Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DM800 inget AC3-ljud via DVI/HDMI?

  1. #1

    Question DM800 inget AC3-ljud via DVI/HDMI?

    Går det att få ut AC-3 ljud via DVI/HDMI på en DM800:a eller inte. Hitills har jag misslyckats tror jag iaf.
    TVn reagerar bara på AC-3 nedmixat och mpeg-ljud. Men om det kommer ngt AC3 alls eller om det är ngt knas
    med formatet som gör att TVn inte "förstår" det som ev. finns i snöret är svårt att lista ut...
    Lite letande på t.ex Geminis forum tyder på att en del men inte alla har mer eller mindre mycket problem med ljud via DVI/HDMI på 800:an.

    Några tips eller ideer?
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  2. #2
    Eftersom det är DVI ut på boxen kan den inte skicka ljud över den utan det behövs RCA eller optisk kabel. Har jag för mig iaf :|

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Fel Einarbulle, det skickas visst ljud i DM800 DVI, de har gjort en specialare för att få ljudet oxå med i snöret. Men för att köra AC3 så välj optiskt snöre istället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Fel Einarbulle, det skickas visst ljud i DM800 DVI, de har gjort en specialare för att få ljudet oxå med i snöret. Men för att köra AC3 så välj optiskt snöre istället.
    Helt korrekt...jag får ut ljud...bara inte just AC-3. (Även ATi och även ASUS om jag inte kommer ihåg fel har gjort några trix för att får ut ljud via DVI->HDMI.)
    Det verkar optiskt tyvärr vara för stunden det enda fungerande alternativet för AC-3.

    Skulle ngn få ut AC-3 vill jag gärna vet hur och med vad...
    Såvitt jag kan förstå(enligt DMMs tyska forum) så skall det vara möjligt.
    Nåja, optiskt funkar iaf... fast 1 sladd mindre hade varit trevligt...
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  5. #5

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Fel Einarbulle, det skickas visst ljud i DM800 DVI, de har gjort en specialare för att få ljudet oxå med i snöret. Men för att köra AC3 så välj optiskt snöre istället.
    Ah tack matkoh för informationen, det hade jag ingen aning om! Ber om ursäkt för mitt min spontana "opålästa" kommentar, trodde jag hade koll på DVI/HDMI men ikket

Liknande ämnen

  1. Inget ljud via HDMI
    Av kjellke i forum Ljud
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 20:14
  2. Inget ljud efter HDMI splitter
    Av ovikpen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 20:02
  3. AC3 ljud via DVI/HDMI dm800
    Av sherman66 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:26
  4. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 23:56
  5. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 21:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss