Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: problem med adsl

  1. #1

    problem med adsl

    Jag har ett ADSL modem och har anslutit min DM 600, men jag får inte tillgång till internet via boxen.

    Jag är inte så insatt i modem och hur det fungerar.. måste man dela ut en ip-adress eller? och hur gör man det?

  2. #2
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Har du kollat i setup-expert-nätverk om boxen har fått ngn schysst ip-adress, nåt annat än 10.0.0.xx i varje fall ?

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    ozzmosis, beror på lite vad du har för utrustning.

    Förmodligen måste du "konfigurera" modemet rätt för att det ska funka. Speciellt om det är ett "rent" modem och ingen router osv.

    I dreamboxen kan man säkert aktivera automatiska inställningar på det mesta, precis så som det fungerar i linux osv.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    har samma problem med två dm500c löste det genom att köpa en switch och koppla melan routern och boxarna tror det beror på att min gigabit router hadde svårt att ställa ner hastigheten mot boxarna det funkar iaf kanon med en switch i mellan.

  5. #5
    Seniormedlem BenkeBuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Inlägg
    387
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joxen Visa inlägg
    har samma problem med två dm500c löste det genom att köpa en switch och koppla melan routern och boxarna tror det beror på att min gigabit router hadde svårt att ställa ner hastigheten mot boxarna det funkar iaf kanon med en switch i mellan.
    Jag har en DM8000 och den var det inga problem att koppla på en D-Link gigabit router.... (som info bara)

  6. #6
    ja.. att en gbit router inte skulle kunna köra 100mbit är inte troligt (såvida den inte är köpt på biltema el. liknande)

  7. #7

    MAC-låsning

    Citat Ursprungligen postat av ozzmosis Visa inlägg
    Jag har ett ADSL modem och har anslutit min DM 600, men jag får inte tillgång till internet via boxen.

    Jag är inte så insatt i modem och hur det fungerar.. måste man dela ut en ip-adress eller? och hur gör man det?
    Är det Telia ADSL du kör med? Kör du modemet direkt i en dator också? Telia och diverse andra BB operatörer låser nämligen modemet mot en MAC-adress efter man anslutit det mot ett nytt nätverkskort/router. Denna låsning släpper inte förens efter 15-20 minuter efter det att man fysiskt kopplat ur nätverkskabeln.

    Så kort och gott. Koppla ur, vänta och anslut.

    //Eson

  8. #8
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Vissa har att modemet måste vara strömlöst en viss tid (20,30 el 60min), det räcker inte att bara dra ur nätverkskabel alltså.

  9. #9
    det där tror jag inte på... har modemet något minne som släpper efter 60min?! Icke troligt, snarare kanske att man måste dra ur 10-15sek för att få kondensatorerna strömlösa.... Det andra beror på DHCP servern som ger sitt adress lån i olika lång tid, och man kan inte få en ny ip (vilket en ny mac-adress kräver) förrän lånet gått ut....

  10. #10
    Spidde
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pette_rsson Visa inlägg
    det där tror jag inte på... har modemet något minne som släpper efter 60min?! Icke troligt, snarare kanske att man måste dra ur 10-15sek för att få kondensatorerna strömlösa.... Det andra beror på DHCP servern som ger sitt adress lån i olika lång tid, och man kan inte få en ny ip (vilket en ny mac-adress kräver) förrän lånet gått ut....
    Det är servern som låser till en mac adress inte modemet. Om servern inte komuniserar med macadressen så släpper den det och inväntar en ny förfrågan. Telia kör på detta viset, brukar dock inte behöva ta 60 min men ca 10 -20

Liknande ämnen

  1. ADSL problem
    Av razorx i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 21:08
  2. adsl 2
    Av larsjon i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 09:02
  3. Fel i Telia adsl
    Av ekno_ i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 13:42
  4. adsl fråga
    Av axl i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 07:08
  5. PEI is FASTER than ADSL.
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 18:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss