Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur tar jag emot CH-kortuppdatering med en ipbox/linux?

  1. #1

    Hur tar jag emot CH-kortuppdatering med en ipbox/linux?

    Har en ipbox 9000 HD (som då är linux och mycket likt dreambox). För att mitt kort ska läsas av använder jag mgcamd.

    Jag har 8 favoriter och har upptäckt att jag inte får någon uppdatering när jag gjort ändringar i 8 favoriter så länge kortet sitter kvar i ipboxen. Som tur har jag kvar min gamla mottagare från comhem och har inga problem med uppdateringar. Så fort jag gjort någon uppdatering, stoppade jag kortet i CH-boxen vid månadsskiftet, fick bild på mina önskade kanaler och och så tillbaks med kortet i ipboxen.

    Men nu har jag lagt till Canal Plus och tyvärr fungerar inte HD-kanalerna. Kan det vara så att den känner av att jag har en analogbox (när jag gjort en uppdatering från CH-boxen)? Kortet sitter i ipboxen och det händer ingeting. Hur ska jag göra så att kortet i framtiden uppdateras via linuxboxen? Har för mig att jag läste nåt om att man ändrar i nån fil i /var-mappen.. någonting med on eller auto update. Någon med dreambox och comhem eller ipbox som kan hjälpa mig?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    För att kortet ska uppdateras så måste mgcamd skicka uppdateringarna och newcs måste ta emot dem.
    Kolla i /var/keys i filen mg_cfg att parameter A är satt till 01:
    A: {01}
    Och kolla i /var/keys/newcs.xml att au är satt till on på varje user:
    <au>on</au>

    ComHems HD-kanaler kan du nog aldrig få in med IPBox:en eftersom ComHem kör med chip-pairing på HD-kanalerna.

  3. #3
    Vad innebär "chip-pairing"? Googlade lite på det men hittade ingen info. Jag skrev ett argt mail till Kundservice om att det enbart står att man måste ha en HD box för att kunna ta emot HD-kanalerna men inget om att det måste vara en HD-box från comhem. Jag får in SVT HD utan problem.

    Tänk om man kunde ha fler operatörer än comhem i samma tv-uttag som slogs om mig som kund.. allt ska vara så krångligt.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns en del trådar om det här i forumet, t.ex:
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=23631

    Vill du googla kan du söka på "conax chipset pairing".

  5. #5
    Tack för svar. Inser att det kommer bli problem sen när alla kanaler övergått till HD och HD kanalerna är låsta till en viss box eller snarare boxmodell, dvs Comhems egna HD box. Kul.

  6. #6
    Här är svaret jag fått från ComHem:

    "Tyvärr så verkar det inte som att er IPBox stödjer CAS-Pairing. Det krävs även att mottagarna blir godkända modeller utav vår tekniska utvecklingsenhet. I praktiken innebär detta dessvärre att vi inte kommer att kunna skicka ut en pairing-signal som möjliggör mottagandet utav låsta HD-kanaler.

    Lösningen i ert fall är att införskaffa en HD-mottagare som är certifierad utav oss. Humax CXHD1000C & Humax HDPVR1000C är två utmärkta exemplar som kommer att fungera med HD-sändningar."

Liknande ämnen

  1. Ta emot analoga kanaler?
    Av mhead i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 17:47
  2. Dragon Cam För/Emot
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 15:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss