Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 7020 problem

  1. #1

    7020 problem

    börja för ett par tre veckor sen min dreambox tappa mottagning på sirius.. men lät man den stå på på en sirius kanal börja den funka om några minuter.. funka så i några dagar sen sluta den att funka helt på sirius.. trodde det var fel på huvudet eller diseqc .. bytte det å kablar men funkar iaf inte på sirius.funkar fint på thor hotbird å astra.. flasha om dreamboxen men utan framgång ..vad kan ha hänt någon som haft liknande problem:'(

  2. #2
    Låter faktiskt precis som det problemet jag hade.
    Tillslut tröttnade jag och köpte ny tallrik. och tillbehör. ett himla pill att försöka få det nya att fungera. köpte ny diseq osv osv. till slut gjorde jag ett sista försök och satte in den gamla diseqen igen, och då fungerade det.

    vet faktiskt inte riktigt vad mitt problem var dock. men nu fungerar det iaf.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av klut Visa inlägg
    börja för ett par tre veckor sen min dreambox tappa mottagning på sirius.. men lät man den stå på på en sirius kanal börja den funka om några minuter.. funka så i några dagar sen sluta den att funka helt på sirius.. trodde det var fel på huvudet eller diseqc .. bytte det å kablar men funkar iaf inte på sirius.funkar fint på thor hotbird å astra.. flasha om dreamboxen men utan framgång ..vad kan ha hänt någon som haft liknande problem:'(
    Har du flera LNB:er med switch mellan? Jag hade precis ett liknande problem. Jag har hotbird och sirius. När jag växlade till hotbird funkade det direkt, men om jag sen skulle tillbaka till sirius var det jättekrångligt. Fixa snabbt växla mellan sirius kanaler ett antal gånger för att diseq switchen skulle reagera.
    Någon här tipsade mig om biltemas diseq (2-vägs kostar bara 50 :-). Kopplade in den igår och det funkar klockrent.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Har du flera LNB:er med switch mellan? Jag hade precis ett liknande problem. Jag har hotbird och sirius. När jag växlade till hotbird funkade det direkt, men om jag sen skulle tillbaka till sirius var det jättekrångligt. Fixa snabbt växla mellan sirius kanaler ett antal gånger för att diseq switchen skulle reagera.
    Någon här tipsade mig om biltemas diseq (2-vägs kostar bara 50 :-). Kopplade in den igår och det funkar klockrent.
    jag har 4 LNB ska testa att sätta dit min gamla 2vägs switch i morgon får vi se om går då:errf:

  5. #5
    nu har jag provat å byta switch till biltemas. å alla kablar igen.. blir tokig..får in thor men jag har märkt att kanaler över 12211 ¨på thor funkar inte dom heller plus alla på sirus.. har 49-58 i snr å 78-90 i agc. kan det bli något strul med dreamboxen ?

  6. #6
    Lite offtopic, men finns inte Biltemas diseqc-switch att köpa någon annanstans? De säljer ju inte på postorder och jag har väldigt långt till närmaste Biltema. Har ofta problem att byta till Thor från Sirius. Har provat två switchar, men samma problem med bägge, hoppas kunna prova Biltema's någon gång.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av klut Visa inlägg
    nu har jag provat å byta switch till biltemas. å alla kablar igen.. blir tokig..får in thor men jag har märkt att kanaler över 12211 ¨på thor funkar inte dom heller plus alla på sirus.. har 49-58 i snr å 78-90 i agc. kan det bli något strul med dreamboxen ?

    Funkar alla kanaler på thor om du kopplar dreamboxen direkt till den LNB:n?
    Är du säker på att du inte blandat ihop vilken diseq port som går till vilken LNB? Funkar alla kanaler på dem andra satelliterna?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av altair4 Visa inlägg
    Lite offtopic, men finns inte Biltemas diseqc-switch att köpa någon annanstans? De säljer ju inte på postorder och jag har väldigt långt till närmaste Biltema. Har ofta problem att byta till Thor från Sirius. Har provat två switchar, men samma problem med bägge, hoppas kunna prova Biltema's någon gång.

    Vet inte.. Be nån kompis som bor nära att köpa en och skicka med post.. kan inte kosta många tior i porto..
    Jag vet inte vad som är så speciellt med just biltemas, men många tipsade mig om deras switch när jag hade liknanade problem, och det funkade klockrent. Antagligen är det nån billig kina variant som biltema säljer, och som skiljer sig på nåt sätt från de flesta andra switchar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av klut Visa inlägg
    nu har jag provat å byta switch till biltemas. å alla kablar igen.. blir tokig..får in thor men jag har märkt att kanaler över 12211 ¨på thor funkar inte dom heller plus alla på sirus.. har 49-58 i snr å 78-90 i agc. kan det bli något strul med dreamboxen ?
    Hade med detta problemet. men jag lyckades lösa det. Började med att ställa in tallriken så exakt som möjligt. Samt vinkeln på lnb:t tror det är 8 graders lutning. Köpte sedan dubbelskämad kabel på sattelitproffsen och switchar + lnb 0,1db på dragonsat.no. I mitt fall så var det fel på kabeln, fukt eller dålig kontakt...mm. Samt att lnb:t var lite loppigt. Men när jag ändå bytte så passade jag på att fixa allt. Snr gick upp till 90%. Under 60 så kan det bli svart i vissa mottagare. Börja alltid med att vara säker på att parabolen står rätt. Koppla sedan mottagaren direkt till parabolen (använd en kort och felfri kabel) inga switchar eller så. Om du nu har bra signal, då är allt som du kopplar in efter dåligt, om signalstyrkan sjunker mycket på vissa eller alla frekvenser.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av seti Visa inlägg
    Hade med detta problemet. men jag lyckades lösa det. Började med att ställa in tallriken så exakt som möjligt. Samt vinkeln på lnb:t tror det är 8 graders lutning. Köpte sedan dubbelskämad kabel på sattelitproffsen och switchar + lnb 0,1db på dragonsat.no. I mitt fall så var det fel på kabeln, fukt eller dålig kontakt...mm. Samt att lnb:t var lite loppigt. Men när jag ändå bytte så passade jag på att fixa allt. Snr gick upp till 90%. Under 60 så kan det bli svart i vissa mottagare. Börja alltid med att vara säker på att parabolen står rätt. Koppla sedan mottagaren direkt till parabolen (använd en kort och felfri kabel) inga switchar eller så. Om du nu har bra signal, då är allt som du kopplar in efter dåligt, om signalstyrkan sjunker mycket på vissa eller alla frekvenser.
    jag har löst problemet :lol: surfa runt lite så hitta jag det här..Leta efter ic LNBP21 sitter under hårddisken.
    Till vänster om den sitter C60003 22uf 25V.
    ...jag byte den så funka allt.. tack för era tips

Liknande ämnen

  1. DM 7020-si
    Av adno i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 22:34
  2. server 7020 newcamd problem
    Av Bubba79 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 10:04
  3. Dreambox DM 7020-S Root problem *AMATÖR*
    Av Nachos i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 20:35
  4. db 7020
    Av bajen i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 09:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 09:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss