Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Comhem analogt bildproblem.

  1. #1

    Comhem analogt bildproblem.

    Hej!

    Har en relativt ny tv (Samsung LE40A796) som jag kolla på comhems analoga utbud.
    För inte få länge sen började 6:an strula med att zooma ut sig för mkt.
    Har ställt bildläget på Auto Wide. Och alla andra kanaler funkar felfritt och även 6:an har gjort det men har nu börjat strula dom senaste dagarna/veckorna. Hörde av mig till Comhems kundtjänast men dom sa att det var min tv det var fel på. Eller hur! Pallar inte ens diskutera med dom...

    Nån som vet? Eller är det bara jag som fortfarande kör analogt?

  2. #2
    Kan ju varit något tillfälligt problem på TV6 eller händer det ofta för dig? Har inte märkt av det hemma hos mig.

  3. #3
    Däremot har jag nu märkt av att TV3 inte är som den ska vara. Bilden blir för stor spelar ingen roll vilket bildformat jag väljer på teven. Någon mer som har märkt av detta?

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    andyt, det ÄR din TV. Samma problem finns här, eget kabel-TV nät, här är det så att dekodrarna ändrar mellan 4:3 och 16:9 vilket gör att en del TV apparater som har automatik växlar bildformat. Ibland funkar det inte vilket gör att en del program ser konstiga ut pga fel format. Det är TVn som känner av vilket format det ska vara.

    Du löser problemet genom att ändra i din TV till 16:9 på alla kanaler (dvs manuell inställning) då kommer du slippa problemet med bildväxlingarna. Det är iofs fortfarande så att bilden kommer ändras lite när det växlar mellan reklam och TV programet du tittar på men det är inte lika irriterande. Det här problemet finns enbart med det analoga. I alla dekodrar (Viasat, Canal Digital, Comhems Digitala utbud, boxers sändningar) kan man ställa in vilket format din TV har (alla moderna har 16:9) och då ser dekodern till att det blir rätt.

    Själv hade jag en TV som bara hade automatik ett tag, blev tvungen att byta den mot en annan då varje gång jag bytte kanal som ställde den om till fel format osv, andra här i området har sagt samma sak, men numera så vet folk vad problemet är och när man köper TV så ska man kolla att man kan välja format manuellt på varje TV kanal eftersom det fortfarande är analogt här. Då blev alla nöjde och klagomålen upphörde.

    Jan_Bananberg ibland är det så att en del program är något större än formatet som visas, dvs det blir avklippta kanter osv, inte så mycket man kan göra åt det. Antar du pratar om analogt. Då hjälper det inte vilket format du har på TVn utan problemet ligger i utrustningen som gör om kanalerna till analogt, det ska dock inte vara ett problem som är allt för stort, då det bara är en liten del som hamnar utanför kanten (eller av det som visas).

Liknande ämnen

  1. XP - mediaportal - comhem analogt - hjälp...
    Av DmSProject i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 19:06
  2. Comhem analogt...
    Av andyt i forum Com Hem
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 19:07
  3. bildproblem
    Av satellitfinnen i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 22:43
  4. Comhem - Analogt grundutbud.
    Av Flex-Nez i forum Com Hem
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 21:42
  5. Bildproblem på VH1
    Av hnhl i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-12, 12:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss