Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken LNB, Parabol mm

  1. #1

    Vilken LNB, Parabol mm

    Tänkte börja köra satellit efter att ha haft boxer.
    Behöver dock lite hjälp med val av utrustning samt att jag är rätt grön på satellit.
    Jag vill kunna se Canal+ och Viasat. Bor i Norrland.
    Vill ha till två mottagare, ska jag då ha två LNBer (en för viasat och en för canal+?) med dubbla utgångar eller går det med en utgång som man sedan splittar med en antennförstärkare? Jag är nämligen inte riktigt med på hur det fungerar från lnb till mottagare´, vad som behövs där mellan.

    Vilken utrustning rekommederas? Verkar finnas många olika LNB:er och det finns säkert någon som är "bästa köpet". Har snappat upp något att MTI high line och Titanium TT Twin ska vara bra, korrekt?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Skall du bara se Viasat och CD räcker det med en standardparabol med två LNB, en för Thor och en för Viasat, en DISEqC-switch som sammanför de två LNB till en ingång i boxen.

    Vill du vara framtidssäker skaffar du LNB:n med två eller fyra utgångar, då det är en förutsättning för att kunna spela in en kanal och se på en annan från samma satellit samtidigt.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    dsundelin, om du inte vill göra som K.K. föreslår tycker jag du ska skaffa den utrustningen, sedan två boxar, en för Canal Digital och en för Viasat, dra kabel från respektive LNB (blir två parallella kablar) och koppla dem till respektive box, koppla sedan in boxarna i TVn på scart1, scart2, eller hdmi1, hdim2. Då kan du titta parallellt på både viasat och CD genom att bara byta mellan ingångarna på TVn. Då slipper man eventuella problem som kan uppstå med en DISEqC-switch.

    Vill du ha flera boxar på flera platser i huset samt flera abonnemang måste du skaffa en LNB för t.ex. viasat som då är twin, quad eller octo. Varje mottagare måste ha sin egen anslutning direkt till LNBn. Du kan göra samma sak för Canal Digital. Vill man slippa sladdar kan man köra med DISEqC-switchar.

  4. #4
    Tack för bra svar!

    Har ni några tips på utrustning? Hur stor ska parabolen vara, klarar jag mig med en 40 för dessa?

  5. #5
    Med sidmatning och för att slippa tappa bild vid dåligt väder så behöver du nog upp i det dubbla.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Skaffa en 80-90cm parabol då har du bra marginal vid regn och sämre signalförhållanden. En fjuttig 40cm parabol räcker bara för EN satellit och främst viasat en sådan parabol ska man bara använda om man måste anser jag. Annars är det bättre hålla sig till runt 60-70cm och uppåt. Maximalt 110-120cm.

    Det kan också vara en bra ide att köpa en LNB som redan är fixerad för just Thor och Sirius (Canal Digital och Viasat) om du ska montera upp parabolen själv. Blir enklare att hitta satelliterna då, såkallad monoblock.

    Men det bestämmer du själv hur du vill göra. Det blir ännu enklare hitta satelliterna om det finns någon parabol i närheten då ser du vart den pekar.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Vad gäller storlek på pottan så tänk på att Sverige är låååååångt, så en potta på 40-50 cm funkar säkert i Skåne men uppe i Kiruna behöver du en 80-100 cm.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Dubbeltwin LNB med inbyggda switchar verkar smart .
    Som det står i spec:
    Detta LNB ersätter följande lösa delar (allt i ett):
    1 st. sidmatning
    2 st. twin LNB

    2.st DiSEqC-switch
    http://nettosat.se/dubbeltwin-lnb-me...t60cm-499.html

  9. #9
    Perfekt!
    Tack samtliga för bra info!

Liknande ämnen

  1. Norden parabol vilken lnb är vilken
    Av Nymann i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 18:42
  2. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 18:32
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 13:04
  4. Parabol
    Av frejac i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-13, 12:59
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 07:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss