Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Digitaltv Box eller Dator -Hjälp!

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag kanske har fel nu.

    Jag tror att det är boxer som tagit fram en CA-modul som då fixar Viaccess biten och även MPEG4 sändningarna dom kör, så att man ska kunna fortsätta använda sin nuvarande digital-box eller om det kanske är tänkt för dem som har inbyggd digital-box i TVn.

    Jag tror inte en CA-modul kan fixa så du kan ta emot olika sändningar, utan antingen klarar boxen av DVB-T, DVB-S eller DVB-C, sedan finns det boxar med flera tuners, hybrider och liknande, dessa kostar oftast en slant men skulle inte förvåna mig om det blir vanligare och vanligare i framtiden eftersom många säkerligen vill kunna ta emot boxer-sändningar i SAMMA box dom använder för t.ex. Viasat. Dessa boxar kostar mer pengar i dagsläget har jag för mig.

    När det gäller dreambox (även andra också kanske) så kan man i dessa mottagare (en del) byta ut kortet till den mottagning man önskar av de tre olika teknikerna. Även HDTV då. DVB-S2 kanske det kallas ?

    Sedan (om det gäller extern box för comhem mottagning) tänka på CI+ standarden, jag vet inte hur långt dom kommit men det kan bli problem så det är en fördel med box som har stöd för detta.

    http://computersweden.idg.se/2.2683/...st-vid-boxkrav

    Sedan vet jag inte om CI+ är kopplat till CA-moduler och om man även måste skaffa en ny sådan (om man använder en CA-modul för närvarande). Det kanske bara gäller HDTV sändningar än så länge eller ?

    Sedan stämmer det som du säger, med en CA-modul (t.ex. Conax) kan man använda vilken box man vill till Canal Digitals sändningar, så länge boxen har en slot för att ta emot CA-modulen, i modulen stoppar man in kortet. Detta förvarande gäller även andra system, finns ju vissa undantag då det är lite tjaffs med CI+ för kabel-TV samt NDS Videoguard systemet som man inte kan köpa några CA-moduler till.

    Det fanns tidigare, men var tänkt för SMATV anläggningar och inte för privatbruk. Ruttet att leverantörer vill låsa fast folk i boxar, det borde vara upp till var och en vilken box man vill använda.

    T-Bird, det är möjlig. Iofs med CAS7 (tror det är standarden) så kanske det kommer CA-moduler, det beror på om bolagen vill paira alla kort till mottagare osv. Det måste dom ju i sådana fall släppa för annars blir det ganska många hotell, samfälligheter osv som har SMATV som blir utan TV-kanaler och det skulle nog blir ett satans liv om det blev så. Det gäller iofs SDTV kanalerna för HDTV kan man ju inte sända ut analogt

    Och HDTV sänds ju inte i mindre kabel-tv nät, i alla fall inte de flesta, dyr utrustning osv, såklart comhem och andra stora sänder det, men inte de mindre privata näten. Då är det enklare att folk sätter upp egen parabol.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Ajdå!

    Ja, det gör det ju inte lättare för oss kunder som vill använda egna tv-apparater och HTPC:s och liknande. Vad jag förstår efter ett snabbt googlande så är CI+ en ny interfacestandard för CA moduler. Så om man idag har en box eller ett Tv-kort med CI interface så kommer dessa inte att fungera med moderna digitaltvkort som använder nya CA moduler som kräver CI+ interface. Bara att köpa nytt där mao, om man inte kan köra någon USB CI+ interfacelösning till sina DVB-C kort i framtiden. Använder man Tv-apparater eller boxar är man körd, tills man nu byter box eller tv. Angående Conax standarden läste jag också någonstans att version 7.0 hade stöd för kortparning, bara leverantören av tjänsten också stödjer detta, vilket ComHem inte gör. Däremot har jag inte någon aning om vilken Conaxversion jag har beställt. Bara att det är gjort av Dilog, och att det ska fungera med ComHem. Gissar på version 4,5 eller 7. Kan man uppdatera Conax CA moduler till nya versioner via firmware el liknande? Mitt TV-kort till datorn kanske inte alls fungerar när jag får det nu till veckan, eller så får jag bara njuta ett litet tag innan det är kört. Efter vad jag läst på alla forum brukar ComHem inte bry sig ett smack om sina kunder så de bryr sig nog inte om de säljer boxar som kunderna sedan bara måste skrota för att köpa nya boxar igen. Är det vanligt att man känner sig lurad innan man ens börjat med digitaltv? :errf:

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    MrBlue, precis så tolkar jag det också.

    Däremot är ju frågan om CI+ kommer krävas för just HDTV, en så länge har jag bara hört och läst om att Comhem vill införa den standarden och då gäller det HDTV kanalerna.

    När det gäller paraboler har det än så länge mest handlat om att man "pairar" korten med boxarna, men man kunde lika bra "paira" korten med en CA-modul. Det är ju möjligt CI+ också kommer krävas på HDTV kanaler. Förmodligen blir allt tillslut CI+ och "pairat" eftersom man vill stoppa kortdelning och att man vill höja säkerheten. I alla fall vad jag kan förstå.

    CAS7 som du säger stödjer "pairing". Det går att uppdatera CA-moduler men det är krångligt, inte säkert CAS5 moduler går att uppgradera. De moduler som säljs idag är CAS5 vad jag vet, möjligt CAS7 börjat säljas men osäker. Antar att HDTV boxarna från CD har CAS7 inbyggt.

    En så länge kommer ditt TV-kort fungera med Comhems kanaler, för närvarande är det HDTV kanaler som är mest problematiska, beror på vilket leverantör man har, en del kort strular med kortdelningstekniken osv. Däremot har inget hänt när det gäller SDTV så där är det bara fortsätta.

    Sedan återstår att se om CI+ och tuffare standards kommer för DVB-T sändningarna från boxer, har vi otur så inför dom ett helt nytt krypteringssystem, t.ex. Conax eller något annat för att man ska kunna titta på MPEG4 sändningarna i framtiden, än så länge så marknadsför dom ju MPEG4 CA-modulen för att kunna använda boxar i inbyggda i TV-apparater, men det är ju inga garantier att det förblir så. Viaccess systemet är dessutom det sämsta av det olika varianterna som finns i Sverige, däremot är det optimalt för kortdelning

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Ja, jag säger då det!

    Tänk om man kunde starta en tvtjänst som visar dagens leverantörer vart skåpet skall stå. Gissar att detta i princip bara är möjligt via IP-tv, om man inte skjuter upp en egen sattelit. Sen gäller det ju att få avtal med kanallevantörer också. Något som jag gissar blir svårt om man ska ha ett mycket "öppnare" system, som tillåter kunden att göra vad de vill med sin tv-signal. De har ju "köpt" den ...

    Nåja, On Topic, det känns ju bra iallafall att så länge man skiter i HDTV kanalerna så kommer det att fungera med TV i datorn och i TV apparater med inbyggd DVB-C box och med alla andra DVB-C boxar ett bra(?) tag framöver. Men som kund har jag svårt att förstå vad leverantörerna är rädda för. Piratkopiering av kort kan jag förstå, men det verkar ju vara löst. Att para kort med boxar bara för att förhindra kortdelning i hushåll är ju att skjuta sig i fötterna, när det dessutom tvingar kunderna att lägga ut extra pengar på fler abbonemang, bra för företagen tveksamt för kunden. Om det är olaglig kortdelning via internet borde man satsa krut på att förhindra de specifika teknikerna istället för att strypa alltihopa. Drygt, börjar kanske ångra lite smått att jag var sniken och inte beställde ett kort med dubbla tuners.

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    MrBlue, precis så tolkar jag det också.
    CAS7 som du säger stödjer "pairing". Det går att uppdatera CA-moduler men det är krångligt, inte säkert CAS5 moduler går att uppgradera. De moduler som säljs idag är CAS5 vad jag vet, möjligt CAS7 börjat säljas men osäker. Antar att HDTV boxarna från CD har CAS7 inbyggt.
    Alla CA moduler och boxar som funkar med CD klarar CAS7 annars skulle du ha svart bild idag.... även på SD kanalerna...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Sådärja!

    Då har jag installerat Tvkortet, CI interfacet och CA-modulen i min HTPC. Det vart trångt, väldigt trångt, mest tack vare ett grafikkortet (passivt) har en väldigt tjock kylfläns. Sparkade igång datorn och installerade den medföljande programvaran. Efter lite pill ställde jag in frekvenssökningen rätt och hittade över 140 kanaler. Alltihopa fungerade direkt ur lådan. Fjärrkontroll, EPG, text etc. Kortet verkar vara helt upplåst (Brukar vara i två veckor tror jag), så det blir kanske mer intressant vad som händer efter den tiden. Det enda problemet nu är att jag inte kan låta Mediaportals TV-server vara igång samtidigt som Terratecs program, då tvportal låser kortet till sig som det verkar just nu. Inställningsfråga garanterat. Kul med digitaltv iaf... Spelar in antingen med .ts eller .mpg med AC3 och texttv och hela faderuttan. Så vill jag så kan jag lägga allt inspelat på skiva med! Grymt! Tack alla ni för råd, hjälp och tips. Vill någon att jag ska lägga upp inställningar etc för Terratec kortet så säg till =).

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Nu har det gått ett tag, och jag har blivit lite mer vän med tekniken. Som jag skrev ovan så vart det trångt i datorlådan då TV-kortet krävde två PCI platser pga CI modulen.

    Något jag saknade efter bara några dagar var att det inte fanns dubbla tuners på TV-kortet. Enligt terratec kunde man kombinera vilket av deras tvkort som helst och på så vis få dubbla tuners om man skaffar ex en usb tuner med DVB-C stöd. Sagt och gjort så införskaffade jag mig en Terratec h5:a, en usb dongel med stöd för DVB-T och DVB-C samt hdtv om man nån gång skulle slippa parningen. Det jag var tveksam om däremot var om den inbyggda CI:n till PCI kortet kunde användas till USB dongeln, därför införskaffade jag även en USB CI från Terratec. Oavsett om CI:n på PCI kortet skulle fungera eller inte, så har jag användning av USB CI:n till min bärbara om jag skulle vilja åka på stugan och köra boxer där, eller om jag skulle villja ta den bärbara och ligga i sängen och glo på tv via ComHem eller nåt, så det kändes inte som ett onödigt köp.

    Fick grejjorna idag och installerade alltihopa. Terratec har helt rätt i att deras mjukvara fungerar klockrent om man installerar en till tuner, oavsett typ (gissar att det måste vara terratec dock). Det dom inte säger är att varje tv kort, måste ha varsin CI med varsitt programkort i för att det ska gå att köra pip eller spela in på en och titta på en annan kanal. Den låser alltså CI:n till det kort som för närvarande kodar av. Alltså fungerar dubbla tuners på detta sätt enbart mellan freeview och betalkanaler. Gissa om jag är sur, då ComHem bara kör freeview på ComHem kanalen vart det ganska menlöst. Bägge tuners fungerar hur bra som helst, men CI:n går bara antingen på den ena eller den andra tunern. Snacka om lurad .

    Ni som hållit på med detta länge, vad beror detta på, är det en teknisk begränsning i hårdvaran eller är det drivrutiner & mjukvara som inte är gjorda på detta sätt. Jag trodde det skulle fungera som en fristående digitalbox med dubbla tuners, alltså en CI med CAM två tuners tuta och kör.

    DVB Viewer hade samma CI begränsning såg jag, att den låser på just det kortet som avkodar och då inte kan användas till kort2, förren kort1 släpper den.

    Är mitt enda alternativ för att få pip, och dualtuners att fungera på samma dator att köpa ett phoenix-smartmouse interface och sen köra kortserver samt kortklient på samma maskin och sen använda mediaportal för att få allt att lira. Trodde någonstans att det skulle fungera bättre med fin hårdvara istället, men ack och ve.... suck.

  8. #18
    Att du bara kan använda modulen till ett kort beror på att TS skickas igenom modulen, innan ECM/EMM kommer till kortet, att fejka kanalbyte fungerar alltså inte här utan att få avbrott i bilden. Det du kan göra är att spela in hela TS filen och dekryptera den vid uppspelning senare, tror det fungerar med Terratecs program, annars finns det andra "lösningar" för att ta bort kryptering på inspelat material. Om du inte vill se PiP förstås... DVB Viewer är ett av få program som funkar med terratecs ci-usb, om du vill lägga ut ytterligare 15 euro, och få lite fler möjligheter.

  9. #19
    kolla in på tråden som jag skrev igår om att spela in från comhem
    där har någon tippsat om en box från hauppauge som man kan koppla mellan box och dator man kan få en beg HD box under 500:- på blocket sen är det bara att bränna
    jag tycker det är stor förbättring att använda HDMI mellan box och tv troligen även
    mellan Box hauppaugepryl och dator
    verkar även klara av att bränna dvd till Blu ray spelaren
    blev less på krånglet och köpte Humax HDPVR idag hoppas att den funkar som den ska

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    @digihoe

    Intressant, om funktionen finns i Terratecs egna programvara, eller om den finns i DVB Viewer, så är det ju helt klart intressant, måste kollas upp! För som jag förstått det är det så en "vanlig" box med dubbla tuners fungerar, Man ser på den ena kanalen som avkrypteras "live" sen spelar man in "raw" TS utan att kryptera av på andra, sen när man ska se det inspelade kör man filen mot CI:n, kryoterar av och får bild. Det enda som gör mig förvirrad med den förklaringen är just pip på olika muxar, om nu en fristående box fungerar som jag skriver, hur kan då pip fungera på annat än kanaler på samma mux och knappt ens där pga CI:n.

    @bensson

    Har läst lite olika trådar som handlar om boxen från hauppauge, det är en rätt vettig produkt, fast hela "grejen" med htpc är för mig iaf att man vill ha allt samlat på ett ställe, i en låda. Att köra tv på USB sticka för att få dubbla tuners, är nästan att gå över linjen, men då det är det enda jag kan göra idag för att klara av utrymmesbristen i lådan, så får jag vara nöjd. I en dual tuner setup, sitter PCI kortet i lådan och usbdongeln hänger på baksidan och syns inte förrän man sliter ut lådan ur tvbänken. Har även läst om de olika FireDTV och FloppyDTV, även de verkar ha stöd för dual tuners.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att spela in till linux dator
    Av eugen i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:53
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 22:15
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 17:54
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss