Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dreambox 500c går ej att flasha längre

  1. #1

    Unhappy Dreambox 500c går ej att flasha längre

    För några dagar sen så flashade jag min DM500c med senaste gemini image från filarkivet (Gemini v4.60 DM500) men jag hade problem med att få ip till boxen. Jag bestämde mig med att lägga in den äldre gemini image från filarkivet (Gemini v4.50 DM500) som fungerade klockrent men nu när jag försöker flasha den med den äldre gemini image så får jag felmeddelande i Dreamup 1.3.3.4.

    Den lyckas ladda in image filen till boxen utan problem och sen fortsätter den med "erasing flash" därefter "box is flashing from its memory" och slutligen "flash erase" igen, och det är här vid sista "flash erase" vid 80% som den slutar och jag får felmeddelandet:
    "ERROR, flash-erase failed, box will be unusable now!"

    Vad beror detta på?

  2. #2
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    har fått nått liknande på nån box, har du testat om du kan flasha den igen? hade en box jag fick testa på 3-4 ggr

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av amilo Visa inlägg
    För några dagar sen så flashade jag min DM500c med senaste gemini image från filarkivet (Gemini v4.60 DM500) men jag hade problem med att få ip till boxen. Jag bestämde mig med att lägga in den äldre gemini image från filarkivet (Gemini v4.50 DM500) som fungerade klockrent men nu när jag försöker flasha den med den äldre gemini image så får jag felmeddelande i Dreamup 1.3.3.4.

    Den lyckas ladda in image filen till boxen utan problem och sen fortsätter den med "erasing flash" därefter "box is flashing from its memory" och slutligen "flash erase" igen, och det är här vid sista "flash erase" vid 80% som den slutar och jag får felmeddelandet:
    "ERROR, flash-erase failed, box will be unusable now!"

    Vad beror detta på?

    Har du provat med en annan dreamup?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlägg
    har fått nått liknande på nån box, har du testat om du kan flasha den igen? hade en box jag fick testa på 3-4 ggr
    hej,

    har testat att flasha den med samma image fil igen, testat med dreambox egna fil som finns på deras hemsida, gång på gång men samma resultat.

    har även testat att klicka på Nej när den frågar om flash erase innan processen börjar.flashningen lyckas utan flash erase men när jag sen kopplar boxen till tvn och installations processen börjar (det här med att välja PAL/NTSC, klock inställning,språk) så får jag fatal error precis innan "kanalsökning" fönstret dyker up.

    Citat Ursprungligen postat av ldjoha Visa inlägg
    Har du provat med en annan dreamup?
    nej kanske får testa det. men det är konstigt för jag har en dreambox 500c till som jag testar, och den kan jag flasha utan problem.gjorde det alldeles nyligen, la in gemini 4.5. på denna har jag inte vågat lägga in senaste gemini 4.6 med tanke på de problem jag fick.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av amilo Visa inlägg
    För några dagar sen så flashade jag min DM500c med senaste gemini image från filarkivet (Gemini v4.60 DM500) men jag hade problem med att få ip till boxen.
    Hade ett liknande problem när jag hjälpte en kompis för ett tag sedan. I mitt fall berodde det på att nätverkskontakten inte alltid fick kontakt. Fick lirka en hel del med det. Kollar du uppifrån så ska du kunna se en lampa som lyser inne i dreamboxen när nätverket är aktivt.

    Hoppas det hjälper.

  6. #6
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    du kanske kan testa med en annan nätdel, alt en med lite mer ampere

  7. #7
    jag lämnade tillbaka den och fick en ny. han skulle "jtaga" den för det hade blivit nåt fel med boxen. tack för hjälpen alla.

Liknande ämnen

  1. flasha ny image dreambox 600
    Av bajen i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 21:29
  2. Kan inte flasha min DM 500c
    Av Teeo i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 19:12
  3. Ingen EPG i min Dreambox längre
    Av burken i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 18:49
  4. Flasha med dreambox webcontrol
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 22:21
  5. Flasha Dreambox utan nollmodemkabel?
    Av ctm555 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 06:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss