Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilka kanaler kan jag få in?

  1. #1

    Vilka kanaler kan jag få in?

    Hejsan, är reltivt ny på det här området angående dreambox osv.

    Det är som så att jag tänkt införskaffa mig en dreambox, men problemet jag har är att jag bor i en villa och har idag endast tillgång till boxerkanalerna. Dvs. där mitt område börjar slutar precis Canal-Digitals frekvens så jag har ingen möjlighet att få in CD.

    Till fråga: Om jag skaffar mig en dreambox och kopplar den via min vanliga antennkabel, som jag förtillfället använder till min boxermottagare, kommer jag kunna få inte även andra kanaler som t e.x. inte erbjuds utav boxer. Kanaler som jag syftar på är främst Visat Fotboll och Canal+.

    Har nämligen hört att man borde istället köpa en Satelit Parabol och koppla den till dreamboxen istället för att då kunna få in både och? Stämmer det?.

    Väldigt tacksam för svar.

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag undrar om det bara är jag eller om det är fler som inte kommer förstå ditt inlägg.

    Boxers sändningar är väl 99% rikstäckande (typ) och får du in en kanal från boxer får man väl in alla??

    På din fråga så nej, du får in de kanaler som erbjuds i nätet och ingenting annat. Det är ingen mirakelmaskin du kopplar in.

    Dreambox = digitalmottagare, antingen S=satellit, T= Terrestial eller C= Kabel.

    Vill du ha tillgång till hela Viasats och CDs utbud krävs det en parabol ja. (och abonnemang på de båda förstås)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Ber om ursäkt om jag formulerade mig lite otydligt.

    Men det du skrev gav mig iaf svar på det jag undrade!

    Tack för hjälpen.

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    no problem.. det är allt för många som tror att en dreambox = gratis tv, men så är ju inte fallet, ville bara klargöra det

    Kan starkt rekommendera en parabol, då får du de kanaler du vill.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    no problem.. det är allt för många som tror att en dreambox = gratis tv, men så är ju inte fallet, ville bara klargöra det

    Kan starkt rekommendera en parabol, då får du de kanaler du vill.
    Passar på att ge en följdfråga då, vad för slags parabol krävs för att kunna få in både Sirius och Thor? Och vad detta paket isåfall skulle kosta, med fäste och allt som krävs till.

    Mvh Denisov

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Det beror på var du bor, sverige är långt, men utgångspunkten är väl en 70cm tallrik upp till norrland, kanske 90-120 när man kommer upp i midnattssolens land.

    Skaffar du abbonemang med CD/VIA så får du såna på köpet, kostar upp mot någon tusenlapp med allt. Sen kan man bränna stora pengar om man vill, det finns ju lyxprylar av allt.

    Titta på satpro.se så får du en aning om prisbilden.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Denisov, om du inte har "behov" av en dreambox skulle jag avråda dig från att köpa en sådan. Det är betydligt enklare med vanliga mottagare som de flesta använder även om en del funktionalitet saknas som man får med dreambox.

    Det låter som du nämner kabel-TV och att just ditt hus eller ett område i närheten har kabel-TV. Om det nu är leverans från t.ex. Comhem och dom har "3-hål-i-väggen" lösningen. Det går att ansluta dit men kostar pengar, beror på hur långt det är osv, inte värt besväret anser jag. Om du för närvarande har boxer mottagning så är det bra, då kan du ta emot de gratis marksända kanalerna, med flera boxar kan du titta på flera TV-apparater parallellt utan problem och programkort.

    Vill du ha fler kanaler är det parabol som gäller, så du kan ta emot satellit-TV. Är du inte i behov av kanaler på annat språk (t.ex. arabiska osv) så räcker det med en norden parabol. Då tar du emot Canal Digital och Viasat. Sedan kan du välja vilken du vill ta emot program från genom att skaffa box och programkort. Är du intresserad av HDTV ska du välja Canal Digital, dom har störst utbud av HDTV än så länge. Någon måste montera upp parabolen också samt dra kabel osv. Det finns lite olika lösningar med LNBs (mikrovågshuvuden) beroende på hur många TV-uttag du vill ha osv.

    "Skaffar du abbonemang med CD/VIA så får du såna på köpet, kostar upp mot någon tusenlapp med allt. Sen kan man bränna stora pengar om man vill, det finns ju lyxprylar av allt."

    Precis, en annan tar sig från A till B med bil samt kommunal trafiken, somliga åker ferarri och andra i rishögar, det får man ju själv bestämma. Men pengar kan man alltid göra sig av med lättare än man får pengar

  8. #8
    Att man har boxer-mottagning betyder inte automatiskt att man har tillgång till samtliga boxer-kanaler. I till exempel Värmland där jag bor är det så vitt jag vet bara två master som sänder fulla utbudet (Karlstad-Sörmon och Filipstad).
    Om man tänkt använda nån annan mast kan man kolla vilket utbud man kommer få genom att gå in på www.teracom.se och se vilka transpondrar och kanaler som gäller på den masten.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Sprutten, det stämmer bra.

    På teracom hemsidan (terrorcom) så är det ganska tydligt att de flesta (eller nästan alla) mindre sändare (slavsändare) bara har mux1, men vad jag förstår så kommer alla dessa sändare vara utbyggda med fullt utbud i framtiden. Även mux7 om det blir något av den.

    HDTV tror jag dock aldrig vi kommer få se i marksända nätet, inte i någon större utsträckning, begränsat utrymme och det kommer aldrig bli lika stort utbud som via satellit. Däremot HDTV via IPTV kommer nog funka bra, samma sak med kabel-TV (fast det lär bli någon typ av hybridlösning) och i framtiden lär även kabel-TV gå över till någon form av IPTV, även om man kör datatrafik över sista biten koaxialkabel.

    Återstår att se vad som händer

Liknande ämnen

  1. Vilka Kanaler är möjliga att få?
    Av slangan i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 12:32
  2. Vilka HD kanaler får man in med DM800?
    Av anders67 i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 08:24
  3. Vilka Kanaler?!
    Av 40hz i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 15:11
  4. Guldkort - Vilka kanaler kan man se ???
    Av Dado2002 i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 14:02
  5. Vilka kanaler?
    Av nicko1 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-10, 13:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss