Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eutelsat w4 36 ö

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger

    Eutelsat w4 36 ö

    Behöver man någon special lnb för att få in denna satellit?
    Någon som har några erfarenheter av denna satellit? Vad jag kan se så bör det räcka med en 75 cm tallrik...

    eller?

  2. #2
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    http://www.lyngsat-maps.com/maps/ew4_russia.html
    Ett vanligt universal bör funka men 75cm kanske inte räcker, signalen är inte direkt starkast över sverige.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av budhit Visa inlägg
    http://www.lyngsat-maps.com/maps/ew4_russia.html
    Ett vanligt universal bör funka men 75cm kanske inte räcker, signalen är inte direkt starkast över sverige.
    Tolkar jag kartan fel?
    Stockholm ligger på 48 strecket, vilket i tabellen motsvarar en tallrik på
    60-75 cm..?

    Och kollar man på transpondrarnas frekvenser
    så står det L på flera stycken, vilket jag har tolkat som att man skulle behöva cirkulärhuvud.

    Funkar dessa cirkulär lnb på dreambox? (DM 7000)
    Måste man ha specialverktyg för att ställa in denna satellit eller är det lika busenkelt som typ hotbird 13 ö ?


    EDIT: Raderat länken som gick till Hemnet, om det var ditt eller någon annans hus vet jag inte men det var nog inte meningen att den skulle vara där /T-bird

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ska inte vara några problem att ta emot den vad jag kan se

    http://en.kingofsat.net/pos-36E.php

    Lite udda inställningar för kanalerna osv men inte något mer än så, vanlig parabol och LNB ska då bra. Lika enkelt som horbird 13 kanske det inte är men samma förfarande när man ska ställa in paraboler.

    Den vanliga Eutelsat Sesat tycks gå att ta in med runt 70-120cm parabol. Hur det är för Eutelsat W4 vet jag inte, jag misstänker dock man måste upp på runt 130-200cm beroende på vart man bor osv, den är helt klart något svagare. Reception reports på kingofsat säger inte så mycket.

    http://www.eutelsat.com/satellites/10e_popd.html

  5. #5
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Håller med. Har själv justerat in 16E åt några bekanta och får bra signal på 70cm på många kanaler, men just deras kanaler typ från serbien är MYCKET lägre nivå på.
    Så det kan skilja mellan kanaler också.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    budhit, nja.

    Det skiljer inte mellan kanalerna, det skiljer sig snarare mellan V och H, dvs om kanalerna skickas ut vertikalt eller horisontellt, och detta påverkar faktiskt mest för alla som bor på norra halvklotet eftersom här bor folk så otroligt långt upp jämfört med södra delen av klotet.

    Och när alla satelliter (de flesta som gäller för satellit TV) finns runt ekvatorn så påverkar det hur man tar emot pga av att jorden är rund, mer eller mindre. På grönland har de flesta mycket svårt att ta emot satelliterna. Och på svalbard finns det nästan ingen täckning alls. Där löste man problemet med att dra fiberkabel från norge och köra allt över den, telefoni, TV, bredband.

  7. #7
    Seniormedlem budhits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    220
    Tackad
    1 gånger
    Ok det är möjligt, men det visar sig på instrumentet jag har att deras kanaler har en lägre styrka när jag tar emot dem !:redface:
    Lägre än många andra från samma sat.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    budhit, det är möjligt kan bero på olika faktorer, men det ska inte skilja sig så mycket mellan de olika transpondrarna, antar det finns någon procentmarginal som är godkänt värde från satelliten eller så. Har själv ingen erfarenhet av detta, snarare andra problem som pixelfel, frysning i bild pga parabol som svajar i vinden, usla kablar, icke anslutna skärmar i koaxialkablar osv, som påverkar signalmottagningen och stabiliteten i mottagaren.

    Det man gör för att kompensera är att skaffa större parabol, t.ex. för att ta emot Astra2D är det nästan praxis att man har en 180cm-240cm för att verkligen ha tillräcklig marginal för att ta emot signal dygnet runt / året runt oavsett väder. Det går med mindre men då ska man bo på en plats där det funkar, i stockholm ska det gå bra med 90-140cm men det är ändå att rekommendera större om man har plats för det.

    Däremot att ta emot starka signaler som viasat ska man inte göra på en 180-240cm parabol, då blir bilden sämre och signalen för stark, läste en utförlig artikel om detta i telesatellit tidningen, så större är inte alltid bättre. Rätt tallrik för rätt mottagning från rätt satellit

Liknande ämnen

  1. Får inte in eutelsat w2
    Av Medo i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:28
  2. Eutelsat W2 16 grader
    Av Malisan i forum Övrigt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 09:04
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 08:29
  4. Eutelsat W2 16grader
    Av PIRATKING i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 19:09
  5. Eutelsat W2 16 Grader
    Av PIRATKING i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 17:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss