Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Problem med mottagning DM500

  1. #1

    Problem med mottagning DM500

    Tja

    Morsan har en dm500 som fungerat perfekt i ca 6månader. Sen händer det helt plötsligt att man tappar signal, har 90% signalstyrka(SNR) i ca 20sek. Efter det går den ner till 0-10% SNR och bilden hakar sig i ett par sekunder. Efter det har man perfekt bild i 20sek och sedan hakar den igen. Så här är det hela tiden. Hon bor på landet men har aldrig varit problem med täckning där förut och jag har monterat en helt ny antenn också för att se om det blir bättre men icke.

    Testade boxen hemma hos mig inne i stad där jag också har perfekt bild men inte med hennes DM500. Har tunern gått sönder eller vad kan ha hänt, vad göra för att lösa detta? Garanti, konsumentköpslagen?

    Otroligt tacksam för svar.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Låter ju som det är nå fel på tunern...
    Har du testat med en annan nätdel ifall det kanske är den som håller på lägga av?
    t.ex den till din box som du har bra mottagning med
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    och du har testat med annan adapter? då de är hyfsat vanligt att adaptern ger upp. mjukvaran fuckad? testa som ett av de sista stegen att flasha om den via dreamup och nollmodem kabel.
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  4. #4
    ok, jag ska testa med en annan nätdel men frågan är ju om det fungerar med min dm700 nätdel för den är ju kraftigare, kanske ger mer ström än vad den ska ha.

    Tack för svar

  5. #5
    Spänning (U) är nått man får sig tilldelad
    Ström (I) är ett mått på hur "trögt" det går att driva tänkt pryl
    En kombination av dessa skapar effekt (P)
    m.a.o är det samma spänning på nätdelarna så funkar det, dom måste ju också förstås klara den tänkta strömmen, alltså hur "trögt" den påhängde prylen går.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Om du skall testa med ett annat nätaggregat, så skall det vara +12V Stabiliserad DC, med minst 2A ström. Pröva med ett annat aggregat ifrån DM500 eller DM600.
    Vad är det för typ av box? Satellit? Kabel eller marksänd tv?

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Som jag skrivit vid ett flertal tillfällen. Jag kör med ett 12V 10 Ampere agg för att driva 2 st DM (600 + 800).

    Så mycket ström som möjligt så att nätagget orkar driva grejerna. Sedan är det MYCKET viktigt att spänningen är stabil utan rippel.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    när vi ändå snackar..

    så ska adaptern leverera plus i mitten(hålet) och minus på höljet vilket är de vanligaste.

    de ska stå DC = likström, 12 volt watt kan va hur hög som helst. och ska vara så hög som möjligt.

    ähh vafan.. köp en lång startkabel dra från huven. nyp svarta kabeln rakt i dream chassit. å nyp den röda på närmsta pluskabel i boexen. ut å starta bilen så har du extra kräm från generatorn i biln. ride on!
    Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
    Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
    Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
    Samsung 9500 VIA CI -EMU
    MP3.5 Usb firmware 4.2
    stab- HH120 usals

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det funkar perfekt !! Kör ofta med dreamboxen i husvagnen. Kopplar den då direkt på batteriet. Och batteriet levererar typ hur mycket ström som helst.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Jag har exakt samma problem, har dock en DM600PVR. Har provat att rikta om antennen, tog även med min dreambox till en polare som har en EXAKT identisk. Provade min box hemma hos han med hans ström adapter samt hans antenn. Problemet kvarstår. Det måste ju vara något med Tunern?


    // j

Liknande ämnen

  1. DM500 problem
    Av pojken i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 13:44
  2. Problem med fjärrkontroll DM500
    Av Kokkivoxx i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 18:21
  3. Problem med Dm500 och router
    Av KamratJonas i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 11:41
  4. Diseqc problem DM500
    Av jsidj i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 05:42
  5. Problem med mottagning.
    Av Niklas_101 i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 20:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss