Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: DM600 klon?

  1. #1

    DM600 klon?

    Hej!

    Försökte installera Gemini 4.6 men boxen vill inte starta efter det. Testade då med den patchade version som finns och det fungerar. Betyder detta att jag har en klonad DM600?

    Jag har ställt frågan till DMM och väntar på svar men tänkte också kolla här. Det märkliga är att den MAC adress som står på undersidan av boxen inte är samma jag ser i routern.

    Boxen är köpt på www.unifix.se.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Med tanke på priset, att butiken fortfarande säljer DM500 och att du har olika MAC på etiketten och i routern så är det väldigt troligt.
    Att de även säljer Optibox under rubriken dreambox med texten "[FONT=Arial]Ersätter DM500T ,Optibox 5001-T har samma funktioner som Dreambox DM500T. Är frontskalet som skiljer, annars är det samma box.[/FONT][FONT=Arial] Optiboxen fungerar med samma mjukvaror som till Dreambox 500T. [/FONT][FONT=Arial]" gör ju att man blir ännu mera misstänksam.[/FONT]

    Som jämförelse kan väl nämnas att Digisat, som enligt uppgift är den i Sverige billigaste auktoriserade försäljaren av DMMs produkter, kostar en DM600S 2490:-
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    det finns ett par program som du kan tanka hem för att verifiera om det är en klon eller inte. kommmer inte ihåg vart jag hittade dom....

    Men som Djinn säger så är risken stor att det är en klon om inte enns mac stämmer med den du ser i routern. det gör förvisso att byta mac i dreamboxen, samt att det tydligen ska gå göra lite grejor så även klonar funkar.....

    Dock har jag inte haft problemet med klonad box...

  4. #4
    Förutom problemen med att installera images, finns det några kända nackdelar med en DM600 klon? Sämre bild etc.

    Vad jag funderar på är om det är värt att försöka lämna tillbaka boxen.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Tja du har ingen garanti från DMM med en klonad box... det måste butiken stå för själv isf och försvinner butiken så är det kört... då är det ny box som gäller så det kan bli dyrare i slutändan iaf...
    sen så funkar många kloner sämre med även om det finns undantag åtminstone då de gäller dm500...
    Sen att köpa kloner stöjder såna oseriösa handlar som lurar folk genom och sälja kloner som orginal...
    Jag skulle lämna tillbaka skiten och köpa orginal direkt istället + anmäla butiken till DMM...
    oavsett vad man tycker om DMM så är det bedrägeri som dom håller på med... jämför det med att nån skulle sälja klonade Pioneer, Sony TV apparater som orginal...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #6
    mjewp
    Gäst
    När jag beställde 2st dm500 från unixfix.se så var båda kloner med exakt samma fenomen som du nämner ovan
    stog en mac adress på kartongen och en annan på boxen
    och typ en tredje på riktigt

    förvånar mig inte om dom har kloner av 600an också

    inga problem att skicka tillbaka i vilket fall.

  7. #7
    Eftersom jag köpt min box på samma ställe och hade också problem med imagen, så antar jag att min box är klonad den med.
    Jag skall skriva ett brev till unifix om krav att retunera och få pengarna tillbaks.

    Så här har jag tänkt att brevet vara:

    Det har kommit till min kännedom att ni säljer så kallade klonade dream boxar,
    och att därav det låga priset?
    Jag har för en tid sedan köpt av er en DM 600 pvr, och fick problem direkt vid installation av ny image.

    Eftersom försäljning av piratkopierad elektronik är olagligt, så undrar jag nu hur ni ställer er till mitt problem.

    Jag vill retunera boxen och få pengarna tillbaka.
    Jag kommer även att kontakta Dream Multimedia för att informera dom om att det förekommer klonade boxar i er försäljning.

    Mvh Nisse

    Kom gärna med synpunkter eller tillägg på detta brevet.
    Dm 800 HD Äkta Orginal! Peter Pan

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ser bra ut och det är nåt alla som råkat ut för kloner borde göra...
    Skulle nån börja sälja piratkopierade Pioneer, Sony apparater skulle det bli stopp för det ganska så snabbt...
    och dom som köpt kloner medvetet och har problem får skylla sig själv...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #9
    Tog en koll på Dream multimedias hemsida,
    Och fick svar svart på vitt direkt.
    HOLOGRAMMET! Det finns inget hologram på min kartong!!!!
    Här behövs inte jämföras mac adresser eller annat tjafs, inget hologram = piratkopia!

    Suck o stöön.......!
    Dm 800 HD Äkta Orginal! Peter Pan

  10. #10
    Tyvärr verkar det som att man måste vara väldigt noga när man köper en Dreambox.

    När jag köpte min DM600 förra året vågade jag bara köpa från en återförsäljare som var listad som återförsäljare på Dream Multimedia:s hemsida. Nu verkar listan på svenska återförsäljare vara helt tom. Så vem skall man lita på?

    Innan köp skickade jag också en fråga per mail till återförsäljaren om återsäljarens boxar garanterat var original och fick tillbaka ett svar att de var det.

    Har inte haft några problem med images från Gemini eller PLi.

    burken
    DM600C | PLi-jade | newcs | mgcamd
    HTPC | FireDTV C | Twinhan DVB-C | MediaPortal

Liknande ämnen

  1. Gemini på klon
    Av cry_wolf i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 12:23
  2. dm600 klon
    Av razorx i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 10:40
  3. Se skillnad på Äkta vs Klon (Dm600)
    Av zalsson i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 15:01
  4. Pli på 500 Klon ?
    Av nakti i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:52
  5. 600 s klon?
    Av fujifilm i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 20:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss