Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Dm600 Fjärrkontroll lever sitt eget liv!

  1. #1

    Dm600 Fjärrkontroll lever sitt eget liv!

    Hej!

    Har ett stort problem.
    Att när jag köpte min dreambox fungerade den prima men sedan efter någon månad så började dosan att bete sig konstigt.

    Den gick upp när jag tryckte ner och mutade när ja tryckte exit. Trycker höger och det blir kanal 5 och lite annat.. Fruktansvärt irriterande! :knockout:

    Sen hörde jag att det kunde vara nåt med mjukvaran. Körde då Gemini 4.2
    Så jag bytte till Gemini 4.6 och skiten är fortfarande lika dant.

    Fungerar bättre ett tag när man haft boxen avstängd en längre stund. kanske 30 minuter sen börjar det igen.
    (Batterier har jag bytt och provat att rengöra men icke)

    Vad beror detta felet på? Vad gör man åt det? :errf:
    Bara slänga ut den genom fönstret kanske?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Prova löda IR-dioden, den har en tendens att lossna. Jag har fixat säkert 10 fjärrar med det felet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Prova löda IR-dioden, den har en tendens att lossna. Jag har fixat säkert 10 fjärrar med det felet.
    Allvarligt kan det va den som är kass?
    För tar jag mobilkameran och tittar på dioden så verkar den lysa som den ska.. verkar dock komma dubbel blink ibland. :errf:

    Aja. lödde om ir dioden och kontrollerade övriga komponenter med lödpennan. och allt verkar sitta fint. men dosan är fortfarande störd.
    Stället jag köpte den på påstog det va mjukvaran som va ostabil, kan det vara så? Är det värt att prova PLi med? skulle det fungera bättre?

  4. #4
    Provade att lägga in PLi jade nu. Då tog han inte ens emot dosan. gick inte ändar något. :/ hm..
    Vart får man tag i Orginal image så ja kan reklamera? Eller vad heter orginal image program?

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kremor Visa inlägg
    Provade att lägga in PLi jade nu. Då tog han inte ens emot dosan. gick inte ändar något. :/ hm..
    Vart får man tag i Orginal image så ja kan reklamera? Eller vad heter orginal image program?
    http://www.dream-multimedia-tv.de/english/downloads.php

  6. #6
    Har precis samma problem som du. Fruktansvärt irriterande. Har försökt med allt möjligt, bytt kablar osv och tänkt att det kanske kan vara nån ström som letar sig in via antennuttag eller från annan elektrisk apparat som TV:en tex,men det har inte blivit bättre. Men på sistone har det faktiskt varit mycket mindre problem när jag helt slutade sänka och höja volymen på dreamboxen. Kör maxljud på dreamboxen jämnt och höjer via Tv:en istället.

    Citat Ursprungligen postat av kremor Visa inlägg
    Hej!

    Har ett stort problem.
    Att när jag köpte min dreambox fungerade den prima men sedan efter någon månad så började dosan att bete sig konstigt.

    Den gick upp när jag tryckte ner och mutade när ja tryckte exit. Trycker höger och det blir kanal 5 och lite annat.. Fruktansvärt irriterande! :knockout:

    Sen hörde jag att det kunde vara nåt med mjukvaran. Körde då Gemini 4.2
    Så jag bytte till Gemini 4.6 och skiten är fortfarande lika dant.

    Fungerar bättre ett tag när man haft boxen avstängd en längre stund. kanske 30 minuter sen börjar det igen.
    (Batterier har jag bytt och provat att rengöra men icke)

    Vad beror detta felet på? Vad gör man åt det? :errf:
    Bara slänga ut den genom fönstret kanske?

  7. #7
    Jag har samma problem med min fjärr, hel mysko, den får för sej att göra allt möjligt när man ska pila upp eller ner eller byta kanal.......kan hända vad som helst, som att man trycker på helt andra knappar, ingen som har nån lösning? batterier å sånt enkelt har jag förståss kollat.!

  8. #8
    Fjärrkontrollen till min DM600 lever också sitt eget liv ibland. Grundproblemet verkar vara att varje knapptryckning repeteras flera gånger. Om jag t.ex. trycker "pil upp" i en lista så hoppar markören upp flera steg och inte bara ett.
    Jag har fått bort det mesta av det störiga beteendet genom att ställa in "Repeat Rate" till nästan noll och "Repeat delay" till så mycket det går i PLi:s inställningar för fjärrkontrollen.

    Skulle dessa problem kunna bero på en dålig IR-diod?

    burken
    DM600C | PLi-jade | newcs | mgcamd
    HTPC | FireDTV C | Twinhan DVB-C | MediaPortal

  9. #9
    förra helgen tittade jag på en dm600a med de felen ni nämner. jag gjorde så här att jag tog loss fronten från min dm500 å stoppa på dm600an. "ir-kortet" på dm500 funkar mycket bättre på 600an. dioderna lyser fjärren hänger med, de ända som inte funkar är powerknappen. man kan alltså testa om kortet funkar med en annan 600 alternativt 500 ir mottagare. men låt fronten sitta kvar. IR kommunikationen funkar sämmre om kortet skruvas lös från en froont. måste ha med att glaset framför ir/dioder i fronten är nertonat.. ljuset "fångas" säkert in lättare eller nått.

    boxen/fronten ska reklameras men nu verkar de som att det är en clone.. enligt vad jag kan läsa i en av dm600a trådarna här.

    edit: jag har kört olika images. både via nollmodem och via webif. samma problem kvarstog. och ingen process i boxen såg ut att hänga boxen heller.

    om ni telnetar in i boxen och skriver
    top

    så ser ni vilka proccesser som jobbar och hur mycket CPU kraft den tar. kan va bra att veta ifall de är någon mjukvara som gör att fjärren spårar ur.

    men har ni möjlighet testa att byta front på era boxar.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  10. #10
    samtidigt tror jag nog att flashningen är lite skum också, för är man i några menyer å härjar runt så måste man pila sej upp å ner för få fram hela menyer, alltså menyn kommer fram mer å mer ju mer man stegar upp eller ner.

Liknande ämnen

  1. CS och eget kort
    Av electronaut i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 22:16
  2. lever deltasat?
    Av kUbbAS i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 19:57
  3. [LÖST] Com*** eget brännarprogramm...
    Av mister_no i forum Com Hem
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2004-01-19, 20:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss