Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Antenner, sladdar och uttag

  1. #1

    Antenner, sladdar och uttag

    Tjena!

    Jag har ett problem som någon här kanske kan hjälpa mig att förstå...
    Jag har en tv antenn för marknätet på vinden, en kabel ner till en splitter som delar till två antennkablar till varsitt uttag.

    På TVn ansluten till det ena uttaget (Sony) visas bra signalstyrka (grön, hel stapel) på alla MUXar. På den andra TVn (Sagem box) är Mux 3(? Tv4) kass, på gränsen att det funkar. Kanaler på de andra Muxarna har bra mottagning (dock kanske aningen sämre än på det andra uttaget med Sony TVn. Boxen och TVn visar signalstyrka på olika sätt så det är inte helt lätt att jämföra.)

    Jag skulle precis upp och rikta om antennen innan jag insåg att det faktiskt var bra mottagning på den ena TVn.
    Fråga: Kan det vara så att dålig koppling i uttag/splitter eller dålig sladd kan göra att bara vissa frekvenser (viss Mux) blir dålig?

    (All utrustning köptes nyligen samtidigt på Elfa så det ska vara bra grejer och ska passa ihop. Jag misstänker att jag har anslutit kablar dåligt eller har en kass sladd från uttaget)

    Mvh
    /Joakim

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det kan vara som du tror att det är en dålig kabel eller dålig anslutning till ena uttaget.

    Det kan också vara så att signalstyrkan ligger på gränsen och eftersom olika mottagare är olika känsliga kanske den ena klarar av det och den andra inte.

    Lättast är väl att prova att tillfälligt flytta Sagem boxen till det första uttaget och se om signalen blir bättre där. I så fall kan man ju misstänka något problem i kabeln till det andra uttaget.

  3. #3
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Visst kan det bli så att vissa frekvenser blir sämre, defekt kabel eller uttag, ev ej riktigt kontakterat. Prova ex att byta plats på de två kablarna ut från splittern.
    Är du säker på att det är rätt kopplat in/ut på splittern och uttag, är det lika dämpning på båda uttagen ?
    Lite att kolla på ! Hör av dig vidare efter div test.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jkm, det beror på hur pass stark signal du får från TV antennen, t.ex. när det gäller parabol (normal storlek) så ska man ha cirka 70-80db signalstyrka direkt från LNBn.

    Att din TV visar OK kanske innebär att just den boxen där klarar av att hantera signalerna bättre, sedan är det som andra säger att de olika muxarna varierar i kvalite och signalstyrka beroende av väder och annat.

    Självklart skadar det inte att kolla alla kontakter att det är rätt gjort osv så du är säker på detta. Och då du har den på vinden påverkar det mottagningen en del, det är jag ganska säker på, även om det kanske inte är mycket. Beror på hur långt du har till TV-masten. Du skulle kunna testa att fixa en extra kabel och förlänga anslutningen och tillfälligt bara prova att peka med antennen mot masten på taket (om det går) och så kan någon hjälpa dig och tala om för dig om signalstyrkan blev mycket bättre. Då vet du att du förlorar signal med antennen på vinden istället för på taket.

    Har du inte möjlighet att montera den annat än på vinden (som du har nu) förslår jag att du köper en antennförstärkare på t.ex. kjell osv, det kommer att ge dig en lagom förstärkning för att du ska slippa problem, det påverkar inte signalen negativt i någon större utsträckning. Alternativt kanske en större och bättre antenn hjälper om du inte vill använda dig av antennförstärkare men det beror ju på vilken antenn du använder dig av idag. Det bästa är dock montering uppe på taket med antennförstärkare om det behövs.

    Lycka till.

  5. #5

    Boxer

    Hejsan.
    Kan vara att den ena kabel inte klara av det frekvens området som mux 3 och 4 ligger på den kan helt enkelt vara för gammal.
    Annars prova att ersätta splittern med en förstärkare. det bästa är ju att förstärka signalen så när antennen som möjligt.
    En koaxial kabel tappar ca 30 dBmv per 100 meter. Dämpningen i uttagen spelar ofta ingen roll om det är en kabel in och ingen ut efter som dämpning är på genomgång inte på ut gången. Fick du ordning på det??
    Det brukar vara ganska lite problem med signal till markboxar eftersom det räcker med ca 35 dB för att så bra bild.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    cortex74, jo men 30-35db är dålig signal, använder man en stor TV-antenn t.ex. DAT-45 eller DAT-75 så ska man få in signalstyrka på runt 60-75db beroende på vilken mux man tar emot.

    30-35db utan någon förstärkning kan också indikera att man råkar befinna sig i ett område med dålig mottagning, det finns ju många slavsändare, speciellt i norra sverige som råder bot på detta men än så länge så sänder de flesta bara mux1. Teracom (Terrorkom) har sagt att alla sändare ska uppgraderas till full standard, dvs sända ut alla muxarna. När det blir genomfört återstår att se.

    Det funkar såklart med en antennförstärkare om man har dåliga mottagningsförhållanden.

  7. #7
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cortex74 Visa inlägg
    Hejsan.
    Kan vara att den ena kabel inte klara av det frekvens området som mux 3 och 4 ligger på den kan helt enkelt vara för gammal.
    Annars prova att ersätta splittern med en förstärkare. det bästa är ju att förstärka signalen så när antennen som möjligt.
    En koaxial kabel tappar ca 30 dBmv per 100 meter. Dämpningen i uttagen spelar ofta ingen roll om det är en kabel in och ingen ut efter som dämpning är på genomgång inte på ut gången. Fick du ordning på det??
    Det brukar vara ganska lite problem med signal till markboxar eftersom det räcker med ca 35 dB för att så bra bild.
    Håller nog med D.O. ovan faktiskt.
    Sen är jag inte med det du skriver om uttagen och kabeln ? 30dB[FONT=Arial]μ[/FONT]V menar du väl och det är väldig hög dämpning, iaf på UHF bandet.
    Uttag med dämpningarna, förstod inte alls vad du menade faktiskt.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    cortex74, jo men 30-35db är dålig signal, använder man en stor TV-antenn t.ex. DAT-45 eller DAT-75 så ska man få in signalstyrka på runt 60-75db beroende på vilken mux man tar emot.

    30-35db utan någon förstärkning kan också indikera att man råkar befinna sig i ett område med dålig mottagning, det finns ju många slavsändare, speciellt i norra sverige som råder bot på detta men än så länge så sänder de flesta bara mux1. Teracom (Terrorkom) har sagt att alla sändare ska uppgraderas till full standard, dvs sända ut alla muxarna. När det blir genomfört återstår att se.

    Det funkar såklart med en antennförstärkare om man har dåliga mottagningsförhållanden.
    Jag tänkte mer 30-35 framme vid tv det funkar annars blir det inget kvar om man bara 30-35 vid antennen

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av budhit Visa inlägg
    Håller nog med D.O. ovan faktiskt.
    Sen är jag inte med det du skriver om uttagen och kabeln ? 30dB[FONT=Arial]μ[/FONT]V menar du väl och det är väldig hög dämpning, iaf på UHF bandet.
    Uttag med dämpningarna, förstod inte alls vad du menade faktiskt.
    Om du tar ett vanligt villa uttag så står det kanske 6/1 på det det är ju dämpningen mätt i db.
    Får nog krypa till korset där, 6 är dämpning i uttaget och 1 db är dämpning genom uttaget till nästa uttag.. Var ett tag sedan jag var på CANT kursen. så kolla om det står nåt på uttagen för har du kanske ett uttag som det står 20/1 så dämpar det ju 20 db ut.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    cortex74, jaha, jo 30-35 framme vid boxen (eller TVn) går nog bra.

    Alla som har satellit, egen TV hemma osv, ska använda uttag med så liten dämpning som möjligt. Ofta har det som man kallar för "villa uttag" högre dämpning. Brukar stå på uttagen vad det är.

Liknande ämnen

  1. Dubbelt SAT-uttag med genomföring?
    Av s_a i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 21:47
  2. Nybörjarhjälp - funkar mitt uttag?
    Av peck i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 19:31
  3. Volvo V70 speciella cig. uttag?
    Av Frallan i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 17:16
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:26
  5. 1 uttag, 2 TV:s, Inga sladdar?!?
    Av gza123 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 12:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss