV etc. ifrån Tyskland. Vilken utrustning behöver jag?

    Hej,

    jag bor i Tyskland (München) och vill ha svensk tv igen. Då jag bor utomlands sedan många år har jag ingen aning om vad man behöver nuförtiden för att se normala kanalerna. Jag hittade följande lista vilken visar på vilka satelliter de ligger:

    1° Väst Thor TV4, TV5, Canal Digital, SVT
    5° öst Sirius Viasat (TV3, ZTV, TV1000, TV8) Discovery, SVT

    Kanaler:
    De som kanaler som interesserar mig mest är. SVT (1&2), TV3, TV4, TV5, och ZTV.

    Parabol:
    Jag läste på www.satlex.org att jag behöver minst en 70x80 parabol och eftersom jag vill ha kanaler från Sirius och Thor så måste det vara en med två LNB:s. Stämmer detta?

    Mottagare:
    Här har jag ingen aning. Vad behöver jag? Vilka kort måste jag ha och hur/var beställer jag det/dessa?

    Finns det alternativ? Dreambox? Linux?

    Jag har ganska bra koll på datorer etc. så ifall det finns någon möjlighet att fixa det hela med kort och brännare så är jag öppen för förslag.

    Budgetlösning hade varit det bästa. Jag har inte lust att lägga ut en förmögehet på det hela.

    I mars är jag i Sverige och hade tänkt införskaffa de nödvändiga detaljerna (ifall jag måste köpa något speciellt i Sverige vill säga).

    Tack på förhand

  2. #2
    Spidde
    Gäst
    Dom kanalerna får man väll gratis från viasat å canaldigital mot en mindre deposision.
    Viasat ska gå att få gratiskanalerna helt gratis med viasatgodkänd box. ( baskanalerna svt mm)

  3. #3
    Då Canal Digital och Viasat har bytt med varandra så finns TV3 och kanal 5 (även kanal 8) i båda leverantörernas paket. Så, om du bara vill ha ett paket täcker Viasat ditt primära behov.

  4. #4

    Viasat.... basispaket

    Hej och tack för era svar.

    Jag kollade hos VIASAT och jag förstår det som så att jag måste köpa deras basis-utbud (underhållning) för 126kr eller så per månad. Skall fungera med en normal viasat parabol. Måste jag då ha en med två huvuden eller räcker ett?
    Måste jag fortfarande rikta mot thor osv eller är det då en annan satellit?

    För övrigt är ju frågan ifall man kan lösa detta med ett sk guldkort?

    Hälsn

    P

  5. #5
    Spidde
    Gäst
    Du behöver INGET abbonemang för baskanalerna. Och det räcker med att rikta parabolen mot sirius. Eftersom inget kort behövs är det valfit om du vill stoppa i ditt guldkort eller ej

  6. #6
    Det s.k. fripaketer har enbart samma kanaler som boxer sänder utan kort. Så nog behövs det ett paket för 129:- om TV3 och kanal 5 skall ingå.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Smile

    schwede1972, såhär gör du.

    Hela europa går bra att ta in canal Digital eller Viasat. Inga problem, det enklaste är att ta kontakt med en vettig och bra parabolfirma, du kan köpa allt från dem, satelliten, LNBn, dekodern och installationen där dom fixar upp allt och riktar in parabolen åt dig. Du kan köra med samma storlek som i Sverige men jag skulle rekommendera att du skaffar en något större för optimal mottagning. Eller en kvalitets parabol i metall. Du behöver en dekoder som klarar conax men Canal Digital är inte ensamma om att använda den krypteringen så det borde inte vara ett problem för parabolfirman att fixa fram en dekoder som fungerar.

    Däremot måste någon du känner betala räkningen för abonnemanget i Sverige då bolagen inte får sälja kanalutbuden i andra länder. T.ex. du har någon bekant eller liknande som kan teckna ett abonnemang och därefter skickar över kortet till dig via paket (post) till Tyskland. Sedan måste du betala pengar till personen i fråga eller lösa finansieringen eftersom räkningar endast skickas till Svenska adresser, du kan dessutom inte tala om att du ska använda kortet (utrustningen) utomlands, då kommer dom bli sura. Det är också bra om din "kontakt" i Sverige kan test-köra kortet i ett dygn eller två så att du vet att det fungerar, men det är ju inte ett måste.

    Det är många som gör liknande saker, som bor i Sverige, men vill titta på kanaler från hemlandet. En del kanaler är gratis men flertalet länder har inga sådana kanaler, Sverige är ett av dem. Och då behöver du programkort.

    Du behöver inte skaffa en parabol med två LNB om du inte vill, räcker med en LNB men då kan du bara ta emot från CD eller Viasat, skulle du då byta till annan leverantör så måste parabolen riktas om men om detta inte är något du bryr dig om kan du strunta i det. Dessutom kan parabolfirmor enkelt göra det åt dig för en billig slant. Du kan inte tillverka egna kort, därav man kör "kort delning" numera.

    Viasat är mest problematiskt anser jag eftersom dom knyter sina kort till boxarnas serienummer och eftersom du endast är intresserad av något standarpaket så är CD bättre. Skulle din mottagare gå sönder eller så är det bara byta mot en ny och köra vidare, det går inte med viasat. Det är helt enkelt lite krångligare speciellt om man bor utomlands. Alla kort från Viasat är knutna till boxarna.

    Canal Digital har inte ZTV och TV1000 på sin satellit, å andra sidan har CD sina egna filmkanaler om det går bra. Alla de andra kanalerna du nämner finns hos båda leverantörerna. CD har avtal med Viasat och kontraktet för TV3 gäller i 5år om jag inte minns fel. Vill du även ha HDTV kanaler från CD, så ska du se till att du får en box med ett kort i när du är i Sverige för dessa kort är knutna till dekodern. I värsta fall kan någon du känner alltid fixa ett paket, köra igång boxen och allt och när det fungerar, skicka ner grejerna till dig, det kostar iofs en slant.

    Vill du snåla på programkortets avgift kan du alltid snylta på någon kompis programkort, om han har t.ex. CD familjepaketet med Canal+ kan du be honom teckna ett tvilling abonnemang för runt 90kr/mån istället för att betala 400kr/mån man måste kolla lite vilkor och sådant men du får samma kanaler som han har på sitt kort. Då blir man iofs bunden till kanalerna och säger kompisen upp abonnemanget slutar ditt kort att fungera.

    Sjäva installationen, parabolen, kablarna, dekodern osv kostar inte en förmögenhet, standardutrustning numera och det är billigt. Sedan lika bra att få någon som gör det ordentligt anser jag så man slipper strul, finns säkerligen bra parabolfirmor någon stans där du bor. Du måste också ha fri söder ut och möjlighet att sätta upp parabol.

    Lycka till.

    P.S. Glöm inte att smartcard kortet bör skickas väl paketerat samt i antistatpåse för att garantera att det fungerar när det kommit fram, inte så roligt få ett trasig kort när man öppnar paketet.

  8. #8
    Spidde
    Gäst
    Viasats Frikanalspaket innehåller följande kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6. Vet ej vad boxer sänder fritt

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Spidde, aha tack för informationen. Aldrig lyckats hitta något om detta på deras hemsida, däremot står det tydligt på CD att det finns ett sådant kort man kan skaffa.

    Boxer sänder samma fritt i marknätet.

  10. #10
    Tack skall ni ha (Främst DennisOlof) för informationen. Jag tror jag försöker fixa ett tvillingkort till CD för det har min kära mor hemma i sverige.

    Parabol etc, fixar jag här nere tror jag. Vi får se.

    Gruss

    P

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 15:28
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 11:32
  3. Tyskland & Conax
    Av ZxD i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-26, 20:46
  4. Vad behöver jag för utrustning??
    Av kily30 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 07:04
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 13:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss