Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp! HTPC utan tv-kanaler!

  1. #1

    Hjälp! HTPC utan tv-kanaler!

    Hejsan! Har satt ihop en htpc, jättebra. Men jag får inte in några kanaler. Har Com Hem i lägenheten och köpte tv-kortet Terratec Cinergy CPCI HD. Jag har nu i 3 veckor försökt att få in gratiskanalerna som finns i huset utan att lyckats. Har provat med Terratecs egna program och med DVBviewr PRO utan att få in några kanaler. Med DVB fick jag in ett stort antal betalkanaler och med Terratec några få betalkanaler. Fick tips om att söka på cam 64 frekvensen utan resultat. Hur skall jag göra för att få ordning på detta! Blir tokig!!!!

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Det finns inga gratiskanaler hos comhem... inte ens SVT får du in utan kort...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    ..men man borde väl på in dom i kanallistan?

    ..eller låser inte tunern på dom ens?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Du borde få in kanalerna i kanallistan. I Terratec Home Cinema ställ in kanalsökningen enligt följande:

    Filter = Inget Filter
    Sökläge = Sök per frekvensband
    Frekvens från 290000 till 786000 stegstorlek 8000
    Symbolrate 6875
    Modulationstyp QAM 64

    Kanallistan borde då fyllas med över 100 kanaler.

    Som Leatherface säger så kommer du dock i princip bara att kunna se på ComHem kanalen utan programkort.

  5. #5

    Vilken miss!

    Tack för den snabba hjälpen
    Det är ju sant att det inte finns några gratiskanaler jag betalar faktiskt för ett grundutbud. Men jag förstår inte varför man inte skall få in dem i datorn? Får ju in dem i tv-n utan box å kort. Skulle köpt en dvd med hårddisk i stället.

    Jag har kört med dessa insällningar utan att få in en enda kanal. Får bara upp att jag skall kolla om antennen sitter i.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    60
    Tackad
    1 gånger
    Satt och testade kanalsöken själv, ställ symbolrate till 6875 istället, då hittar du kanalerna, såg inte att Terratec specar sin symbolrate i kS, så ta bort en nolla.

    Som jag förstått det så är man skyldig att visa de public service kanalerna gratis (eller egentligen via radio och tv avgift), det "fria" utbudet, svt1, 2 etc som boxer gör. Däremot finns det ingen reglering hur man gör det. ComHem har än så länge public service kanalerna "gratis" i det analoga utbudet, om man väljer att inte ha abbonemang, sätter de in en strypning så man bara kan se svt1,2 och 4:an analogt, och därför kan de välja att lägga alla digitala versioner av kanalerna som betalkanaler utan att göra övertramp.

    Som kund innebär det att man för att ska kunna se på digitaltv via ComHem måste man ha ett programkort. Small heter det minsta grundutbudet som i princip motsvarar det som man får utan kort på boxer.

    Du som vill ha TV till datorn via ComHem, måste skaffa ett digitalt abbonemang samt en kortläsare till datorn, ett CI tillsammans med en CAM, eller en kortläsare med mjukvaruemulerings som bygger på phoenix standard. En kostnad som blir ungefär vad en fristående digitalbox kostar.

    Du skriver att du betalar för ett grundutbud, och att du får in dem i TV-n utan box och kort. Det är därför att ditt grundutbud är analogt inte digitalt och att din tv tar emot analoga tv-signaler. De 12 kanalerna är inga problem att få in i en dator utan abbonemangs kort. Det du behöver då är ett TV kort som har stöd för analoga signaler, Ditt nuvarande Terratec kort har bara stöd för DVB-C digitala signaler via kabeltv. Tips där är väl att kanske titta på en USB mottagare som har analog tv mottagning och plugga in i datorn, helst en hybridmottagare som har stöd för alltihopa, eller att sälja ditt nuvarande tv-kort och köpa ett sk hybridkort som har stöd för DVB-C samt analog mottagning, om du skulle vilja skaffa digitaltv via kabelnätet någon gång, därmot så finns det väldigt få sådana kort på marknaden.

  7. #7
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue Visa inlägg
    Som jag förstått det så är man skyldig att visa de public service kanalerna gratis (eller egentligen via radio och tv avgift), det "fria" utbudet, svt1, 2 etc som boxer gör. Däremot finns det ingen reglering hur man gör det. ComHem har än så länge public service kanalerna "gratis" i det analoga utbudet, om man väljer att inte ha abbonemang, sätter de in en strypning så man bara kan se svt1,2 och 4:an analogt, och därför kan de välja att lägga alla digitala versioner av kanalerna som betalkanaler utan att göra övertramp.

    Som kund innebär det att man för att ska kunna se på digitaltv via ComHem måste man ha ett programkort. Small heter det minsta grundutbudet som i princip motsvarar det som man får utan kort på boxer.

    Du som vill ha TV till datorn via ComHem, måste skaffa ett digitalt abbonemang samt en kortläsare till datorn, ett CI tillsammans med en CAM, eller en kortläsare med mjukvaruemulerings som bygger på phoenix standard. En kostnad som blir ungefär vad en fristående digitalbox kostar.

    Comhem ska ju tvinga oss i Stockholm att byta till digitaltv. Om jag skaffar digitaltv kan jag ju se det. Men om polaren/syrran skiter i att skaffa digitaltv och blir av med analoga då har de bara de fria kanalerna att kolla på. Kan jag ta med min box till dem då och se på mina kanaler hos dem?
    För övrigt så får jag in digitaltv hos mig när jag har analoga utbudet.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Ja självklart så kan du det... däremot så bryter du mot deras avtal om du gör det...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Många tv-kanaler utan att betala?
    Av Rävarn i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 16:04
  2. kanaler utan kort?
    Av buffy i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 12:07
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 14:55
  4. Två kanaler utan ljud?
    Av Konduktören i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-25, 11:49
  5. Kass sommar utan kanaler.
    Av mankan i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-08, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss